În schema de mai sus realizată pentru a ușura procesul explicativ, se remarcă o analogie între cele două emisfere ale creierului uman și Ux, respectiv Ui.
UI-ul ar reprezenta emisfera stângă a creierului, partea care face totul mai frumos, fiind responsabilă cu realizarea următoarelor "produse":
Creativitatea,
Imaginația,
Intuiția,
Emoțiile,
În mare cam tot ce ține de latura creativ-emoțională. Definiția UI-ului se referă la rolul acestuia de a face totul frumos și original : Proiectarea interfeței pentru utilizator (UI) este procesul de realizare a interfețelor în software sau dispozitive computerizate, cu accent pe aspect sau stil. Designerii își propun să creeze modele pe care utilizatorii le vor găsi ușor de utilizat și vor fi plăcute vizual. Designul UI se referă de obicei la interfețe grafice pentru utilizatori, dar include și altele, precum cele controlate prin voce.
Cu alte cuvinte UI-ul este partea vizuală a unei aplicații. Aceasta include totul, de la ecrane și ecrane tactile, tastaturi, sunete și chiar lumini. Cu toate acestea, pentru a înțelege evoluția UI, este util să aflați un pic mai multe despre istoria sa și cum a evoluat către cele mai bune practici și o profesie.
În anii '70, pentru a utiliza un computer, trebuia să folosești interfața liniei de comandă. Interfețele grafice utilizate astăzi nu erau încă în comerț. Pentru ca un computer să funcționeze, utilizatorii trebuiau să comunice prin limbajul de programare, necesitând linii de cod aparent infinite pentru a finaliza o sarcină simplă. Până în 1980, prima interfață grafică de utilizator (GUI) a fost dezvoltată de oamenii IT Xerox PARC. Cu această inovație, utilizatorii vor putea interacționa acum cu computerele lor personale prin transmiterea vizuală a comenzilor prin pictograme, butoane, meniuri și căsuțe de selectare. Prin 1984, Apple Computer a lansat computerul personal Macintosh care includea și un mouse. Macintosh a fost primul computer, de succes comercial care a folosit acest tip de interfață.
Dacă UI este partea vizuală a unei aplicații, căruia developerii îi asigură funcționolitatea, la ce se referă, atunci, UX-ul ?
Încă de prin anii '90, un domn pe nume Donald Norman îi dă un nume acestui procedeu, fiind de altfel primul UX Arhitect din lume:
"Experiența utilizatorului" cuprinde toate aspectele interacțiunii utilizatorului final cu compania, serviciile și produsele sale. - Donald Norman
Definiția actuală se bazează pe aceea formulată Donald Norman: Proiectarea experienței utilizatorului (UXD sau UED) este procesul de creștere a satisfacției și a loialității clienților prin îmbunătățirea capacității de utilizare, ușurinței de utilizare și a plăcerii oferite în interacțiunea dintre client și produs.
Pentru a înțelege ceea ce face o experiență bună, Peter Moreville a dezvoltat un aspect vizual de nivel calitativ superior, pentru a evidenția ceea ce intră într-un design UX eficient.
Acest "fagure de utilizare" a devenit baza pentru cele mai bune practici pentru profesioniștii UX. În acest fel, acesta contribuie la ghidarea eforturilor lor în mai multe puncte de contact cu utilizatorul, ținând cont de :
Maniera de descoperire a produsului companiei;
Succesiunea acțiunilor pe care le întreprind în timp ce interacționează cu interfața;
Sursă: Peter Moreville
Acum mulți ani, designul nu era structurat în designerii UX sau UI, deși conceptul de UX Design nu este chiar ceva super nou pe piaţă. Erau pur și simplu designeri care desenau, iar uneori și implementau . Însă timpurile s-au schimbat, aducând cu ele foarte multe opțiuni, și implicit o diversificare a tipologiei clienților. Cu alte cuvinte, nu mai putem să targetăm doar o anumită nișă de oameni, dacă vrem să rezistăm pe piață.
Mai pe scurt, UX Designerii studiază potențialii utilizatori și încearcă să creeze o funcționalitate a aplicației cât mai aproape de ceea ce și-ar putea dori un utilizator.
La nivelul de bază, UI-ul este o serie de ecrane, pagini și elemente vizuale, precum butoane, iconițe - care îi permit unei persoane (utilizator) să interacționeze cu un produs sau serviciu.
Experiența utilizatorului (UX), pe de altă parte, este experiența internă pe care o persoană o are în timp ce interacționează cu fiecare aspect al produselor și serviciilor unei companii. Expunem mai jos câteva dintre diferențele dintre UX și UI:
Proiectarea UX sau proiectarea experienței utilizatorului este procesul prin care este identificat un punct de durere sau o nevoie de utilizator. De acolo, derivă un prototip dur care este ulterior validat (sau invalidat) prin testare. Când modelul de afaceri și propunerea de valoare au fost validate, produsul este construit.
Vă puteți gândi la designul UI sau la interfața utilizatorului astfel:
Design Interface utilizator = Design vizual + Design interacțiune.
Designul vizual este aspectul site-ului, personalitatea- dacă doriți- sau marca. Proiectarea interacțiunii este modul în care oamenii interacționează cu site-ul dumneavoastră. Când cineva face click pe un buton pe site-ul dumneavoastră, se schimbă butonul într-un mod vizibil, astfel încât să știe că au avut succes?
Deși atât designeri UX, cât și UI proiectează interacțiuni, vă puteți gândi la designerii UX ca arhitecți ai interacțiunilor macro, în timp ce designerii UI, în calitate de creatori de micro-interacțiuni, participă la detalii.
UX face interfețe utile, UI face interfețe frumoase.
UX ajută utilizatorii să îndeplinească obiectivele, UI realizează conexiuni emoționale.
UX este făcut primul, UI-ul după (uneori) - aici, vă recomand un filmuleț scurt pe care îl găsiți sub numele de UX and UI, Chicken and Egg .
Designerii UX colaborează îndeaproape cu designeri UI, cercetători, marketeri și echipe de produse pentru a-și înțelege utilizatorii prin cercetare și experimentare. Ei folosesc ideile obținute pentru a itera și îmbunătăți continuu experiențele bazate atât pe cercetarea cantitativă cât și pe cea calitativă a utilizatorilor.
Acesta este un subiect destul de controversat în lumea designerilor. UI contribuie la cât de eficient este UX-ul. De exemplu, puteți avea un UI foarte simplu, fără grafică și doar text, dar în funcție de scopul site-ului sau al aplicației, ar putea fi cel mai bun UX posibil pentru publicul utilizator.
Sensul oricărei interfețe (UI) este să fie valorificată de către un utilizator. Dacă nu oferă o experiență plăcută, utilizatorii nu vor reveni la aceasta și, în consecință, interfața (UI) nu va reuși. Așadar, fără un UX bun, nu are rost să creezi o UI.
La sfârșitul zilei, UI-ul va fi cel apreciat sau criticat de utilizatori, însă țineți cont de faptul că UX-ul le-a plăcut sau displăcut cu adevărat.
Vă place mai mult să desenați sau să vă gândiți la soluții?
Latura empatică este dezvoltată suficient? Dacă da, poate UX este pentru voi.
E mult mai ușor acum față de acum câțiva ani când trimiteam porumbelul cu scrisoarea la picior: internetul este plin de informații despre orice, cu atât mai mult despre niște discipline atât de în vogă.
Din multitudinea de materiale, v-am selectat niște lucrări:
Tutoriale referitoare la UI, pentru utilizarea diferitelor tooluri de design: Sketch, Figma, Framer X etc. … sau Photoshop.
Am scris acest articol cu intenția de elucida puțin misterul ce învăluie UX-ul și UI-ul . E nevoie de noi generații de designeri, care trebuie să știe cât de cool e UX/UI-ul.
Peter Moreville - Intertwingled
Peter Moreville - Planning for Everything: The design of Paths and Goals
The Difference Between UX And UI Design - A Layman's Guide BY EMIL LAMPRECHT
https://uxplanet.org/what-is-ui-vs-ux-design-and-the-difference
de Ovidiu Mățan