Există dragoste între AI și HR? Și mai ales, este fructuoasă o astfel de relație sau este doar un moft, un nou trend? Haideți să aflăm!
Procesele clasice de HR sunt puse la grea încercare și chiar depășite. De ce? Pentru că acestea au fost create pentru contexte, companii și strategii destul de predictibile, ceea ce nu caracterizează flexibilitatea și dinamica pieței actuale.
De asemenea, mai experimentăm un fenomen: există un interes uriaș din partea companiilor pentru clienți fericiți. Drept urmare, s-au dezvoltat strategii de customer experience, puse în aplicare de persoane responsabile strict de creșterea și analizarea bunăstării clienților. Eforturile depuse dau și rezultate; nu de puține ori, experiența pe care clienții noștri o au în relația cu brand-ul/ compania noastră este una plăcută. Paradoxul este însă, că în toată această goană de a le face clienților pe plac, am uitat de cea mai importantă resursă a companiei- angajații ei. Oare facem aceleași eforturi de a analiza și crește satisfacția angajaților, precum facem pentru clienții noștri?
Din aceste două nevoi a luat naștere conceptul de Employee Experience- un concept care își propune să aducă în atenția managerilor și oamenilor de HR experiența pe care angajatul o are în companie; mai mult, această abordare se bazează pe feedbackurile angajaților și particularitățile fiecărei organizații.
În tot acest timp, automatizarea proceselor, tehnologiile tot mai avansate și inteligente sunt în continuă dezvoltare și în atenția unui număr tot mai mare de companii.
Dar totuși, care este cel mai important lucru din conceptul de Employee Experience? Exact angajatul (the employee). Mai precis: când vine vorba de clienții noștri, nu prea ne permitem să facem presupuneri despre produsul/ serviciul pe care și-l doresc de la noi, nu? Îi întrebăm cât mai exact. Oare ce ne împiedică să facem același lucru și cu angajații noștri și ce ne determină să facem supoziții legate de trainingurile, bonusurile (și exemplele pot continua) de care au nevoie?
Cum putem începe să fim o organizație mai centrată pe Employee Experience? Prin a ne întreba angajații despre resursele, elementele, tehnologiile care sunt cruciale, în opinia lor, pentru reușita proiectului. Următorul pas ar fi să încercăm să și aplicăm câteva dintre ideile exprimate. De ce? Deoarece implicarea angajaților în procesele de luare a deciziei, îi face mai responsabili și implicați în acele acțiuni.
Înainte de a răspunde la întrebarea: ,,Și ce legătură au acestea cu AI-ul și HR-ul?" mai trebuie să luăm în calcul un aspect- tehnologia. Așa cum menționam și anterior, suntem consumatori înfocați de tehnologie. Ce este însă interesant este faptul că tehnologia pe care o consumăm este, cu precădere dezvoltată și gândită să ne ajute, să fie actuală și rapidă, să ne eficientizeze munca. Simplu spus, este centrată pe nevoile consumatorului.
Așadar, tehnologia relevantă, ușor de folosit, este parte din rutina angajaților noștri. Cum ar fi să luăm această premisă și să o alăturăm discuției anterioare legate de Employee Experience? Acesta este punctul în care tehnologia (de ce nu sub forma AI-ului) întâlnește HR-ul (mai precis, nevoia specialiștilor de resurse umane de a crea o experiență pozitivă angajaților) .
Printre cele mai facile opțiuni amintim utilizarea chatboturilor (conversații automatizate, personalizate, dintre un soft și un utilizator uman). Sunt preferați în special în procesele de recrutare, learning and development, coaching sau suport (la întrebările administrative ale angajaților). Principalele avantaje ale utilizării lor sunt: scutirea personalului de HR sau administrativ de anumite sarcini- de exemplu, întrebări legate de zile de concediu, pontaj, facilități pentru angajați etc.; feedback în timp scurt; agilitate și răspunsuri prompte la nevoile angajaților; îmbunătățirea experienței angajaților.
Dacă dorim să implementăm/ dezvoltăm inițiative bazate pe AI în echipa noastră este de preferat să le vedem ca acțiuni integrate în strategia pe termen scurt și lung a organizației de atingere a obiectivelor. De asemenea, soluțiile bazate pe AI sunt recomandate organizațiilor cu o cultură orientată spre schimbare, care nu se sperie de digitalizarea HR-ului.
Bineînțeles, chatboturile sunt doar un exemplu de intersectare a AI-ului cu HR. Până la urmă, putem fi creativi și putem dezvolta soluții personalizate organizației și angajaților noștri. Să ținem minte însă că acestea sunt utile dacă sunt dezvoltate pentru a răspunde nevoilor angajaților (și pot ajuta strategiile de Employee Experience) și aliniate cu strategia organizației.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan