În industria software, procesul de dezvoltare constă în împărțirea pe faze distincte, pentru a îmbunătăți designul, managementul produsului și managementul proiectului. De asemenea, este cunoscut ca un ciclu de dezvoltare a software-ului. Indiferent de metodologia adoptată pentru managementul/gestionarea dezvoltării software, există următoarele faze fundamentale după preluarea cerințelor de la client:
Analiză (ce și de ce dorim să construim) ;
Proiectare (cum vom construi) ;
Implementare (construirea propriu-zisă);
Fiind proaspăt absolvent al Universității Tehnice, am intrat în industria dezvoltării software (IT) ca Junior Developer cu mari dorințe de afirmare și dezvoltare în partea tehnică. După o perioadă de trei ani de zile, timp în care am implementat software în diverse proiecte din branșa Automotive, am realizat că nu sunt întru totul mulțumit. Aceste nemulțumiri se legau de faptul că aveam foarte des impresia că sunt implicat într-o etapă cam târzie în procesul de dezvoltare a produsului/cerințelor. În momentul în care aceste cerințe ajungeau la mine, fazele de preluare, analiză și proiectare a cerinței erau deja realizate, iar eu trebuia să continui cu implementarea și testarea. Odată cu experiența dobândită, la fiecare task preluat aveam tot mai multe întrebări: De ce este nevoie de noua funcție? Au fost analizate și alte variante? Pot propune alte funcții și soluții? Cu ce scop folosește clientul produsul? Având toate aceste întrebări în cap, după trei ani de zile, am decis că este momentul unei schimbări. Dorința nu a fost de a ajunge la o altă firmă, ci doar să reușesc să mă implic în fazele incipiente ale dezvoltării produsului/cerințelor. Această schimbare presupunea adoptarea rolului de Business Consultant.
Rolul de Business Consultant se ocupă cu preluarea cerințelor de la client, cu analiza, optimizarea și modelarea proceselor de business. Totodată, oferă consultanță, însoțește și sprijină clientul în dezvoltarea și realizarea soluțiilor IT cu cunoștințele sale de business acumulate. Sarcinile principale sunt crearea de analize, concepte si artefacte care să ajute în luarea unei decizii. Un Business Consultant este responsabil pentru temele și soluțiile de business. Un alt aspect esențial este susținerea activităților de vânzare.
Lucrând într-un centru de competență (Nearshore) al unei firmei din Germania care oferă consultanță și soluții IT, procesul de convingere a clienților astfel încât aceștia să ne acorde încrederea necesară a fost destul de anevoios. Acest lucru se datorează faptului că etapele de preluare și analiză a cerințelor trebuiau predate unor persoane care veneau de la o firmă din altă țară.
Cu întregul sprijin al firmei din România am reușit să-i convingem pe colegii din Germania, dar și pe client, să ne acorde șansa de a încerca preluarea acestui rol în Cluj. După mai multe discuții și interviuri, am ajuns într-un final pe poziția de Business Consultant într-un proiect Daimler. Această decizie a fost privită la început cu scepticism, atât de către colegii din Germania, cât și de către client. A urmat o perioadă de probă, în care clientul a trebuit să fie convins că acest rol poate fi preluat de o persoană, neavând limba germană ca limbă maternă. Cunoașterea limbii germane la un nivel avansat a fost un factor esențial, ținând cont că documentația și comunicarea se făcea integral în limba germană. Determinat și consecvent, după un an de zile am reușit să câștig încrederea colegilor de pe proiect și a clientului, timp în care am călătorit foarte des în Germania, participând la o mulțime de discuții, workshopuri și interviuri cu clientul. Având încrederea și susținerea acestora, am început să primesc cerințe tot mai complexe de analizat și de specificat, devenind după trei ani de zile una dintre persoanele cu cel mai bine conturat know-how de business de pe proiect.
În rolul de Business Consultant am o gamă largă și variată de sarcini de îndeplinit, neajungând să mă plafonez în cei aproape patru ani de zile, de când am preluat acest rol. Printre aceste sarcini, contactul cu clientul este extrem de important. Pentru a-ți putea îndeplini sarcinile trebuie să fii în contact constant cu clientul. Dintre sarcinile principale aș putea să enumăr următoarele:
Contact cu clientul;
Contact cu echipa de dezvoltare;
Preluarea, analiza, clarificarea și specificarea noilor cerințe;
Testarea și aprobarea noilor cerințe;
Modelarea proceselor de business;
Sprijinirea clientului și echipei de dezvoltare pe partea de business;
Moderarea meetingurilor;
În funcție de stadiul de dezvoltare a fiecărei cerințe prelucrate, sarcinile acestora se pot întrepătrunde. Cu alte cuvinte, dacă la o cerință ne aflăm în stadiul de testare și aprobare, la o altă cerință ne putem afla în paralel în stadiul de clarificare și specificare. Astfel, munca de Business Consultant implică o gamă foarte variată și dinamică de sarcini.
Odată cu experiența și know-howul de business câștigate, am preluat rolul de Product Owner în cadrul proiectului. În mare parte, am rămas cu aceleași sarcini ca înainte. Singura diferență este că acum trebuie să mă axez mai mult pe imaginea de ansamblu a produsului și nu doar pe anumite cerințe în parte. Pentru a putea gestiona corect produsul, această imagine de ansamblu este absolut necesară.
Cu siguranță, cunoștințele pe partea tehnică ajută în modelarea rolului de Business Consultant. O persoană cu o bază tehnică solidă are o înțelegere mult mai bună a întregului proces, aducând astfel un avantaj mare atât echipei de dezvoltare, cât și clientului. Gestionarea cerințelor între cele două părți stă în mâinile acestui rol, acesta ajutând la realizarea cu succes și într-un mod eficient a produsului final.
de Paul Resiga
de Mihai Babici
de Mircea Vădan