ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 87
Abonament PDF

Psihologia pozitivă la serviciu

John Bax
Senior Consultant, Trainer, Coach, Speaker @ TRYACT International



MANAGEMENT

Psihologia este mai mult decât o știință care îți spune ce e în neregulă cu tine și cum te poți vindeca. Este și despre a-i face pe cei fără probleme mai fericiți, mai împliniți, mai productivi. Nu este despre greșelile pe care le-ai făcut și despre cum le poți repara, ci și despre angajați obișnuiți ce își sărbătoresc succesele!

Psihologia pozitivă a fost definită drept studiul punctelor forte și al virtuților ce permit indivizilor, comunităților și organizațiilor să prospere. Se bazează pe faptul că oamenii vor să ducă o viață împlinită, cu scop clar, să cultive ce e mai bun în ei și să trăiască deplin la serviciu, în timpul liber și în dragoste.

Termenul "psihologie pozitivă" nu e nou, ci datează din 1954, când prima ediție a lucrării Motivație și personalitate a lui Maslow a fost publicată cu un capitol final numit "Spre o psihologie pozitivă". Psihologia pozitivă a devenit un domeniu nou în psihologie în 1998 când psihologul american Martin Seligman a ales acest concept ca temă pentru stagiul său ca președinte al Asociației Americane de Psihologie.

În ultimele decenii psihologia pozitivă s-a practicat în organizații fără a fi numită ca atare. Mulți bani și energie s-au investit în concepte precum satisfacția angajatului, bunăstare și relaționare, concepte ce subliniază importanța de a avea angajați fericiți, sănătoși și motivați la serviciu. Acesta nu este un gest de altruism, ci e un reflex al credinței că, pentru a performa, angajații trebuie să fie fericiți, sănătoși și motivați.

În psihologia pozitivă există trei variabile ce joacă un rol important: plăcerea, continuitatea și sensul. Plăcerea se referă la a avea emoții pozitive, continuitatea se referă la gradul de implicare, iar sensul se referă la aportul adus unui scop mai mare. Provocarea pentru multe organizații este de a afla ce intervenții ajută angajații să aibă emoții pozitive, să fie implicați și să contribuie la atingerea unui scop superior.

Un tip de intervenție este crearea unui echilibru solid între punctele forte și punctele slabe ale angajaților, între succesul și eșecul acțiunilor lor. În multe companii, acest echilibru este nesănătos. Accentul cade cu precădere pe punctele slabe și pe repararea greșelilor.

Când vorbesc la conferințe despre puncte forte - puncte slabe, succes - eșec, încep de obicei cu sloganul 'Succesul este construit pe competență, nu pe incompetență' urmat apoi de un citat din Peter Drucker, unul dintre cei mai cunoscuți consultanți de management din trecut, care milita pentru 'Fă punctele forte productive și punctele slabe irelevante'.

Un studiu din 2012 inițiat de The Leadership Council, un consiliu consultativ din Marea Britanie în domenii precum thought leadership, cercetare și leadership, a anunțat că performanța scade cu 26.8% când ne axăm pe puncte slabe și eșec, dar că aceasta crește cu 36.4% când ne axăm pe puncte forte și reușite. De ce atunci majoritatea companiilor petrec atât de mult timp identificând punctele slabe ce trebuie îmbunătățite? De ce multe dintre ședințe se axează pe ce a mers rău și trebuie rezolvat? Câte emoții pozitive și implicare produc aceste elemente?

Iată două exemple în care echilibrul dintre punctele forte și punctele slabe ale angajaților este unul bine realizat.

Daniel Ofman, consultant și coach olandez în management, a dezvoltat conceptul și toolul Core Qualities (Calități de bază). Se axează pe susținerea oamenilor, astfel încât aceștia să descopere, să exploreze și să exploateze punctele lor forte native. Daniel Ofman consideră că acesta este un concept foarte eficient deoarece:

Puteți utiliza conceptul Core Qualities drept tool punându-vă următoarele cinci întrebări de top:

Câte puncte forte native folosesc la serviciu? În ce situații și cum pot folosi mai mult aceste puncte forte? Cât de mult folosesc punctele mele forte native celorlalți colegi ai mei? În ce situații pot folosi colegii mei aceste puncte forte mai mult? Ce pot face pentru a explora, dezvolta și exploata aceste calități?

Mulți oameni și-au reconsiderat serviciul de la zero după ce au răspuns acestor întrebări!

Un alt exemplu este un tool simplu implementat de Orange UK cu care au câștigat un premiu de management.

Modelul de mai jos se poate folosi și la nivel de echipă, department, organizație. Esența modelului este ca ceea ce a funcționat să primească la fel de multă atenție precum ceea ce nu a funcționat.

Deci, dacă ați prins esența acestui articol, puteți începe prima voastră ședință reușită cu veștile bune, înainte de a vorbi de ceea ce trebuie rezolvat.

CE A FUNCŢIONAT CE NU A FUNCŢIONAT
Ce a mers bine? Ce nu a mers bine?
Care au fost factorii de succes? Care au fost obstacolele?
Cum pot optimiza factorii de succes? Cum pot diminua obstacolele?
Cum pot aplica aceste lucruri în alte zone ale activității mele? Cum pot aplica aceste lucruri în alte zone ale activității mele?
AŞA DA AŞA NU
Ce lecții bune am învățat din ceea ce a funcționat și ceea ce nu a funcționat? Ce lecții proaste am învățat din ceea ce a funcționat și ceea ce nu a funcționat?

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects