ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 72
Abonament PDF

Cum să îți construiești produsul propriu în câțiva pași simpli

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



STARTUPS


Prima întrebare întrebare la care trebuie să răspunzi este: De ce vreau să construiesc ceva ? Mai mult ca sigur că în răspunsul tău, am putea întâlni cuvinte precum pasiune, plăcere de a juca, dorință de a realiza un lucru nou sau doar nevoia pieței. Apoi, produsul pe care îl proiectăm poate să fie o variantă perfecționată a ceea ce există deja sau din contră, ceva care nu are niciun corespondent, fiind total inovator și inedit. În oricare dintre cazuri, ar trebui ca noul produs să se remarce prin cel puțin un element diferențiator față de piața în care dorim să-l lansăm.

Know-how

O primă condiție pentru a putea realiza acel ceva este să știm noi înșine cum se construiește acel produs. Nu trebuie să fii cel mai bun specialist, dar trebuie să avem o idee despre cum se va realiza produsul nostru. O altă condiție de bază este să te decizi asupra tehnologiilor și ,, meșterilor" de care ai nevoie pentru a-l putea construi. Adică este important să coagulezi o echipă ai cărei membri fac parte din domeniile cele mai diverse, de la cele pur tehnice propriu-zise până la marketing/PR, business, networking . Se spune că succesul unui startup nu vine de la o idee nemaiauzită ci de la o echipă foarte bună.

Odată definit cercul de persoane de bază, fie co-fondatori sau angajați se poate trece la definirea propriu zisă a prototipului. Nu încercați să realizați planuri de marketing complicate, strategii de prețuri, definirea de bugete pentru primii doi ani. Acestea nu au nici un rost până nu aveți un prototip și primiți un feedback de la un focus grup sau chiar de la niște prieteni.

Prototipul

Prototipul sau MVP (Minimum Viable Product) reprezintă versiunea de bază a produsului final. Chiar dacă este prima versiune, calitatea pentru un utilizator normal ar trebui să fie la o limită acceptabilă pentru folosire. Chiar dacă nu are toate feature-urile implementate, cele existente trebuie să se ridice la o exigență normală. Multă lume ignoră acest aspect, dar este foarte important. Dacă vreți să construiți o mașină, căreia nu îi merg încă frânele sau ușa îi cade jos după ce o închideți, în mod cert nimeni nu va dori să o conducă nimeni peste două luni, când aveți produsul final. Pe de altă parte, țineți cont de faptul că atunci când definim calitatea suntem subiectivi și nu avem cu toții aceleași standarde. Bineînțeles că nu veți putea satisface pe toată lumea. Într-o exprimare de programatori, ar trebui să nu aveți bug-uri S1.

După mai multe iterații, ajungeți la un produs căruia îi puteți pune un preț sau îi puteți defini un grup țintă de utilizatori. Știind astfel cui vă adresați, se poate trece la pasul următor.

Lansarea

Încercați să fiți cât se poate de vizibili în piața unde doriți să activați. Fiecărui ziar, grup sau fiecărei televiziuni îi plac noutățile, mai ales cele de IT. Încercați să le trimiteți un mesaj și o invitație la o primă interacțiune cu produsul vostru. Este important să încercați prima oară o lansare locală, în orașul vostru/țara voastră, deoarece un produs local are mai multe șanse să suscite o reală curiozitate și interes. Totodată feedbackul primit poate fi valorificat în următoarele iterații.

Politica de prețuri

Există întotdeauna presiunea pe startupuri ca acestea să ofere produsele gratuit sau foarte ieftin. Nu cădeți în această capcană, dacă nu mergeți pe o politică de prețuri mici. Este mult mai greu de transformat mai târziu un produs ieftin într-unul premium decât unul scump într-unul mai ieftin. Percepția contează foarte mult. Imaginați-vă că mâine cei de la Dacia propun o mașină care va concura cu cele produse de Mercedes sau Porsche. Chiar dacă ar fi tehnic mai bună va dura mulți ani până când percepția utilizatorilor se va schimba.

Promovarea

În general, nu te ajută cu nimic dacă ai cel mai bun produs în garajul tău, dar nimeni nu știe nimic despre el. Marketingul este acel amănunt ignorat de cei tehnici și care de multe ori se dovedește fatal în dezvoltarea unui produs. Orice strategie s-ar aborda, în cele din urmă tot se va ajunge să se investească bani în promovare. Fie că vorbim de o reclamă pe Facebook, Google sau chiar YouTube. Există mai multe soluții, dintre care vă propun câteva:

Finanțarea

Deși ideal ar fi bine să vă puteți finanța singuri produsul pe care îl dezvoltați și să nu depindeți de nimeni, un investitor poate fi alternativa cea mai bună. În general, prietenul prietenului vă poate pune în legătură cu un potențial investitor. Discuțiile sunt întotdeauna binevenite pentru ei și acceptă în general să vă vedeți la o cafea sau la prânz, dacă aveți un produs interesant.

Odată cu investitorul, aveți nu doar niște bani în plus dar și o persoană de business care dorește ca produsul vostru să aibă succes. Astfel veți avea acces la mai multe resurse și oportunități. Bineînțeles că toate acestea vin cu un cost din venitul obținut în viitor.

Dezvoltarea ulterioară

Cea mai importantă caracteristică a unui fondator de produs este seriozitatea și dorința zilnică de a avea un produs mai bun. Fără aceste calități vă descalificați rapid și nu o să mai fiți luați în considerare data viitoare. Pe de altă parte, un produs care are parte de atenția maximă a fondatorului său, care își respectă clienții și partenerii are cele mai mari șanse de succes.

Vă urez succes în dezvoltarea de produse noi! Și dacă aveți nevoie de suport, revista Today Software Magazine vă este întotdeauna aproape.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects