Relatările despre experiențele vieții în oraș ale celor care fie că sunt simpli vizitatori, fie locuitori ai respectivului spațiu citadin punctează inevitabil aspectele negative dar și pe acelea pozitive sau excelente. Acestea variază de la felul în care ne raportam la mobilitate, la calitatea aerului, la cât de uşor găsim informațiile de care avem nevoie, etc. .
Puțini ne gândim la "sistemul" care stă la bază și care susține sosirea la timp a unui autobuz sau la faptul că atunci când e seară se aprind becurile pe stradă. Sunt elemente comune, pe care avem tendința să le luăm "de bune" ca și cum ar exista de când lumea, și care atunci când nu funcționează, ne simțim total dezorientați și revoltați.
În perspectiva mea, orașul viitorului este un oraș în care toate elementele conexe sunt acolo ca să facă viaţa cetățeanului mai plăcută și să transforme planeta într-una mai unită și mai verde. În rândurile de mai jos, voi puncta câteva dintre coordonatele cele mai frecvente în funcție de care se realizează proiectele de tip Smart City.
Realitatea augmentată menită să îmbunătățească produsele tehnologice ( acelea care se pretează ) este unul din trendurile cele mai frecventate. Meta-informațiile integrate în realitatea fizică sunt implicate în varii domenii: proiectare, marketing, siguranța cetățenilor, etc. .
Printre cel mai des invocate probleme în viața unui oraș se numără cele legate de trafic. Una dintre abordările moderne pentru a fluidiza traficul este folosirea de semafoare inteligente și interconectate (între ele, dar și cu întreg ecosistemul).
Această abordare poate să aducă multe beneficii, dar nu la fel de multe precum ar fi renunțarea la mașinile personale și la folosirea unor mijloace mai green .
Mai jos, găsiți un mic exemplu care ilustrează modul în care ar funcționa un sistem de optimizare a traficului. De asemenea, sunt expuse și analizele necesare pentru ca rezultatul să se răsfrângă în semafoarele inteligente.
Smart city 2 - NTT DATA Traffic simulation
Tot în zona de mobilitate se află și parcările inteligente, care au ca scop reducerea frustrării în fața dificultății de a găsi loc de parcare (mai ales în centru).
Ideea de self-driving cars e deja veche. Dar de la idee până la implementare și utilizare în masă, este o diferență de câțiva ani buni.
Nu vreau să detaliez prea mult acest aspect, ci doar să menționez că, din ceea ce am observat eu, se încearcă mutarea traficului terestru off the ground. Și aici avem exemplele de la folosirea dronelor pentru livrări, taxi zburătoare (deja în teste in Dubai), mutatul pe Marte (vezi ideea lui Elon Musk), etc. .
Smart city 3 - Iluminat Inteligent
Aici mă refer mai mult la iluminatul public, pentru că e un consumator mai mare. Eventual, într-un articol separat putem aborda ideea iluminatului casnic.
Scopul optimizărilor este de a avea un consum redus de energie, fără a afecta siguranța cetățenilor.
Ca pentru orice problemă, soluțiile sunt multiple și diverse. Una dintre ele implică interconectarea tuturor punctelor de iluminat (pentru început) într-o rețea de mesh și aplicarea unor algoritmi de diminuare / mărire a intensității luminoase în funcție de acțiuni din mediul lor: se apropie o mașina, un pieton, etc. .
Parte din aceeași sferă energetică, sunt contoarele inteligente (automate) care transmit in timp real informații despre consum și pot să ia anumite măsuri pentru optimizare si siguranță.
Aproape orice aspect pe care îl discutam în cadrul unui concept tehnologic de tip smart city are la bază unul sau mai mulți algoritmi care învață și evoluează în timp, perfecționând rezultatul oferit.
Un mic exemplu de aplicare e din zona de trafic, unde astfel de algoritmi pot fi utilizați pentru analiza și predicția de trafic în cazul unor situații neașteptate: accidente sau alte evenimente rutiere, ambuteiaje, etc. cu scopul de a redirecționa circulația.
Cheia pentru a ajunge la astfel de soluții e comunicarea (majoritatea wireless) și dispozitive din zona IoT (Internet of Things).
Se fac eforturi mari în zona de infrastructură pentru a face față volumului de trafic de date (curent și cel care se prevede pentru viitor) generat de astfel de aparate.
În final, vă las să savurați un mic video care agrega câteva concepte de smart city și unul bonus despre zona de realitate augmentată.
de Mircea Vădan
de Emilia Toma
de Melania Duma