Hei, David, mi-ai trimis informația care ți-am cerut-o ieri?
Mai am un pic și o finalizez.
De ce ți-a luat așa mult? Știi că am presiunea asta pe mine.
Tăcere....
Peste o zi, în același birou ...
David, îmi ziceai alaltăieri că a trebuit să mergi cu tatăl la spital, cum se simte?
Hmm... am crezut că nu-ți pasă"
Este o poveste reală, sigur, cu numele personajelor modificate că să păstrăm celor implicați. Ah, și cei doi erau prieteni.
Ni se întâmplă frecvent să fim mai preocupați de ceea ce livrăm sau cui livrăm proiecte, scoțând din schema succesului unui proiect relațiile interpersonale din echipă sau chiar relațiile interpersonale dintre managerul de proiect și fiecare membru din echipă.
Și totul începe de la mentalitatea care este încurajată în majoritatea cursurilor de Managementul Proiectelor. Uitându-ne la principiile Prince 2 și ariile de cunoștințe din PMP, putem vedea că gestiunea relațiilor interpersonale lipsește cu desăvârșire.
Cele 7 Principii ale Prince 2 | Cele 10 Arii de Cunoaștere ale PMP |
---|---|
Justificarea comercială continuă | Gestiunea integrării proiectului |
Învățare din experiență | Gestiunea scopului proiectului |
Definirea rolurilor și responsabilităților | Gestiunea calendarului proiectului |
Gestiunea în etape | Gestiunea calității proiectului |
Gestiunea prin excepții | Gestiunea resurselor proiectului |
Orientarea pe produse | Gestiunea comunicării |
Adaptarea | Gestiunea riscului |
Gestiunea achizițiilor pe proiect | |
Gestiunea părților interesate |
Pe lângă mentalitatea care se dezvoltă prin procesul de instruire, este foarte posibil că natura meseriei de Manager de Proiect va atrage un anumit profil de oameni, și anume, pe cei ce sunt orientați înspre rezultate. Fiecare dintre noi suntem construiți într-un anumit mod și vom avea tendințe naturale: fie suntem axați mai mult pe rezultate, fie punem accentul mai mult pe relații. Statistic vorbind, se estimează că doar 15% din populație ar ști să realizeze un echilibru între cele două. Apoi, această abilitate este mai degrabă una învățată, decât înnăscută.
De ce este important acest echilibru? Cel mai probabil importanța vine mai mult din nevoia intrinsecă a unui caracter integru, care dorește să (1) realizeze misiunea (atingă rezultatele) (2) având grijă de oameni (zidirea relațiilor). Cu certitudine, în solitudine, niciuna dintre acestea două nu este viabilă.
Printr-o echilibrare a atenției între rezultate și relații, nu doar că facem experiența celor implicați mai bună, ci oferim și un comportament și context sustenabil. Acest lucru va ajuta dezvoltarea membrilor echipei, va crește nivelul de atașament și satisfacție, care ulterior se va reflecta în experiența pozitivă a clientului și a părților interesate.
Abordând acest subiect, este greu să nu aducem în discuție îndelungile dezbateri despre definirea managementului și a leadershipului. S-ar putea ca exact această mică inserție - investirea în relații, în tot procesul de gestiune a proiectelor, să facă diferența dintre un manager de proiect și un lider de proiect. Dacă ar fi să reflectăm puțin, oare în ce echipă am prefera să fim?
Vedem că orientarea spre rezultate conduce spre un mediu în care acestea nu sunt consecvente. Poate avem rezultate pe termen scurt foarte bune, dar cu siguranță nu vor fi sustenabile. Desigur că sunt proiecte care ar necesita o astfel de abordare, însă implicit vor fi proiecte ce țintesc rezultate pe un termen scurt. Pentru a avea rezultate consecvente, de lungă durata, este nevoie de un echilibru între ce livrăm, cum livrăm și cu cine livrăm, creând astfel un mediu de încredere în echipă și un mediu oportun pentru dezvoltare.
Pentru a descoperi care este mediul pe care îl creezi în echipa ta și care sunt tendințele tale, reflectă la lista de mai jos. E o descriere succintă a unui manager orientat pe rezultate și a unuia orientat pe relații. Tu unde te regăsești?
Orientat pe rezultate | Orientat pe relații |
---|---|
Hotărât | Încurajator |
Preia controlul | Susținător |
Standarde înalte | Are încredere |
Provocator | Ascultă activ |
Vorbește direct | Oferă feedback pozitiv |
Logic | Are grijă și arată îngrijorare |
Organizat | Dezvoltă pe alții |
Sceptic |
Indiferent unde te regăsești, acceptă că ceea ce te definește de fapt constituie punctele tale tari, care sunt înnăscute, deci natural debalansate. Pentru a deveni mai bun, e nevoie să înveți competențe și comportamente noi. Aceasta facem pe parcursul întregii vieți, creștem. Nu e nevoie să renunți la cine ești, dar augmentează punctele tale tari prin învățarea și adaptarea unor comportamente noi, care te vor face și mai eficace și îți vor aduce un echilibru și ție, și echipei.
Mai jos sunt prezentate cinci principii care pot fi adaptate pentru a livra cu succes un proiect, având relații sănătoase în echipă:
Așadar, cum te simți? Ne-am gândi că e o întrebare atât de simplă, dar este cea care poate avea un impact semnificativ în dinamica unei echipe. Această întrebare adresată la momentul potrivit, poate contribui mult la aducerea acelui echilibru între atingerea rezultatelor și investirea în relațiile interpersonale. Această întrebare poate să ajute la crearea acelui mediu de angajament în echipă, făcând diferența între a fi manager de proiect sau lider de proiect.
de Vasile Boris
de Ovidiu Mățan