ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 83
Abonament PDF

Panel TSM – Dezvoltarea soluțiilor SAP în România

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine
EVENIMENTE


Am discutat la evenimentul de lansare a numărului 82 al revistei Today Software Magazine despre provocările industrie SAP pe piața românească. Invitații noștrii au fost:

Ovidiu Mățan: Aș dori ca înainte de a ne lansa în discuții să vă faceți fiecare dintre voi o scurtă prezentare.

Ovidiu Hăncilă: Eu lucrez în Timișoara și este o plăcere să fiu la Cluj. Mi-am început cariera acum zece ani ca programator ABAP SAP. Momentan, sunt Development Consultant (consultant dezvoltare) la Accenture, dar sunt responsabil de livrarea SAP onshore și nearshore la o companie germană din domeniul Automotive.

Alexandra Bogdănescu: Mi-am început cariera acum cinci ani, MHP a fost prima mea companie și lucrez în continuare aici. Sunt Team Lead/ lider de echipă SAP ABAP în Cluj.

Simona Sevik: Nu îmi place să vorbesc despre mine, deoarece am mulți ani de experiență și aș acapara tot timpul. Reprezint msg Romania, o companie bine cunoscută la Cluj, Timișoara sau Târgu-Mureș, dar și în Germania. Avem angajați profesioniști, multe proiecte eficiente și o bună reputație în rândul clienților. Ca Division Manager (manager de divizie), trebuie să am grijă de toate aceste aspecte, deci să mențin echipa motivată și să mă asigur că așteptările profesionale ale angajaților sunt aliniate cu strategia de business a companiei. Pe baza bugetului, a timpului disponibil și a calității solicitate, mă asigur că avem clienți mulțumiți pentru a rămâne una dintre cele mai bune firme de pe piață.

Bernd Hörmann: Numele meu este Bernd Hörmann, CEO la MHP. Mi-am început cariera acum douăzeci de ani ca programator. Lucrez tot la MHP și ne confruntăm cu o serie de provocări pe piața din Cluj. Ne-am început activitatea acum zece ani, iar acum ne aflăm în acest Silicon Valley al Europei. Clienții au așteptări mari de la noi, iar noi avem aceleași așteptări de la angajați. Facem schimbări în partea de tehnologie, iar în anii următori va fi necesar să răspundem acestor așteptări și să folosim transformarea și digitalizarea în acest scop.

Bernd Hörmann - CEO @ MHP Romania

Vă mulțumesc! Prima întrebare este: Cum vedeți evoluția pieței SAP din Cluj în privința competențelor și a serviciilor oferite? Grupul de dezvoltare SAP a crescut destul de repede aici.

Bernd Hörmann: Momentan, multă lume se plânge de piața forței de muncă, spunând că nu sunt suficiente resurse. Acum zece ani nimeni nu avea experiență SAP. Acum găsim personal. Evident, nu sunt destui, dar lucrăm în domeniu de peste douăzeci de ani. Am avut crize în 2001 și 2009, când am avut mai mulți oameni decât proiecte. În rest, am avut mai multe proiecte decât oameni și, să fiu sincer, este o situație foarte confortabilă pentru noi. Pentru companie, asta înseamnă că poate crește și poate face profit, atâta timp cât toată lumea are de lucru. Nu ne plângem de situație, găsim oameni, deși este greu din cauza cererii mari. Acum zece ani nu găseam pe nimeni. Acum din ce în ce mai multe companii sunt aici și se dezvoltă. Oamenii pot schimba companiile, pot crește. Investim în universitate, în cursurile noastre. Încă mai sunt oameni ce nu găsesc un loc de muncă după absolvire. Desigur, dacă vin la Cluj și spun că vreau 100 de seniori pe bani puțini, nu îi vom găsi mâine.

Simona Sevik: Doresc să adaug ceva pe această temă. Cred că piața din Cluj s-a adaptat la această realitate destul de bine de-a lungul anilor. Ca să descriu succint piața din Cluj, aș spune că dacă un client vine cu o idee bună de business acum, mereu se va găsi o companie dispusă să transforme ideea în realitate. Așa reacționează piața din Cluj. Bernd a vorbit despre trecut. Cred că e bine ca tinerii să cunoască trecutul. Pe perioada crizei economice, acum 10-12 ani, puține companii aveau resurse SAP și știau programare SAP. Era penurie, apoi am început totul gradual. Am investit prin a ne construi resurse și a ne instrui oamenii. E important de știut că toate companiile care își formează resursele au un succes real. Am început cu sesiuni de ABAP standard și nu numai. Apoi, am înțeles că trebuie să ne dezvoltăm procesele de business. Acest lucru presupune bani, indiferent de unde vin aceștia. Evident, cel mai bine este ca banii să nu fie ai companiei tale. Doresc să mulțumesc MHP, deoarece în acele vremuri au fost primii care au investit în dezvoltarea proceselor de business. Nu poți obține resurse în 1-2 luni și niciun consultant nu devine specialist peste noapte. Am început cu proiecte AMS (application management & services). Personalul a învățat treptat procesele de business. Tot procesul a fost incredibil, iar acum putem face implementări și pentru piața din România. Avem lansări recurente, implementări specifice unei țări, gestionarea întregii platforme SAP. Acest lucru a fost posibil datorită investițiilor partenerilor noștri din Vest care ne-au ajutat să ne dezvoltăm competențele necesare.

Simona Sevik - Division Manager @ msg systems Romania

Alexandra, care a fost experiența SAP pentru tine? Cum te raportezi la colegii tăi?

Alexandra Bogdănescu: Experiența mea a fost similară. Când am început, acum cinci ani, eram doar cinci angajați în România. A fost primul meu contact cu SAP. Era diferit de tot ceea ce învățasem la facultate. Era un nou concept și ne-a luat ceva timp să-l înțelegem. Am avut mult de învățat și am primit ajutor din Germania. A fost dificil. Acum le spun colegilor mei ce norocoși sunt că au seniori în echipe. Pot pune întrebări și pot afla răspunsuri, dar acum cinci ani situația era complet diferită. Am început cu application management (management de aplicație), apoi cu pachete complete de soluții. Acum vorbim de Academia HANA și de soluții inteligente.

Alexandra Bogdănescu - Team Lead SAP ABAP @ MHP Romania

Ovidiu, care a fost experiența ta?

Ovidiu Hăncilă: Călătoria spre SAP e importantă, dar revenind la întrebarea inițială legată de dezvoltarea SAP, cred că, momentan, în România, nu prea avem proiecte de dezvoltare. 80% din contracte sunt contracte de suport, restul de 20% fiind implementări. Când vorbim de clienții români, povestea este diferită. Totul se rezumă la lucrurile de care businessul are nevoie și la scopurile cu care este folosit businessul.

Ovidiu Hăncilă - Development Consultant @ Accenture

Are legătură cu costurile?

Ovidiu Hăncilă: Da, are mereu legătură cu costurile. În programarea SAP e nevoie de o schimbare de mentalitate și percepție în privința modului în care se desfășoară programarea și testarea. E interesant de urmărit evoluția pieței.

Cât de greu este să atrageți talente în companii? Este mai dificil să atrageți programatori SAP decât programatori Java sau .NET?

Ovidiu Hăncilă: Programatorii SAP ce au competențe bune sunt greu de găsit. Momentan, mentalitatea companiilor este de a construi academii, de a organiza ateliere, de a merge în universități, de a demonstra cum funcționează o aplicație bună, ca oamenii să înțeleagă care sunt lucrurile de care este nevoie.

Ne puteți vorbi despre proiectele la care lucrați?

Ovidiu Hăncilă: Momentan sunt implicat într-un proiect de migrare HANA pentru un client german din industria Automotive. Lucrăm cu o echipă din Cluj. Fac o treabă foarte bună. Am găsit acest personal prin intermediul unei academii.

Alexandra, ne poți vorbi despre proiectele voastre?

Alexandra Bogdănescu: Proiectele noastre sunt foarte diverse: UI, migrare, management de aplicație, suport. Suntem organizați în echipe mici cu specializări și obiective diferite, dar aceasta nu înseamnă că membrul unei echipe lucrează doar în echipa sa. Echipele pot gestiona proiecte din orice domeniu.

Simona Sevik: Am multe de spus despre proiectele noastre. Facem multe pentru și împreună cu SAP. Suntem parteneri SAP, iar în 2019 am obținut Pinnacle Award pentru soluții inovatoare de business. La msg avem două departmente dedicate activităților SAP: departamentul Insurance (de asigurări) și cel de Automotive. Departmentul Insurance are una dintre cele mai mari echipe. Echipa lucrează la soluții de asigurări/reasigurări (proiecte de facto din portofoliul SAP), la sisteme de gestionare a produselor lactate. Echipa lucrează și la proiecte HANA și S for HANA. Avem și un proiect în cloud. În departamentul Automotive avem proiecte de gestionare a ciclului de viață a unui produs (product lifecycle management), gestionarea lanțului de aprovizionare (supply change management), marketing, vânzări, planificarea producției.

Cât de greu este să instruiți personalul de aici pentru a înțelege sectorul Automotive din Germania?

Simona Sevik: În Automotive avem multe soluții customizate. SAP oferă soluții standard, dar pentru marii clienți elementele standard sunt o mică parte. Nu muncim singuri. Competențele de business sunt asigurate de partenerii msg din Germania. Aceștia comunică mult cu clienții. Acest lucru nu e ușor de realizat de la distanță. În ultima vreme, am început să dezvoltăm competențele business, deoarece partenerii din Germania doresc ca proiectele să se poată face de la 0 din România. Este nevoie de timp pentru acest lucru. Consultanții de business SAP sunt specializați pe un domeniu. Cei din financiar nu vor interfera cu cei din vânzări, datorită complexității, nu pentru că nu ar dori acest lucru.

Ovidiu Hăncilă: În mod normal, un consultant business dorește să vadă imaginea de ansamblu. Fără ea, nu își poate face meseria.

Simona Sevik: Acest lucru este posibil la nivel de procese, nu de module. Dacă găsești un consultant ce cunoaște toate procesele de business, îl voi săruta.

Bernd, ne mai dai detalii legate de proiectele MHP?

Bernd Hörmann: Majoritatea proiectelor noastre vin din domeniul Automotive. Îi spunem Mobility & Manufacturing. Momentan, provocarea este de a dezvolta responsabilitățile ce pot fi delegate biroului din Cluj. Venim dintr-un context în care Cluj avea o piață de muncă ieftină, deci unde am angajat cinci sau zece persoane, dar momentan și prețurile, și așteptările sunt mai mari. Trebuie să menținem ritmul și să investim în calitate. Dorim să demarăm proiecte de care să fim responsabili în totalitate. Organizăm traininguri de gestionare de proiect, nu doar traininguri tehnice. Contează foarte mult atitudinea, cum ne comportăm într-un proiect, cum discutăm cu clientul. Ne aflăm într-o situație confortabilă. Am făcut progrese, colegii noștri din Germania vorbesc cu clienții, dar noi trebuie să ieșim din umbră. Trebuie să comunicăm cu clientul, ceea ce nu este mereu ușor. Provocarea noastră ține de gestionarea echipelor și a proiectelor.

Una din probleme este că majoritatea clienților sunt din Germania. Trebuie să cunoașteți limba pentru a comunica eficient.

Bernd Hörmann: Limba este o problemă. Când am început afacerea, acum zece ani, ne-am axat pe vorbitori de limba germană. Apoi, clienții noștri au început să aibă proiecte internaționale pe care le-au documentat. De exemplu, Leoni are 60.000 de oameni, dintre care 30.000 lucrează în România. Companiile au mai mult personal ce lucrează în străinătate și mai puțin personal în Germania. Din ce în ce mai multe proiecte se desfășoară în engleză. Mai sunt companii unde documentația este în germană, ceea ce poate fi un obstacol, dacă nu știi limba.

Va exista o extensie a proiectelor SAP în Franța, Marea Britanie sau pe piața internațională?

Bernd Hörmann: Pot vorbi despre MHP. Strategia noastră este internaționalizarea. Suntem o mare companie ce oferă consultanță în Germania, iar acum avem subsidiare și în SUA. Avem 4 - 5 persoane ce lucrează din Moldova sau Cluj direct cu clienții din SUA. Creșterea nu este atât de mare ca în Germania, dar suntem pregătiți. Pentru colegii americani nu contează că lucrează cu oameni din Cluj sau Stuttgart. Oamenii de aici vorbesc engleză mai bine decât colegii din Germania. Nu avem probleme.

Am o întrebare pentru Ovidiu. Există soluții ce automatizează lucrul. Avem un sediu local UiPath ce își propune să automatizeze SAP. Cum vezi automatizarea? Poate ajuta?

Ovidiu Hăncilă: Da, acesta este viitorul. Vorbind de UiPath, primul lucru pe care l-au făcut bine chiar de la început a fost să creeze o soluție la cheie cu Citrix. Aproape toți clienții noștri lucrează cu Citrix, ceea ce este un lucru nemaipomenit.

Alexandra, ai experiență în automatizare?

Alexandra Bogdănescu: Sunt de acord cu Ovidiu. Automatizarea este viitorul și ne va ajuta. Trebuie să ne axăm pe acest lucru.

Cel mai mare competitor SAP este Oracle. Există conflicte?

Alexandra Bogdănescu: Nu cred acest lucru, deoarece soluțiile Oracle se axează mai mult pe piața din SUA. În Europa, SAP se utilizează cel mai frecvent.

Simona Sevik: Cred că va exista mereu o competiție între companiile ce oferă soluții similare. Clientul trebuie să analizeze și să aleagă soluția ce se integrează cel mai bine cu mediul lor. Prețul nu este mereu factorul decisiv. E important să prezinți produsul bine și să investești în marketing & vânzări. Consultantul de business trebuie să consilieze clientul care este cea mai bună soluție.

Companiile SAP pun mare accent pe educație. V-ați implicat în activitatea universităților locale?

Bernd Hörmann: Am fost foarte norocoși când am debutat în 2014. Înainte de a avea primii angajați, am semnat un contract cu Universitatea Babeș-Bolyai pentru a sponsoriza linia de IT în germană (împreună cu alte companii). De la începutul anului trecut avem și un Masterat, deci avem momentan vreo 200 de oameni ce studiază acolo. Suntem parteneri Premium, ținem ore și avem acces bun la oameni. Nu luăm toți oamenii, nu îi putem lua pe toți. Mai avem rezerve neexplorate în Cluj. Când am început în Cluj, am analizat curba demografică, iar în anii '90 nașterile au fost mai puține, deci e ușor să înțelegi piața. Nu pot toți să studieze IT. Am fost norocoși. Am început să ne dezvoltăm bine devreme, lucru pe care vrem să îl continuăm în următorii 5-10 ani la Cluj.

Simona Sevik: Nu colaborăm cu universitățile în domeniul SAP, dar avem academii SAP în companie anual. La acestea participă un contingent mare de tineri. Avem grupuri de experți ce organizează training-uri cu tehnologiile SAP. Investim în conferințe SAP anual. Unele companii doar preiau resursele umane ce au fost deja instruite și care au experiență. Încercăm să fim cinstiți cu piața.

Trebuie recunoscut și meritul profesorilor ce îi pregătesc pe studenți. Au nevoie de acces la tehnologie. La TSM, oferim acces gratuit la evenimente profesorilor.

Simona Sevik: Suntem activi în domeniul Java la universitate, mai puțin activi în SAP. De obicei, organizăm două conferințe pe an: una pentru Java, alta pentru SAP. Anul acesta vom organiza una mare ce va aduce împreună cele două domenii.

Ovidiu Hăncilă: Sunt unul din organizatorii SAP Inside Track, un eveniment al comunității. În Germania există mese rotunde. În fiecare oraș există comunități SAP ce se întâlnesc lunar pentru a vorbi despre tehnologie, schimbări, colaborare (chiar dacă lucrăm pentru companii diferite). Accenture a făcut exact acest lucru. A căutat micile comunități SAP și le-a susținut. Apoi, Accenture a început să creeze academii. Universitățile sunt pasul următor.

În SAP, din ce am văzut până acum, mult efort este dedicat domeniului R&D (cercetare și dezvoltare). SAP încearcă să investească în soluții bazate pe Blockchain, AI sau IoT. Ce schimbări va determina acest efort SAP?

Alexandra Bogdănescu: Lucrurile se mișcă din ce în ce mai mult în această direcție. Capabilitățile sunt folosite pentru a prezice acțiunile viitoare și pentru a le eficientiza.

Simona Sevik: În viitor, companiile trebuie să ofere nu doar platforme și sisteme integrate, ci ecosisteme unde lucrurile sunt în simbioză. SAP a dezvoltat o aplicație cloud pentru asigurări ce oferă aplicații comunicante (cross-applications). Pe baza platformei SAP Leonardo, SAP oferă acces și la IoT, Blockchain pentru a monitoriza operațiunile și datele. Pragmatic vorbind, de ce are nevoie un client? Trebuie să văd ceea ce este relevant pentru mine, ce este necesar rolului meu. Când vreau să am informația? O vreau chiar acum. Asta oferă SAP clienților: rezultate în timp real. Soluția veche are puncte slabe: experiența utilizatorului nu e nici rea, nici bună; reacții întârziate.

Ovidiu Hăncilă: Vreau să adaug mai multe lucruri. Să începem cu S for HANA, iar apoi să vorbim despre SAP vs. Oracle. Pentru moment, dacă vorbim de planificarea resurselor enterprise, Oracle are avantaje semnificative față de SAP. S for HANA nu este o soluție matură încă. Oracle are prețuri mai bune, dar și funcționalități sigure și complete. Au marketing mai bun.

Da, dar depinde de ecosistemul unde se face implementarea.

Ovidiu Hăncilă: Da, dar în 2017, la o conferință din Las Vegas, acest unicorn numit SAP Leonardo, a afirmat "Avem soluția!". În ianuarie, au concediat aproape 5.000 de oameni ce au lucrat la partea de cercetare dedicată acestei platforme. În luna februarie a acestui an, SAP a semnat un contract cu AWS (cu Amazon) ca acesta din urmă să le ofere servicii IoT, deoarece AWS le are deja create, iar acestea funcționează corect. Având în vedere că încearcă să reducă costurile și că nu au setul complet de funcționalități, platforma nu va funcționa corespunzător.

Bernd, cum vezi viitorul SAP?

Bernd Hörmann: Acum 2-3 ani eram preocupat despre modul în care va evolua SAP pentru că lumea nu prea vorbea de el. SAP a făcut un lucru foarte bun. SAP a construit un sistem similar unei căi ferate. Cu HANA, au construit o cale ferată unde totul este conectat. Noi avem trenurile noastre, dar dacă voi aveți trenurile voastre (precum IoT sau AI), puneți-le pe șină, iar acestea vor fi conectate și utilizabile. Este un pas foarte inteligent.

LANSAREA NUMĂRULUI 83, Târgu-Mureș

Prezentări articole și
Panel: Connected Products

Joi, 30 Mai, ora 17:00
Hotel Plaza, Târgu-Mureș

Înregistrează-te

Facebook Meetup

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • MicroFocus
  • Colors in projects