ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 81
Abonament PDF

Știați că aproape totul este negociabil?

Tudor Burlacu
Reprezentant vânzări @ Azimut Happy Employees



DIVERSE


Dacă am privi și analiza cu atenție toate acțiunile pe care le facem într-o zi la muncă, am ajunge în mod cert la concluzia că noi, oamenii, folosim negocierea destul de des, încă de la stabilirea a ceea ce facem până la cum sau când facem o anumită sarcină. De ce acționăm în acest fel? Pentru că vrem să ne adaptăm, să avem un stil personal și ne desfășurăm activitatea cu plăcere. Deși suntem tentați să asociem negocierea cu contextul profesional, ea ne poate aduce beneficii în toate aspectele vieții. Noi negociem tot timpul în tot felul de situații de zi cu zi: părinții negociază cu copiii lor, angajații negociază între ei, cu subordonații sau cu șefii iar clienții negociază cu vânzătorii sau furnizorii de servicii etc. Și totuși, care este definiția negocierii și care este valoarea acesteia?

Din multitudinea de definiții din literatura de specialitate, am ales trei variante potrivite pentru tema noastră. A şti să negociezi înseamnă: a te cunoaşte mai bine pe tine însuţi/însăţi şi a lua decizii pentru a trăi mai bine; a şti să îţi formulezi obiectivele, să îţi evaluezi şi să îți înţelegi interlocutorii; a alege strategia optimă pentru a atinge scopul propus.

Dacă ar fi să împărțim acest proces în etape, am putea vorbi despre:

  1. Conectarea cu clientul;

  2. Răspunsul la nevoi;

  3. Prezentarea produsului;

  4. Follow-up.

Conectarea cu clientul                               

– cum dorești să relaționezi?

Una dintre pietrele de temelie ale procesului de negociere este câștigarea încrederii partenerului de negociere. Iar într-o situație ideală, încrederea este una reciprocă. O relație bazată pe încredere reduce numărul de momente de nesiguranță, care duc la o negociere nereușită. 

Conectarea se face prin ascultare. Ascultând activ ce ne spunea celălalt și fără a încerca să dăm replica, ci având ca scop principal identificarea nevoilor partenerului de negociere. La aceasta se adaugă sinceritatea. Fii sincer în ceea ce spui! Pentru că este important pentru tine, când lucrezi la negociere. Oferirea unor informații clare și sincere va crea încredere și va spori șansele de a ajunge la un acord.

Consultând literatura de specialitate, am identificat câteva idei simple cate te pot ajuta să te pregătești de o negociere. Creează-ți un scenariu înainte despre cum ai dori să decurgă acea negociere. Fii încrezător și demonstrează că știi despre ce vorbești, că îți cunoști atât produsul sau serviciul cât și businessul. Menține un control al emoțiilor în așa fel încât să te menții calm. 

Răspunsul la nevoi – ce vor clienții sau (tu) compania ta?

Al doilea pas în a încheia un acord eficient cu altcineva este înțelegerea nevoilor acestora. În timp ce majoritatea oamenilor descoperă acest lucru în timpul procesului de negociere, e mai eficient să faci aceasta înainte. Cu cât ești mai bine pregătit înainte de a intra într-o negociere, cu atât mai bine vei putea lua deciziile. Așadar, investighează compania/ clientul, află care sunt nevoile și probleme cu care se confruntă. Ascultă activ și adresează întrebările „De ce?” . În acest fel, vei înțelege mai bine nevoia acestuia și la finalul discuției sau negocierii, vei putea ajunge la un consens. Prezintă mai multe oferte sau opțiuni. Procedând astfel, permiți potențialului client să aleagă opțiunea pe care o preferă și să înceapă negocierile de acolo. 

Prezentarea produsului – de ce au ei nevoie?

Când vine vorba de prezentarea produsului sau soluției oferite, următoarele recomandări se dovedesc a fi de folos:

1.Menține introducerea succintă. 

Nu începe discuția cu o prezentare lungă despre voi, despre produsul tău, despre istoria companiei tale și așa mai departe. Un scurt rezumat este în regulă, deci treci rapid la un conținut mai interesant.

2.Fii încrezător.

Încrederea atrage și se extrapolează și la calitatea produsului sau serviciului pe care îl oferiți. Evită să arăți îndoială sau nesiguranță despre propriul produs. Nu spune niciodată „este scopul meu” sau că „speri” la ceva. 

3.Vindem valoare, nu preț. 

Valoarea bate prețul, deci este esențial să propui/ accentuezi valoarea produsului.

4.Asigură-te că soluția ta rezolvă probleme reale.

Asigură-te că potențialii clienți văd cât de importantă este problema pe care produsul tău o rezolvă. Dacă nu există o problemă reală, nu este nevoie de o soluție.

5.Nu ascunde unele problemele potențiale. 

Fiecare produs are neajunsuri. Încearcă să anticipezi dezavantajele pe care le pot semnala potențialii clienți și abordează-le direct. Acest lucru te poate ajuta să închei înțelegerea și să eviți apariția unor nemulțumiri pe parcurs. 

Follow-up – ce facem după?

Cel mai bun rezultat în urma unei negocieri, e consensul. Însă o posibilă greșeală este să crezi că, odată cu obținerea consensului, negocierea s-a încheiat. Există câteva acțiuni esențiale care înlătură apariția neînțelegerilor ulterioare și pun bazele unei colaborări pe termen lung. Pentru început, nu uita să notezi toate deciziile luate. Pentru a te asigura că toată lumea este de acord cu același aspect, pune în scris versiunea finală a negocierii cât mai curând posibil. Oferă soluții clare și de lungă durată, astfel vei încuraja clientul să dezvolte o colaborare cu tine/ compania ta pe un termen mai lung. Scoate în evidență importanța timpului și a „urgenței”. Pentru a utiliza cât mai bine acest lucru, arată că ai un timp limitat pentru a accepta propunerea finală. Poți oferi un deadline mai scurt, cum ar fi o întâlnire viitoare, pentru a accelera procesul de negociere. 

Concluzionând, când vine vorba de o negociere,, e important să reținem anumite aspecte. Înainte de începerea negocierii este crucial să identificați propriile nevoi și așteptări, precum și limita până la care ați fi dispuși să mergeți. Clarificați împreună cu partenerul așteptările și nevoile ambelor părți înainte de a face o propunere. Veți dori, de asemenea, să fiți încrezători în soluția și expertiza proprie, pentru a câștiga încrederea partenerului. În cele din urmă, clarificați termenii asupra cărora ați căzut de acord și bateți palma cu noul partener. Și, cel mai important, sărbătoriți noua victorie!

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects