Metodele de training evoluează odată cu timpul. Care este contextul cel mai bun pentru a lua în considerare e-learningul în calitate de metodă de training potrivită ?
Andrei a fost promovat recent pe un rol de senior manager într-o companie de IT din Cluj-Napoca. Printre serviciile sale, compania asigură training și consultanță pentru procedurile de securitate informațională acordate responsabililor specifici din România și din fiecare țară, unde compania are sediu. Datorită numărului mare de cereri de training din diferite țări, Andrei ia în calcul posibilitatea dezvoltării unui sistem de e-learning în cadrul planului de training al organizației. Acum, el vrea să știe dacă e-learningul este o opțiune convenabilă și sustenabilă atât pentru el ca manager, cât și pentru organizație. Mai mult decât atât, el vrea să se asigure dacă acest tip de training ar fi la fel de eficient ca și trainingul convențional.
Multe companii și organizații încep să folosească metodologia e-learningului, deoarece poate deveni la fel de eficient precum trainingul tradițional, la un cost mai mic. Cu toate acestea, dezvoltarea programelor de e-learning este mai costisitoare decât instruirea trainierilor sau decât pregătirea materialelor pentru trainingul face-to-face (mai ales dacă sunt folosite mijloace multimedia sau hi-tech de interacțiune. În schimb, costurile de livrare ale e-learningului (incluzând aici și costul mentenanței web și a suportului tehnic) sunt considerabil mai mici în comparație cu costurile ce țin de logistică, timpul instructorului și al participanților, costurile de călătorie precum și munca operațională care este blocată în timpul sesiunilor de training.
Se poate ca e-learningul să fie folosit pentru a dezvolta orice skill?
Scopul oricărui program de training ar trebui să fie centrat pe dezvoltarea unor tipuri de abilități sau cunoștințe precum:
Cum ar putea e-learningul să răspundă unor nevoi din domenii atât de diverse? Cele mai multe cursuri de e-learning sunt concepute pentru a dezvolta noi abilități cognitive; acest domeniu este cel mai prielnic pentru e-learning. În cadrul domeniului cognitiv, pentru a deprinde noi abilități de gândire (thinking skills) este necesară o abordare mai interactivă. Deoarece aceste abilități sunt cel mai bine însușite prin exercițiu practic (learn by doing). Procesul de învățare poate avea loc (când vorbim de e-learning) și în domeniul însușirii abilităților interpersonale, prin folosirea unor metode specifice. De exemplu, jocurile de rol cu utilizarea unui feedback adecvat, pot fi folosite pentru a schimba atitudini sau comportamente.
Mai jos sunt câteva întrebări pe care poți să le adresezi atunci când ai de ales între e-learning, training clasic (face-to-face) sau orice alt tip de proces de learning & development:
E-learning este o soluție bună atunci când:
Din moment ce e-learningul nu este ideal pentru toate aspectele, este mai puțin probabil ca acesta să înlocuiască trainingul clasic într-o organizație. Cea mai eficientă (din punct de vedere al costurilor) aplicabilitate a e-learningului, poate fi aceea de a veni în completarea trainingului convențional, pentru a ajunge la un număr mai mare de participanți.
de Edwin Hobor
de Ovidiu Mățan
de László Papp