ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 71
Abonament PDF

Utilizabilitatea bazată pe euristici

Epure Cristian
IT Development Professional Applications @ Siemens



PROGRAMARE

Utilizabilitatea (usability) unei aplicații face parte din termenul vast XP ("experiența utilizatorului") și definește limitele de acces și de utilizare ale unui produs software. Având în vedere contextul unui utilizator și nevoile acestuia, apar unele modele de software și arhitecturi. ISO 92411-11 definește gradul de utilizare ca fiind "măsura în care un produs poate fi utilizat de utilizatori specifici pentru a atinge obiectivele specificate cu eficiență, eficiență și satisfacție într-un anumit context de utilizare". În următorul articol puteți descoperi utilitatea descrisă de Jakob Perspectiva lui Nielsen.

Utilizabilitatea este un termen complex care poate fi definit în mai multe moduri, folosind diferite paradigme. Utilizabilitatea din perspectiva euristică este definită ca un set de reguli care trebuie îndeplinite pentru a avea o aplicație ușor de folosit și de înțeles. În domeniul informaticii, descriem euristicile ca tehnici de rezolvare a problemelor atunci când metodele existente eșuează sau sunt lente. Jakob Nielsen, fondatorul grupului nngroup și "regele utilizabilității" (conform Internet Magazine), a modelat euristicile de utilizare, folosite și în abordările moderne. Pentru a fi eficient, noul set de reguli ar trebui să fie derivat din nevoile părților interesate, scurt și ușor de înțeles.

Cele zece euristici de utilizare a interfeței cu utilizatorul, definite de Jakob, sunt următoarele:

Vizibilitatea statusului sistemului

Sistemele software, pentru a fi performante, ar trebui să informeze permanent utilizatorii cu privire la starea aplicației prin oferirea de răspuns adecvat. Există diferite tehnici pentru a obține astfel de comportamente.

Breadcrumb este o soluție generică pentru a da un răspuns în urma navigării în pagină a unei aplicații, oferind utilizatorului posibilitatea de a naviga cu ușurință înainte și înapoi prin simpla accesare pe etichetele de tip ancoră.

Statutul sistemului poate fi urmărit și poate afișa notificări. Cu ajutorul convențiilor de cod culoare și al formelor, 'feedback'-ul privind conținutul oferit de sistem poate fi afișat pe stratul superior al interfeței utilizator a aplicației. Codul convențional este de obicei următorul: roșu pentru erori, albastru pentru mesaje de informare, galben pentru avertismente, verde pentru mesaje de succes. Există diferite biblioteci de tip 'open source' și cadre cum ar fi Toastr, NotyJS sau bootstrap care permit programatorului să dezvolte soluții pentru a susține astfel de notificări.

Potrivire între sistem și lumea reală

Ar trebui urmate convențiile lumii reale, astfel încât informațiile să fie afișate într-un mod natural, logic și ușor de înțeles. Potrivirea dintre interacțiunea om-mașină ar trebui realizată fără predicții de comportament posibil, doar pentru a relua limbajul, cuvintele, frazele și conceptele utilizatorilor cu care sunt familiarizați.

Două abordări posibile pentru a realiza potrivirea dintre sistem și lumea reală sunt reprezentările de arbori și abordarea 'scrollabilă' (slider Parallax sau aplicația Facebook).

Controlul utilizatorului și libertatea

Utilizatorii unei aplicații software au diferite roluri și drepturi pentru a efectua modificări în starea aplicației. Din motive de utilizabilitate, utilizatorii ar trebui să aibă libertatea de a efectua acțiuni fără permisiuni. Având libertatea de a alege diferite funcții, pot apărea greșeli și este necesară o "ieșire de urgență" pentru a părăsi sau a anula / reface operația anterioară. Pentru a face acest lucru, se pot aplica diferite abordări, de exemplu butoanele Înapoi și Următorul, când se completează datele.

Un alt exemplu de control euristic al utilizatorilor este pagina de previzualizare a comenzilor on-line ale comercianților, care permite utilizatorului să actualizeze metoda de plată, facturarea sau adresa de livrare înainte de a trimite comanda.

Consecvență și standard

Consecvența este cel mai important fapt în ceea ce privește designul interfeței utilizator. Coerența poate fi asigurată dacă un set de reguli este definit și urmat de echipa de dezvoltare. Chiar dacă există standarde de programare, sunt cazuri în care aceste convenții nu sunt relevante pentru unii clienți și este necesară o deschidere continuă pentru schimbare. Ca o primă regulă pentru o abordare agilă trebuie să fie deschisă pentru schimbare ca echipă de dezvoltare.

Pentru cazurile de lucru, atunci când regulile se potrivesc nevoilor clienților, un standard de proiectare a interfeței trebuie:

Un exemplu de consecvență și standard pentru un produs software industrial este acela de a avea aceeași imagine în antetul fiecărei pagini web, iar meniul trebuie să fie accesibil peste tot în aplicație, astfel încât să se poată realiza și alte euristici.

Prevenția erorilor

Pentru a evita erorile în starea anterioară, sistemul software trebuie să informeze părțile interesate cu privire la efectul acțiunii care urmează să fie efectuată. Există două tipuri de erori care de regulă fac utilizatorii să greșească prin: alunecare (typo) și greșeală. Alunecările (engl. Slip) se întâmplă de obicei atunci când utilizatorii sunt familiari cu aplicația pe care o folosesc și se află pe autopilot, în timp ce greșelile reprezintă abaterea fluxului de lucru a caracteristicilor, de exemplu completarea formularului de abonare.

O metodă de reducere a apariției erorilor o reprezintă informațiile de auto-umplere, care susțin, de asemenea, o altă euristică: recunoașterea, mai degrabă decât rechemarea. O altă soluție pentru prevenirea erorilor sunt dialogurile pop-up cu mesaje de confirmare și opțiuni.

Recunoaștere mai degrabă decât amintire

Recunoașterea unui sistem, proces sau proiectare, se bazează pe experiența și cunoștințele utilizatorilor. În domeniul psihologiei, există o distincție între termeni, chiar dacă recunoașterea și rechemarea se reiau la recuperarea memoriei. Amintirea este procesul care are loc după recunoașterea și preluarea detaliilor unei memorii. Cum traducem acest termen de psihologie în domeniul informaticii și de ce recunoașterea este importantă?

Recunoașterea în interfața cu utilizatorul are loc atunci când produsul software oferă comenzile disponibile prin efecte vizuale, cum ar fi pictogramele. Să luăm de exemplu pictograma Acasa și să ne gândim la prima idee care îți vine în minte. În mod instinctiv, recunoașterea are loc, iar comportamentul așteptat al butonului acasă este redirecționarea către pagina de pornire. Interfața utilizator trebuie construită din această permisiune și așteptare.

Flexibilitatea și eficiența utilizării

O interfață de utilizator performantă este definită de eficiență, flexibilitate și extensibilitate. Într-o epocă a schimbării și a cerințelor de îmbunătățire continuă, interacțiunea utilizator-sistem trebuie să fie accelerată. Putem obține acest lucru cu ajutorul acceleratoarelor. Patru soluții tehnice principale pot fi implementate cu ușurință pentru a accelera interacțiunea:

Design esthetic și minimalist

Un design minimalist ca soluție de a avea o interfață de utilizator bună este util pentru flexibilitatea și eficiența utilizării euristică. Informațiile afișate într-un dialog trebuie să fie succinte și să nu conțină date irelevante sau rar folosite pentru un anumit caz de utilizare. Fiecare informație suplimentară concurează cu conținutul principal, utilizatorii își pierd concentrarea și UI-ul este greu de utilizat.

În cazul dialogului pop-up de actualizare a software-ului, convenția codului de culoare, poziția textului și butoanele ar trebui să fie atent stabilite de către designer, astfel încât să fie intuitivă, relaxantă vizuală și fiabilă.

Da:

Nu:

Ajutați utilizatorii să recunoască, să diagnosticheze și să recupereze din erori

Chiar dacă există o eroare de prevenire a erorilor, pot apărea și erori non-umane și sunt necesare unele măsuri pentru un UI fluent și receptiv. Mesaje de eroare în text simplu, în limbajul specific uman, unde este posibil, indicând problema cu precizie și sugerând o soluție pentru rezolvarea cauzei principale a problemei.

În cazul erorilor de server, este recomandat să nu reușească rapid, astfel încât codurile de eroare diferite ar trebui să fie aruncate atunci când apare o problemă. Unul dintre cele mai bune exemple este apelul Ajax de mai jos:

$.ajax({
  type: 'POST', 
  url: '/controller/action', 
  data: $form.serialize(), 
  success: function(data){ 
    alert('200 status code'); 
  }, 
  error: function(data){ 
    //get the status code 
    if (code == 400) { 
      alert("400 status code"); } 
    if (code == 500) { 
      alert("500 status code"); 
    }
  }, 
});

O altă abordare pentru afișarea textului simplu în cazul erorilor este aceea de a avea o potrivire între codurile de eroare și unele șabloane predefinite care au conținut static afișat corespunzător codului de eroare aruncat.

<httpErrors> 
  <remove statusCode="401" subStatusCode="-1" /> 
  <remove statusCode="403" subStatusCode="-1" /> 
  <remove statusCode="404" subStatusCode="-1" /> 
  <remove statusCode="500" subStatusCode="-1" /> 

  <!-- full url when responsemode is Redirect --> 
  <error statusCode="401" 
    path="http://foo.com/default.htm" 
    responseMode="Redirect" /> 

  <!-- local relative path when responsemode 
    is ExecuteURL --> 

  <error statusCode="403" path="/errors/403.htm" 
    responseMode="ExecuteURL" /> 

  <error statusCode="404" path="/somedir/oops404.htm" 
    ,responseMode="ExecuteURL" /> 

  <error statusCode="500" path="/somedir/500.asp" 
    responseMode="ExecuteURL" /> 

</httpErrors>

Ajutor și documentație

Chiar dacă specialiștii recomandă existența unui sistem care nu are nevoie de documentații pentru utilizarea acestora, ar putea fi necesar să se ofere asistență sau documentații tehnice. S-ar putea să existe diverși factori, de la audit, la utilizarea mai rapidă a unui sistem complex.

În abordarea modernă, tendința este de a încorpora documentația cu sistemul, astfel încât acesta să nu dăuneze 'look and feel-ul'. Căutări complete de text au fost implementate și dezvoltate mai inteligent cu ajutorul inteligenței artificiale pentru a ajuta părțile interesate ale produsului software. Pentru uz industrial, în cazul unui comerț electronic unde se vinde produs 'hardware', există instrumente terță parte (3rd party), care pot fi încapsulate în aplicație, astfel încât datele tehnice să poată fi descărcate.

În concluzie, gradul de utilizare este prioritatea numărul unu atunci când vine vorba de cea mai bună experiență de utilizare a mașinii și trebuie să fie manipulate cu o înaltă competență. Din nevoia de bază a unui utilizator, apar arhitecturi complexe, care influențează sistemele și serviciile 'backend'.

Toate soluțiile software existente, care au un UI pentru stratul de prezentare, au implementat euristica definită de Jakob. Chiar dacă euristicile nu sunt populare, ele adună toate nevoile care fac ca un sistem să fie utilizabil, iar în majoritatea cazurilor sunt puse în aplicare parțial fără a cunoaște faptele de utilizare.

Jakob Nielsen vine cu această soluție completă pentru o bună interfață grafică a utilizatorilor de proiectare indiferent de tehnologie, obiceiuri sau echipe de dezvoltare. Cele zece euristici definite sunt abordarea generică în fiecare context UI dat.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects