ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 87
Abonament PDF

SAFe - o nouă perspectivă Agile

Valeria Chiriac
Scrum Master @ AROBS
MANAGEMENT

Subiectul articolului de față se referă la o nouă perspectivă Agile, numită - SAFe. Termenul de SAFe (the Scaled Agile Framework) a fost introdus în anul 2011 de către Dean Leffingwell - autor în domeniul software și antreprenor. Scopul acestei noi metodologii este de a lua cele mai bune practici din Lean, Kanban, Scrum și XP și de a le aplica la nivel de echipă, program, soluții mari și portofoliu. Altfel spus, vorbim despre o flexibilitate necesară echipelor și organizațiilor cu mai mult de 250 de angajați. SAFe-ul ajută organizația să dezvolte în mod eficient soluții software, păstrând în același timp un proces centralizat de luare a deciziilor care este necesar la nivel de companie. Din punct de vedere al eficienței în afacere, implementarea acestei metodologii, aduce cu sine rezultate uimitoare.

Din perspectiva loialității angajaților față de organizație, aceștia au devenit între 10-50% mai fericiți și mai motivați la locul de muncă. Drept consecință și productivitatea a crescut cu 20-50%, iar calitatea produsului s-a îmbunătățit, numărul de defecte reducându-se cu până la 75%. Mai mult decât atât, durata lansării produsului pe piață s-a diminuat. Așadar, se consideră că produsul ajunge pe piață mai repede cu până la 75%. Datele au fost colectate de la organizațiile care au adoptat acest stil. Industriile sunt variate, de la produse software și electronică până la industria farmaceutică, bancară, aviație și administrație publică.

Un studiu de caz care mi s-a părut mai special e oferit de către o corporație din domeniul agriculturii din Noua Zeelandă. Aceasta oferă servicii și ustensile pentru zeci de mii de fermieri sau agricultori. În fiecare an, în luna iunie peste 100 000 de persoane din domeniu vin să achiziționeze echipamente de cea mai înaltă calitate și să se informeze cu privire la cele mai recente inovații din industrie, cum ar fi: soluții pentru creare de animale superioare, informații pentru îmbunătățirea luării deciziilor de către fermieri și sisteme hard pentru îmbunătățirea productivității. Prin urmare, Livestock Improvement Corporation se regăsea de cele mai multe ori în situația în care nu își atingeau obiectivele în perioada de timp propusă. “De fiecare dată când nu reușeam să livrăm, organizam o ședință numită post-mortem și totuși nu reușeam să identificăm greșelile, până am decis să implementăm SAFe.” spune CIO - Paul Littlefair. Într-un interviu, menționează că s-au axat pe următoarele bune practici:

Am adus în exemplu acest studiu de caz, pentru a demonstra flexibilitatea și adaptabilitatea acestei metodologii. Indiferent de profilul organizației, SAFe-ul pare a fi un instrument util în atingerea obiectivelor. În continuare, se vor prezenta valorile și principiile pe care se bazează această nouă abordare Agile.

Cu toate că par mai puțin pragmatice, valorile susținute de o organizație aduc plus valoare afacerii. Sugestivă în acest sens este afirmația lui John Ratzenberger: “ Găsește oamenii care împărtășesc aceleași valori și împreună veți cuceri lumea.” Metodologia SAFe se bazează pe următoarele nouă principii desprinse din metodologiile Agile, cu precădere pe Lean și gândirea sistemică.

  1. Perspectiva economică în luarea deciziilor. Primul și cel mai important principiu menționează necesitatea luării în vedere a impactului economic pe care îl are o decizie. Aceste cunoștințe și mod de gândire sunt aplicate de la cel mai înalt nivel de management până la echipa care implementează. Ca bune practici sunt: livrarea produsului incremental și aplicarea unui framework economic. Dacă prima practică este cunoscută și aplicată în metodologia Agile, cea de-a doua presupune un set de decizii care sunt aliniate cu obiectivele financiare de la nivel de Portofoliu.
  2. Aplicarea gândirii sistemice. Înțelegând elementele sistemului, atât ale produsului, organizației cât și ale proceselor, liderii și echipele pot cu ușurință să identifice “de ce-ul” și “ce-ul” acțiunii lor. Ideea fundamentală a acestui principiu constă în înțelegerea sistemului complex și asigurarea că fiecare parte implicată va îmbunătăți și eficientiza livrarea produsului într-un timp scurt cu un beneficiu financiar ridicat.
  3. Asumarea variabilelor și păstrarea alternativelor. E simplu. Acest principiu își asumă existența variabilelor, indiferent de dorința organizației ca lucrurile să meargă conform planului. Cu toate acestea, din perspectiva economică, se vrea ca organizația să fie capabilă să facă față variabilelor, având în agendă și alte variante care vor ajuta la păstrarea unui echilibru economic, dar și la oferirea unui grad de flexibilitate pentru a crea soluții de bună calitate.
  4. Implementarea produsului într-un mod incremental. Acest principiu susține ideea că, cu cât sunt mai frecvente punctele în care se livrează părți din produs, cu atât și feedbackul apare mai repede, ceea ce înseamnă oportunități noi de învățare și adaptare. În consecință, această metodologie nu penalizează greșelile, ci dimpotrivă încurajează sistemul de “Fail fast, learn faster”.
  5. Vizualizarea și limitarea “WIP”, reducerea dimensiunii cozii de așteptare a lansării produsului. Pentru a obține cel mai scurt timp de livrare, întreprinderile Lean depun eforturi pentru o stare de flux continuu, ceea ce le permite să mute noile funcții ale sistemului rapid de la “concept la numerar”. Prin urmare, se concentrează pe vizualizarea și limitarea cantității de lucru (în engleză, Work in Progress), asigurarea că User Story-urile se scriu pe principiul INVEST și nu în ultimul rând, punerea în aplicare a principiului “ Little’s Law” care vorbește despre faptul că timpul mediu de așteptare pentru servicii dintr-un sistem este egal cu raportul lungimii medii a cozii divizat la rata medie de procesare. Cu alte cuvinte, limitarea WIP-ului va duce la creșterea numărului de User Story-uri livrate.
  6. Aplicarea cadenței și sincronizarea cu toate departamentele care lucrează la livrarea produsului. Cadența este un model ritmic de evenimente care asigură “bătăile inimii” constante ale procesului de dezvoltare al proiectului. În acest mod, lucrurile care au o frecvență repetată se transformă în rutină, iar cei care implementează se pot concentra pe gestionarea părții variabile a dezvoltării de produs. Pe de altă parte, sincronizarea permite înțelegerea mai multor perspective și integrarea acestora într-un mod eficient pentru crearea celui mai bun produs.
  7. Cunoașterea motivației intrinseci a colegilor din echipă. Înțelegerea motivației fiecărui membru din echipă cu privire la depunerea de energie în dezvoltarea produsului, ajută liderul să înțeleagă cum îl poate motiva, ca să fie mai productiv și colaborarea să fie mai eficientă. De aceea, liderii au responsabilitatea să creeze un mediu propice pentru situații când echipa poate să își spună clar punctul de vedere, când poate negocia/fi în acord/în dezacord cu modul de lucru sau alte aspecte care ar periclita calitatea și cadența livrării produsului.
  8. Descentralizare în procesul de luarea a deciziilor. Este un aspect cheie al gândirii Lean. Orice decizie care trebuie ridicată la nivel superior de autoritate introduce o întârziere. De asemenea, această manieră de a lua decizii poate scădea calitatea, din cauza lipsei contextului la nivel local. Așadar, acest principiu vorbește despre o autonomie a celor care implementează produsul, pentru că ei sunt în cea mai mare măsură să ia deciziile cele mai bune cu privire la modul de lucru.
  9. Repere (milestones) obiective în vederea măsurării progresului. Dezvoltarea sistemelor mari de astăzi necesită resurse substanțiale - investiții care pot totaliza milioane și chiar sute de milioane de dolari. Atât programatorii cât și clienții au responsabilitatea colosală de a se asigura că investițiile în soluții noi vor oferi beneficiile economice necesare. Ca atare, punerea la punct a unor repere în proiect este necesară pentru a preveni irosirea resurselor într-o manieră care afectează principiul economic.

În acest articol am abordat partea de principii care stă la baza cunoașterii acestei metodologii. Odată ce treci prin aceste idei, înțelegi dacă poți adopta în organizația ta metodologia SAFe sau dacă aceasta îți oferă motive suficiente pentru a fi adoptată și dacă se pliază pe nevoile organizației. Ce zici, i-ai da o șansă?

LANSAREA NUMĂRULUI 88

Prezentări articole și
Panel: Robot Process Automation

Miercuri, 16 Octombrie, ora 18:30
Clădirea Casino parc, Cluj-Napoca

Înregistrează-te

Facebook Meetup

Conferință

Sponsori

  • comply advantage
  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects