Ştim cu toţii că în momentul în care dorim să avem o comunicare clară şi să ne facem mai bine înţeleşi, cu cât avem mai puţine persoane care transmit acelaşi mesaj, cu atât este mai bine. Cu cât adăugăm mai multe platforme sau persoane care să transmită informaţia, cu atât mesajul final poate să difere în funcție de perspectiva fiecărui participant la proces. Există și angajați care se află zilnic în această situație. Aceştia trebuie să jongleze cu un mix de informaţii de la client, de la omul de vânzări, de la developeri, de la designeri înapoi la client. De multe ori se ajunge în situaţia ilustrată în imaginea următoare.
Vorbim desigur despre toate persoanele care lucrează la ceea ce își dorește clientul- resursa importantă a unei firme de IT care se asigură de calitatea produsului pe care firma îl livrează. Într-o piaţă în creştere precum ceea de IT, unde din ce în ce mai multe firme oferă servicii similare, o modalitate bună de a păstra clienţii este să te asiguri că livrezi un produs/serviciu superior din punct de vedere calitativ. Aici intervin testerii, developerii, UX s.a.m.d. Din acest motiv, pe lângă partea de hard skills care diferă în funcţie de tehnologia cu care lucrează, aceste persoane (care lucrează la ceea ce își dorește clientul) au nevoie de un set de soft skills generale care să-i ajute în activitatea lor. Așadar, care sunt calitățile acestea, care ne duc mai aproape de dorința clientului?
Empatia - Când spun empatie mă refer la capacitatea de a privi lucrurile din perspectiva utilizatorului final. Adică să aibă abilități de a se transpune în papucii persoanei care va folosi produsul respectiv, făcând abstracţie de cunoştinţele tehnice pe care el le are. De asemenea, trebuie să privească produsul la care lucrează fără a face presupuneri sau a considera că utilizatorul ştie deja anumite lucruri.
Atenția la detalii - Pentru a găsi cât mai bine defectele unui produs, un tester trebuie să fie capabil să aibă o viziune detailată asupra fiecărui mecanism. O cunoaştere în mare a funcţionalităţilor nu ne ajută să ne dăm seama exact unde ar putea apărea eroarea şi cum am putea să corectăm acest lucru, ci atenția sporită la detalii.
Managementul resurselor - Am ales special să nu spun doar managementul timpului deoarece acesta reprezintă doar o mică parte din întreg. Este de preferat ca angajatul să fie conştient de energia pe care o are într-o zi, de momentele potrivite pentru a face anumite sarcini și a avea o eficienţă cât mai mare etc. .
Adaptabilitate - Persoana în cauză trebuie să fie capabilă să poată face schimbări rapid şi să migreze ușor de la o schimbare la alta. Dacă rămâne fixată prea mult pe o idee şi nu acceptă schimbarea, nu va putea să pornească cu o motivaţie crescută către o idee nouă. Trebuie să înţeleagă natura schimbării şi să poată să se detaşeze uşor de lucruri chiar dacă a investit timp şi efort în ele.
Ce este important este să începem să identificăm care dintre aceste calităţi sunt mai importante pentru firma noastră şi să începem să le cultivăm indiferent de metoda pe care o alege. Cu cât angajații care lucrează direct cu nevoile clientului vor fi mai pregătiți, cu atât produsul nostru final va arăta mai bine.
de Lucian Mâțu
de Elena Leu