ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 78
Abonament PDF

Experiența oferirii unui cadou

Vlad Haiduc
Teambuilding Manager @ Azimut Happy Employees



DIVERSE

Am avut plăcerea de a participa la It Days 2018. Chiar dacă experiența mea este în principal în zona de HR, cu accent pe Learning&Development, trebuie să recunosc că la început, acest eveniment mi s-a părut cel puţin interesant. Am parcurs atent agendă, observând că o foarte mare parte din subiecte sunt tehnice. De aceea, am hotărât să particip la prezentări urmărind concepte mari, stiluri de prezentare și nu neapărat veridicitatea informaților, pe care de altfel nu aveam cum să o contest.

În industria IT, lumea este obișnuită cu o gândire pragmatică, orientată spre produs și caracteristicile acestuia, modalitate de gândire pe care am început să o regăsesc și în cadrul resurselor umane. Am observat această gândire în discuţiile de angajare, în special în partea care vizează beneficiile oferite. La interviu i se prezintă viitorului angajat pachetul de beneficii de care va dispune, care ia forma unor caracteristici (features) ale jobului. Personalizarea lipseşte şi din acest motiv acestea nu îşi ating scopul dorit şi anume acela de a motiva angajatul.

Conform unui sondaj realizat la începutul anului, aproximativ 75 % dintre marile companii din țară ofereau beneficii extra salariale angajaţilor. Vremea simplelor tichete de masă şi a decontării transportului a apus, pentru că în momentul de față, companiile se întrec între ele în ceea ce privește bonificațiile oferite pentru a se diferenția. Uitându-ne la ce conțin aceste pachete -de la cadouri, abonamente medicale, abonamente la saloane SPA, de sport, excursii plătite, fructe la birou, până la posibilitatea de a lucra de acasă- ne dăm seama că nu ducem deloc lipsă de idei creative. Oferind aceste beneficii, companiile se aşteaptă ca satisfacția generată să fie în strânsă legătură cu valoarea pachetului și asociată pozitiv cu creșterea satisfacției.

Din păcate, lucrurile nu stau chiar așa. Motivele pentru care angajații nu recunosc beneficiile la valoarea dorită de companie sunt diferite. Dacă încercăm să le grupăm, vom observa două categorii generale:

Diferențe generaționale. Pentru că în momentul de față, firmele sunt populate cu indivizi din diferite generații, a aplica un sistem de genul "one size fits all" este o strategie ineficientă. În cel mai bun caz, într-un astfel de sistem vei avea doar o parte a companiei încântată. Spre exemplu, angajaţii mai vechi, cu experienţă, preferă beneficiile pre-definite pentru a contrabalansa fluctuațiile financiare (de ex. pensia privată) în timp ce colegii lor mai tineri își doresc beneficii legate de timpul liber sau închirierea unei locuințe. Ele diferă în felul următor, vedeți tabelul alăturat.

Preferințele diferă dintr-un motiv destul de simplu, oamenii se află în momente diferite ale vieții lor și prioritățile se schimbă în acord cu asta. Cu o soluție fixă riscăm să mulțumim doar o mică parte din firmă.

Baby Boomers Gen X Millenials Gen Z
1 Asistență cu împrumuturile personale Asigurare medicală Concediu de ziua de naștere Concediu de ziua de naștere
2 Pensie privată Concediu de ziua de naștere Asigurare medicală Asigurare medicală
3 Asigurare medicală Beneficii pentru concediu Concediu nupțial Subveții pentru închirieri de locuințe
4 Concediu suplimentar Servicii de îngrijire copiii Beneficii pentru concediu Împrumuturi personale
5 Servicii de îngrijire copiii Concediu de maternitate Concediu de familie Beneficii pentru concediu
6 Concediu de materinate Decont transport Concediu de maternitate Concediu suplimentar
7 Asistență cu împrumutul imobiliar Asistență cu împrumuturile personale Program flexibim Program flexibil
8 Asigurări pentru copii. Program flexibil Decont transport Decont transport
9 Acțiuni la bursă Masă gratuită Masă gratuită Masă gratuită

Diferențele de gen

Al doilea motiv important pentru care aceste beneficii nu funcţionează la capacitatea la care am vrea noi sunt diferențele de gen. Există o diferență destul de mare între ceea ce preferă femeile și ceea ce preferă bărbații. Aceștia din urmă preferă activități de team building în natură, cu colegii, în timp ce majoritatea femeilor preferă abonamentele gratuite la fitness. În plus, pentru femei, partea de concediu este mai importantă și mai de dorit decât pentru bărbați. Spre exemplu, acestea ar aprecia mai mult un concediu prelungit în detrimentul unor gustări la birou. Un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers ne arată că 32% dintre femei preferă o asigurare medicală comparativ cu 24% dintre bărbații, în schimb când a venit vorba achiziționarea unei mașini, bărbații au fost cei mai mulți care au optat pentru această variantă.

Este important să încercăm să nu vedem jobul ca pe un produs cu anumite beneficii standard, deoarece acestea trebuie gândite și oferite în jurul persoanei și a nevoilor sale, pentru a fi cu adevărat utile. E ca și cum ai zice că vrei să faci un cadou, alegi ceva standard și te și aștepți ca persoanei să îi placă. Aici nu funcționează zicala,, Gestul contează''. Așadar, dacă vorbim de beneficii, compania se adaptează angajatului și nu invers. Deși, la prima vedere, această abordare poate părea mai costisitoare, dacă este pusă în balanță cu oferirea unor beneficii care nu sunt folosite de angajat și deci nu au efectul dorit, cel de a crește motivația, mult mai mulți bani sunt irosiți în a doua situație. Atunci, dacă tot oferim un cadou, hai să ne asigurăm că gestul nostru e înțeles și de cel căruia i-l dăruim.

Din punctul meu de vedere, conferința și-a atins scopul. Chiar dacă prezentările au fost de natură tehnică, am putut să urmăresc discuțiile speakerilor și să văd asemănările cu subiecte din domeniul meu de activitate, așa cum am prezentat și în articol. Dacă gândirea în termeni de beneficii am împrumutat-o din IT, poate că, participând la din ce în ce mai multe astfel de evenimente, vom putea împrumuta și elementele de inovație și, de ce nu, poate vom avea și un Agile HR în viitorul apropiat.

Bibliografie

  1. https://www.businessmagazin.ro/actualitate/75-dintre-companiile-mari-ofera-beneficii-extrasalarile-propriilor-angajati-17027331

  2. Micelli, M., & Lane, M. (1991). Antecedents of pay satisfaction: A review and extension. In K. Rowland & G. Ferris (Eds.), Research in personnel and human resources management (pp. 235−309). Greenwich, CT: JAI

  3. Employee benefits: Literature review and emerging issues James H. Dulebohn, Janice C. Molloy a , Shaun M. Pichler a , Brian Murray

  4. https://www.frac.tl/employee-benefits-study/

  5. https://pwc.blogs.com/press_room/2015/04/employee-benefits-preference-varies-according-to-gender-and-age-pwc-research.html

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects