Mobility as a Service (MaaS) va aduce următoarea revoluție în mobilitate, oferind acces către o gamă mai largă de servicii de transport, mai mult decât închiriere, navigare sau achiziție de bilete. Grupând într-o aplicație toate mijloacele de transport dintr-un oraș, publice și private, platformele MaaS oferă utilizatorilor posibilitatea de a plănui și rezerva călătorii door-to-door, utilizând o singură aplicație, ajutând, totodată, orașele să îmbunătățească experiențele de călătorie ale cetățenilor săi.
Comportamentul consumatorilor din ultima vreme în raport cu cererea și oferta are o tendință de "consum colaborativ". Internetul este acum utilizat pentru a reinventa comportamentele tradiționale în mobilitate, cum ar fi cumpărarea, închirierea sau definirea de concepte noi de car sharing. Noile comportamente nu redefinesc pur și simplu felul în care consumăm, ele încapsulează chiar schimbarea naturii umane și felul de a ne raporta trecând de la obișnuitul "eu" la cultura "noi".
Consumul colaborativ sau ideea de shared economy a crescut în diferite sectoare ale economiei, inclusiv ospitalitate (Airbnb), educație (Italki), finanțare (Kickstarter), piața forței de muncă (TaskRabbit), proprietate (BRICKX) sau în transportul de marfă și pasageri. O multitudine de aplicații destinate îmbunătățirii transportului s-au răspândit atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare, fiind conduse (cu controverse) de pionieri precum Uber, Lyft, Curb, Bla Bla Car, Didi Chuxing, Grab și Ola. Aceste companii de rețele de transport funcționează ca sisteme reciproce de tip peer-to-peer (sau client-to-customer), amenințând tradiționalul canal de vânzare business-to- customer.
Dezvoltarea tehnologică și accesul general la tehnologie au relansat mobilitatea comună. Aceasta se referă la serviciile de transport care sunt împărțite între utilizatori, incluzând o varietate de opțiuni de la serviciile în care vehiculul în sine este împărțit, până la diferite forme de partajare a autoturismelor sau a bicicletelor într-o călătorie comună.
Prin avansarea tehnologiei informației și comunicațiilor, a GPS-urilor și a telefoanelor inteligente, aceste servicii sunt mult mai accesibile și mai convenabile. Diferitele progrese tehnologice au condus la îmbunătățiri majore ale serviciilor existente și la crearea de noi servicii.
Mobilitatea ca serviciu (MaaS) este văzută ca viitorul transportului urban, permițând oamenilor să planifice și să plătească fără probleme pentru călătoriile multimodale. MaaS se bazează pe o platformă digitală care integrează planificarea călătoriilor, rezervarea, vânzarea de bilete electronice și serviciile de plată în toate modurile de transport publice sau private. De asemenea, oferă utilizatorilor posibilitatea de a folosi o singură aplicație pentru a planifica și a rezerva călătoriile door-to-door, în loc să fie nevoiți să localizeze, să rezerve și să plătească separat pentru fiecare mod de transport.
Aplicațiile de planificare a călătoriilor, care ajută utilizatorii să identifice și să compare diferitele opțiuni pentru a ajunge în destinațiile lor au devenit obișnuite, ofertele locale și globale fiind disponibile în fiecare oraș. Orașele și municipalitățile pot crea o soluție localizată MaaS care să funcționeze atât cu transportul în comun, cât și cu partenerii din sectorul privat.
Este de la sine înțeles că trecerea la soluțiile MaaS, trebuie să ia în considerare o serie de cerințe: infrastructura, furnizorii de date, operatorii de transport și furnizorii de mobilitate de încredere.
În centrul arhitecturii sunt actorii care fac conceptul MaaS unul fezabil și tangibil din punctul de vedere al funcționalității sale tehnice:
Mobility Service Provider dezvoltă o interfață pentru clienți care va fi furnizată printr-un dispozitiv adecvat (în special o aplicație pentru telefonul mobil pe termen scurt). Interfața cu clienții oferă legătura de comunicare cu clientul și oferă o serie de caracteristici care susțin promisiunea. Aceste caracteristici pot include furnizarea posibilității de a achiziționa bilete de transport, de a primi informații personalizate și contextualizate cu privire la care să se ia decizii de călătorie în timp real.
Fluxul de date între interfața pentru client și sistemul Back Office este activat. Aceasta poate oferi planificarea călătoriei, tranzacția și plata, informațiile de facturare și de utilizare.
Data and Communications Service Provider oferă date și capacități de analiză. Aceasta include procesarea, reambalarea și publicarea datelor dintr-o serie de surse, inclusiv date deschise și date private. Sursele de date pot varia: rutele disponibile, informațiile despre prețuri, poziția în timp real a activului / vehiculului, validarea tranzacției, modul de utilizare sau caracteristicile.
Dorim să construim o soluție de mobilitate urbană care să satisfacă nevoile administrațiilor locale și ale cetățenilor pentru o viață urbană mai sustenabilă prin aducerea expertizei tehnologice în zona de mobilitate urbană într-o soluție solidă de mobilitate urbană. Credem că tehnologia poate să aducă împreună sectorul public și actorii privați într-o platformă unică, incluzând câteva din funcționalitățile descrise mai jos:
Planificarea călătoriei: Aplicația va oferi utilizatorilor posibilitatea de a-și planifica o călătorie de la un punct A la un punct B, oferind abilitatea de a-și selecta rutele pe baza diferitor preferințe, precum opțiunea cea mai rapidă, cea mai ieftină, cea mai green. Toate mijloacele de transport vor fi luate în considerare în planificarea unei rute, folosind călătorii intermodale prin mijloace de transport în comun, bike sharing, e-scooters etc. . De asemenea, acest pas va oferi și informații cu privire la distanță, durată și cost.
Rezervarea: Acest pas va urma după planificarea călătoriei și este pasul în care utilizatorii vor putea să rezerve orice mijloc de transport care necesită rezervare prealabilă. Sistemul de rezervări va fi o platformă centrală unde utilizatorii și transportatorii vor fi aduși împreună, cu scopul de a integra diferite sisteme de rezervări într-o experiență de utilizator plăcută. Informații clare cu privire la preț și furnizori vor fi ușor accesibilizate pentru a permite utilizatorilor să ia decizii informate.
Informație în timp real: Pentru asistență în timpul planificării și călătoriei, informație în timp real va fi disponibilă în city 4.o. Astfel, orașele vor putea informa călătorii cu privire la întârzieri, închideri, zone aglomerate și să îi redirecționeze pe cetățeni pe rute optimale. Aceasta va decongestiona traficul urban și va asigura utilizarea cât mai eficientă a mijloacelor de transport existente. Experiențele de călătorie vor fi îmbunătățite, încurajând cetățenii să utilizeze mijloace de transport alternative ca mijloace preferate mașinilor proprii.
Plata: O singură plată pentru întreaga călătorie va fi disponibilă pentru a îmbunătăți experiențele utilizatorilor. Aspecte precum abonamente lunare vor fi luate în considerare în costul călătoriei finale. Este de importanță vitală ca toate informațiile privitoare la cost să fie prezentate înainte ca utilizatorul să autorizeze plata. După plată, o dovadă a plății va fi emisă, cu posibilitatea de a adapta această dovadă în funcție de necesitățile individuale ale orașului sau ale furnizorilor de servicii de transport.
Intelligent City Mobility Analytics: Noi modalități de a identifica și analiza date din surse multiple cu algoritmi avansați, care va oferi informații despre utilizarea soluției de mobilitate urbană, informații demografice și a paternelor de mobilitate, calitatea sistemului de transport. Astfel se vor putea face predicții cu privire la utilizările viitoare, capacitatea de planificare și definirea politicilor.
Viitorul mobilității va presupune noi evoluții, toate având potențialul de a conduce la o nouă revoluție a mobilității. MaaS este pasul următor și cu siguranță va schimba modul în care ne raportăm la mobilitate. Drept urmare, prin soluțiile de Mobility as a Service , utilizatorii nu vor fi doar consumatori în cadrul unui sistem de transport; mai degrabă, întregul sistem de transport va fi generat împreună cu și de către oameni.
de Ovidiu Mățan
de Adrian Cozac
de Ovidiu Mățan