ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 68
Abonament PDF

Interviu cu Dennis Raabe

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU

Vizita făcută la fabrica Bosch o oferit pe lângă ocazia de a surprinde ,,pe viu" câteva din rotițele care pun în mișcare vastul angrenaj de procese tehnice, și pe aceea de a purta un dialog edificator cu Dennis Raabe. Rândurile de mai jos reproduc detaliile semnificative ale acestui dialog.

Ce activităţi desfășoară Bosch la Cluj?

Dennis Raabe: Bosch are un centru de cercetare-dezvoltare și o unitate de producţie în Cluj. Dl. Konrad Kaschek este directorul general al unităţii de producţie și, așa cum știţi, eu sunt directorul Centrului de Inginerie. Echipa tânără de R&D din Cluj are abilităţi de dezvoltare software, hardware, mecanică și inginerie. Conducerea autonomă (Autonomous driving), Internetul Lucrurilor (Internet of Things), Industria Conectată (Connected Industry - Industry 4.0) și automobilele electrice sunt doar câteva exemple din portofoliul de inginerie Bosch din Cluj-Napoca.

Cum colaborează Bosch cu universităţile din Cluj și ce programe oferă? Câţi studenţi își desfășoară proiectele sau fac practică acum la Bosch?

Dennis Raabe: Din perspectiva generaţiei viitoare, a viitorilor noștri asociați, considerăm că este important să investim în educaţie. Din acest motiv, colaborăm intens cu universităţi și asociaţii. Momentan, lucrăm cu asociaţia ADFABER în două proiecte: Kids in Tech și Hour of Code, unde îi învăţăm pe elevii de școală generală și liceu despre bazele programării. Avem un parteneriat și cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, ceea ce a dus la crearea unui program de Master în 2017 și a unui curs de conducere autonomă (Autonomous Driving). 26 de studenţi tocmai au terminat acest curs de un semestru luna trecută. Momentan, avem peste 60 de studenţi și doi doctoranzi ce lucrează la Centrul de Inginerie Bosch (Bosch Engineering Center).

Dennis Raabe - Head of Bosch Engineering Center Cluj

Cum se identifică și combină cultura Bosch cu R&D-ul local?

Dennis Raabe: Deși are mai mult de 400.500 de asociaţi în toată lumea, în peste 60 de ţări, grupul Bosch are la bază aceleași valori care duc mai departe moștenirea fondatorului Robert Bosch. Acest lucru este reflectat și în sloganul nostru: "Inventat pentru viaţă." Toţi muncim pentru a îmbunătăţi prezentul și pentru a construi un viitor mai bun. Pe lângă acest lucru, credem că asociaţii noștri pot atinge performanţa, dacă ajung la un echilibru sănătos muncă-viaţă, dacă au condiţii de muncă ce inspiră, dacă își stimulează angajaţii să ia singuri decizii și să își asume responsabilitatea pentru munca lor. Pentru a realiza toate aceste lucruri, avem mecanisme interne speciale ce ne permit să obţinem cele mai bune rezultate.

Fabrica Bosch produce componente electronice pentru industria automotive. Care este relaţia dintre lanţul de producţie și proiectele dezvoltate de Bosch?

Dennis Raabe: Cooperarea interdisciplinară între inginerie, producţie și fiabilitate este un factor cheie pentru obţinerea celor mai înalte standarde de calitate. Procesele noastre simultane de inginerie permit ca toate cerinţele manufacturiere și de siguranţă să fie implementate timpuriu în noul design.

Colaborarea include: implicare în rezolvarea defecţiunilor, perfecționarea produselor și a procesului de producţie, schimb de experienţă și activităţi comune pentru produsele noi dezvoltate la Cluj.

Centrul R&D colaborează cu fabrica în domenii precum: asistenţă la conducerea auto, sisteme de propulsie, șasiu și organice electrice sau proiecte multimarket unde timpul scurt de lansare pe piaţă impune un număr redus de iteraţii de design. Mai mult, colaborăm intens cu fabrica în dezvoltarea de produse specifice Industriei 4.0 (i.e. dezvoltare de senzori), concentrându-ne, printre altele, pe mentenanţa predictivă a mașinilor noastre. De asemenea, există un magazin de mostre care are în vedere tranziţia de la prototip la producţia în serie, o echipă ce oferă suport pentru toate produsele manufacturate și care dezvoltă unităţile de control (de exemplu, unităţile de control motor și unităţile de control electric pentru eBikes).

Cu toate acestea, colaborarea dintre unitatea de producţie și centrul R&D culminează cu activitatea dezvoltată în laboratorul comun pentru testele și analizele de fiabilitate, un model de bune practici la Bosch.

Vorbind de colaborări, am înţeles că există un Quality Center în fabrică care a fost folosit pentru prima oară în producţie și R&D ca program pilot la Bosch. Care au fost progresele rezultate și cum vă stabiliţi priorităţile?

Dennis Raabe: Noua noastră abordare ne permite să asigurăm sinergia dintre producţie și dezvoltare. Acest lucru presupune utilizarea mai bună a echipamentului, permite un transfer mai rapid și mai ușor al proiectelor de la etapa de dezvoltare la cea de producţie. Astfel, se optimizează schimbul de informaţii, permiţându-ne să eficientizăm produsele și costurile într-o manieră mai rapidă.

În cadrul vizitei am aflat cum sunt testate componentele electronice Bosch pentru a face faţă arderii. Componentele trebuie să aibă un mecanism de siguranţă special. Ne puteţi spune mai multe despre acest lucru?

Dennis Raabe: Integrarea de rang înalt, numărul din ce în ce mai mare de unităţi de control din vehicule în combinaţie cu energia electrică din automobile duc la riscuri ce pun probleme de siguranţă și fiabilitate. La Bosch, considerăm că siguranţa și calitatea produselor noastre reprezintă o prioritate de top, iar noi căutăm mereu metode inovative de a ne face produsele cât mai sigure cu putinţă. Inginerii noștri din Cluj contribuie la dezvoltarea produselor, implicându-se activ în creșterea nivelului calitativ a metodelor, pentru ca Bosch să rămână lider de piaţă.

Un proiect interesant pe care l-am văzut la centrul R&D a fost un proiect de cercetare pentru studenţi. Fiecare echipă primește o mașină electrică de jucărie cu scopul de a concepe și implementa un algoritm autonom bazat pe senzori, pe parcursul a șase luni. Ne puteţi da mai multe detalii?

Dennis Raabe: Această iniţiativă se numește Bosch Future Mobility Day. Pentru a-și asigura succesul și dezvoltarea, toate companiile au nevoie de asociaţi bine pregătiţi, motivaţi și implicaţi. Ce poate motiva oamenii mai mult decât posibilitatea de a face ceea ce iubesc cel mai mult? Copilărind într-o lume digitalizată, studenții sunt fascinaţi de tehnologia de ultimă generaţie. Pentru ei, am pregătit o provocare specială ce va deschide ușa către o tehnologie fascinantă ce va modela viitorul: mașina autonomă.

La finalul anului trecut, am început un proiect, Bosch Future Mobility Day, care a devenit pentru studenţi un context tehnico-profesional propice afirmării talentului.

Competiţia din cadrul acestui proiect, în care au fost implicate 17 echipe, a fost foarte bine primită de studenţi și profesorii universitari. Participanților le-au fost oferite modele de platforme de vehicule, precum și responsabilitatea de a crea și implementa vehicule automate la o scară 1:10 în intervalul noiembrie 2017 - mai 2018. Finalul competiţiei este mai 2018, la Bosch Engineering Center din Cluj-Napoca. Echipele vor prezenta rezultatele în faţa juriului format din experţi din industrie și educaţie. Modelul realizat trebuie să execute câteva manevre într-o manieră cât mai rapidă și mai precisă cu putinţă. Aceasta nu este o competiţie motorsport de tipul curselor, în care cel mai rapid vehicul este desemnat câștigător. Trofeul va fi înmânat echipei cu cel mai bun pachet de design și cea mai bună performanţă la capitolele condus, planificare proiect și argumentaţie.

Le oferim acestor studenţi curioși oportunitatea de a-și demonstra abilităţile și de a depăși provocările în cadrul unei echipe. Le susţinem dedicarea și suntem interesaţi să-i promovăm pe viitorii ingineri deoarece suntem convinși că talentele tinere, cu idei noi, sunt extrem de importante pentru viitorul mobilităţii.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects