Prima întrebare întrebare la care trebuie să răspunzi este: De ce vreau să construiesc ceva ? Mai mult ca sigur că în răspunsul tău, am putea întâlni cuvinte precum pasiune, plăcere de a juca, dorință de a realiza un lucru nou sau doar nevoia pieței. Apoi, produsul pe care îl proiectăm poate să fie o variantă perfecționată a ceea ce există deja sau din contră, ceva care nu are niciun corespondent, fiind total inovator și inedit. În oricare dintre cazuri, ar trebui ca noul produs să se remarce prin cel puțin un element diferențiator față de piața în care dorim să-l lansăm.
O primă condiție pentru a putea realiza acel ceva este să știm noi înșine cum se construiește acel produs. Nu trebuie să fii cel mai bun specialist, dar trebuie să avem o idee despre cum se va realiza produsul nostru. O altă condiție de bază este să te decizi asupra tehnologiilor și ,, meșterilor" de care ai nevoie pentru a-l putea construi. Adică este important să coagulezi o echipă ai cărei membri fac parte din domeniile cele mai diverse, de la cele pur tehnice propriu-zise până la marketing/PR, business, networking . Se spune că succesul unui startup nu vine de la o idee nemaiauzită ci de la o echipă foarte bună.
Odată definit cercul de persoane de bază, fie co-fondatori sau angajați se poate trece la definirea propriu zisă a prototipului. Nu încercați să realizați planuri de marketing complicate, strategii de prețuri, definirea de bugete pentru primii doi ani. Acestea nu au nici un rost până nu aveți un prototip și primiți un feedback de la un focus grup sau chiar de la niște prieteni.
Prototipul sau MVP (Minimum Viable Product) reprezintă versiunea de bază a produsului final. Chiar dacă este prima versiune, calitatea pentru un utilizator normal ar trebui să fie la o limită acceptabilă pentru folosire. Chiar dacă nu are toate feature-urile implementate, cele existente trebuie să se ridice la o exigență normală. Multă lume ignoră acest aspect, dar este foarte important. Dacă vreți să construiți o mașină, căreia nu îi merg încă frânele sau ușa îi cade jos după ce o închideți, în mod cert nimeni nu va dori să o conducă nimeni peste două luni, când aveți produsul final. Pe de altă parte, țineți cont de faptul că atunci când definim calitatea suntem subiectivi și nu avem cu toții aceleași standarde. Bineînțeles că nu veți putea satisface pe toată lumea. Într-o exprimare de programatori, ar trebui să nu aveți bug-uri S1.
După mai multe iterații, ajungeți la un produs căruia îi puteți pune un preț sau îi puteți defini un grup țintă de utilizatori. Știind astfel cui vă adresați, se poate trece la pasul următor.
Încercați să fiți cât se poate de vizibili în piața unde doriți să activați. Fiecărui ziar, grup sau fiecărei televiziuni îi plac noutățile, mai ales cele de IT. Încercați să le trimiteți un mesaj și o invitație la o primă interacțiune cu produsul vostru. Este important să încercați prima oară o lansare locală, în orașul vostru/țara voastră, deoarece un produs local are mai multe șanse să suscite o reală curiozitate și interes. Totodată feedbackul primit poate fi valorificat în următoarele iterații.
Există întotdeauna presiunea pe startupuri ca acestea să ofere produsele gratuit sau foarte ieftin. Nu cădeți în această capcană, dacă nu mergeți pe o politică de prețuri mici. Este mult mai greu de transformat mai târziu un produs ieftin într-unul premium decât unul scump într-unul mai ieftin. Percepția contează foarte mult. Imaginați-vă că mâine cei de la Dacia propun o mașină care va concura cu cele produse de Mercedes sau Porsche. Chiar dacă ar fi tehnic mai bună va dura mulți ani până când percepția utilizatorilor se va schimba.
În general, nu te ajută cu nimic dacă ai cel mai bun produs în garajul tău, dar nimeni nu știe nimic despre el. Marketingul este acel amănunt ignorat de cei tehnici și care de multe ori se dovedește fatal în dezvoltarea unui produs. Orice strategie s-ar aborda, în cele din urmă tot se va ajunge să se investească bani în promovare. Fie că vorbim de o reclamă pe Facebook, Google sau chiar YouTube. Există mai multe soluții, dintre care vă propun câteva:
Prezentarea produsului și a tehnologiei la conferințe sau publicarea de articole despre acestea. Chiar dacă se va risipi din misterul produsului și se vor spune câteva informații tehnice, dacă reușiți să atrageți publicul de partea voastră, aveți doar de câștigat,
Discuții despre produs pe grupuri specializare sau forumuri de specialitate. Încercați să răspundeți cu produsul vostru celor care caută alternativa la ceea ce există pe piață.
Lansarea de campanii de finanțare pe KickStarter sau IndieGoGo . Deși poate părea deplasat, scopul principal ar unor astfel de campanii este tocmai promovarea. Bineînțeles că banii obținuți la început sunt utili, dar ceea ce este cu adevărat valoros este faptul că lumea vă descoperă și acordă încredere noului produs.
Deși ideal ar fi bine să vă puteți finanța singuri produsul pe care îl dezvoltați și să nu depindeți de nimeni, un investitor poate fi alternativa cea mai bună. În general, prietenul prietenului vă poate pune în legătură cu un potențial investitor. Discuțiile sunt întotdeauna binevenite pentru ei și acceptă în general să vă vedeți la o cafea sau la prânz, dacă aveți un produs interesant.
Odată cu investitorul, aveți nu doar niște bani în plus dar și o persoană de business care dorește ca produsul vostru să aibă succes. Astfel veți avea acces la mai multe resurse și oportunități. Bineînțeles că toate acestea vin cu un cost din venitul obținut în viitor.
Cea mai importantă caracteristică a unui fondator de produs este seriozitatea și dorința zilnică de a avea un produs mai bun. Fără aceste calități vă descalificați rapid și nu o să mai fiți luați în considerare data viitoare. Pe de altă parte, un produs care are parte de atenția maximă a fondatorului său, care își respectă clienții și partenerii are cele mai mari șanse de succes.
Vă urez succes în dezvoltarea de produse noi! Și dacă aveți nevoie de suport, revista Today Software Magazine vă este întotdeauna aproape.