Probabil că ați auzit vehiculându-se acest termen prin birouri, l-ați întâlnit în unele articole sau ați auzit o dezbatere TED despre Design Thinking. Ce este Design Thinking?
Design Thinking este o metodă practică și creativă de rezolvare de probleme ce are o serie de caracteristici, pe care le vom detalia în rândurile următoare.
În primul rând, este o abordare centrată pe om (Human Centered). Rezolvarea problemelor cu Design Thinking începe cu empatie și înțelegerea oamenilor (clienți și utilizatori) prin intermediul cercetării.
Este creativ și ludic (Creative and Playful). Indiferent de complexitatea problemei, ideile innovative au cea mai mare probabilitate de a se produce într-un mediu ce inspiră creativitate și deschidere.
Este iterativ (Iterative). Eșuează devreme, eșuează des, dar învață și adaptează-te de fiecare dată- acesta ar fi unul din sloganul său principal. Design Thinking încurajează testarea timpurie și feedbackul pentru a îmbunătăți soluțiile dezvoltate.
Este cooperativ. (Collaborative). Participanți provin din medii diferite sau din același mediu de lucru, iar aceștia creează o soluție care rezolvă problema din multiple perspective.
Se bazează pe prototipuri (Prototype Driven). Ideile explorate sunt vizualizate drept reprezentări simple dar tangibile ale soluțiilor potențiale pentru a încuraja feedbackul timpuriu și testarea fezabilității.
Metoda Design Thinking are mai multe etape, realizate într-o ordine specifică. Acestea ghidează procesul astfel încât la final să se obțină rezultatul dorit.
DESCOPERĂ (Discover) - Etapa Discover presupune o cercetare atentă și extinsă. Această etapă este profund interactivă, centrată pe metode exploratorii empatice precum: interviuri pe teren, observație și shadowing. Utilizatorul devine punctul central al discuției, iar scopul echipei este de a descoperi aspecte semnificative despre utilizator, pentru a-i înțelege comportamentul și contextul.
DESCRIE (Describe) - Etapa Describe presupune munca de echipă cu scopul de a sintetiza rezultatele cercetării și de a clarifica informația proaspăt dobândită. Datele obținute sunt vizualizate și descrise de echipă pentru a identifica nu doar cauzele situației ci și oportunitățile.
PROIECTEAZĂ IDEI & CREEAZĂ PROTOTIPURI (Ideate & Prototype) - În această etapă, echipa explorează toate ideile posibile fără a judeca valoarea lor (divergență). Toate aceste idei sunt apoi analizate, discutate și ierarhizate (pentru a crea convergență). Ideile viabile devin prototipuri.
TESTEAZĂ (Test) - Prototipurile create sunt împărtășite și testate în cadrul echipei. Se oferă feedback pentru diferitele designuri existente, iar, pe parcursul mai multor iterații, echipa poate restructura elemente pentru a îmbunătăți soluțiile.
Metoda este doar teorie fără instrumentele ce pun Design Thinking în practică. Există multe instrumente și exerciții disponibile, specifice pentru fiecare etapă a procesului.
Următoarele sunt exemple cu exerciții populare, aferente fiecărei etape:
Observarea Participantului sau Shadowing (Discover) este o metodă de cercetare pentru a înțelege situații și comportamente. Membrii echipei devin participanți care se imersează în subiectul pe care îl studiază. Ei devin "detectivi" care încearcă să învețe cât mai multe despre comportamentul și mediul înconjurător al utilizatorilor.
Journey Mapping (Describe) este un instrument vizual pe care membrii echipei îl folosesc pentru a cartografia în detaliu parcursul cercetării într-o anumită perioadă de timp. O astfel de reprezentare face posibilă identificarea punctelor slabe sau a problemelor pe care le poate întâlni utilizatorul. Se pot evidenția ușor puncte cheie ce pot declanșa oportunități de inovare.
Concept Poster (Ideate & Prototype) este menit să încurajeze membrii echipei să gândească cu mâinile. Creând un poster, se pot realiza vederi de ansamblu și suficiente detalii pentru a lua o decizie în legătură cu avansarea conceptului la următorul nivel.
Desirability Testing (Test) este o metodă utilizată pentru a înțelege rapid reacțiile emoționale ale utilizatorilor la soluția propusă. Participanții externi sunt invitați să exprime ce simt față de soluția propusă pe baza unor categorii relevante, pre-definite (ex. aspect, ușurință de utilizare, viteză).
Noi folosim Design Thinking ca metodă de identificare a soluțiilor creative și inovative pentru inițiative interne, dar și pentru a ajuta clienții să-și depășească provocările.
Acest lucru se poate realiza sub forma unui atelier de lucru. În funcție de complexitate și domeniu de definire, durata poate varia de la câteva zile la câteva săptămâni. Conceptul de atelier de lucru, împreună cu planificarea detaliată și customizată sunt gestionate de un instructor / facilitator DT (Design Thinking), având mereu obiectivul final. Atelierul va trece prin toți pașii procesului DT, dar acesta poate fi și customizat pentru a se axa doar pe anumite etape.
Câteva dintre beneficiile DT pe care le-am întâlnit în activitatea noastră sunt:
Se poate aplica în toate domeniile și industriile atât pentru produse, cât și pentru servicii.
Oferă un cadru de lucru pentru a colabora cu clienții, cu scopul identificarii de idei inovative și pentru a-i ajuta să gândească diferit.
Permite fragmentarea problemelor complexe și vizualizarea oportunităților.
În epoca digitală când toate tendințele se axează pe servicii și produse personalizate pentru utilizator, o metodă de rezolvare a problemelor precum Design Thinking centrată exact pe utilizator este mai relevantă ca oricând.
de Ovidiu Mățan
de Bogdan Bucur
de Bogdan-Constantin Pîrvu , Constantin-Bălă Zamfirescu , Samuel Pușcașu , Vlad Ruxandu