Lumea se pregătește pentru o mare schimbare în ceea ce privește automobilele autonome. Cât de important este să avem hărți bune?
Philipp Kandal: Hărțile de mare acuratețe sunt cruciale pentru ca autovehiculele autonome să se poată orienta și să poată fi pregătite pentru situații potențial periculoase (ex. șantiere de construcție, blocaje în trafic, etc.). De asemenea, este prioritar ca autovehiculele să poată crea și actualiza hărțile în timpul mersului, deoarece acestea nu se pot baza doar pe hărți pre-stabilite în cazul în care intervine o schimbare. Hărțile sunt în continuă schimbare, 10-15% din toate drumurile fiind schimbate sau actualizate în fiecare an. În trecut, realizarea de hărți presupunea trimiterea unor mașini de observație pe drumuri o dată pe an, ceea ce a fost destul de bine- având în vedere că viitorul va depinde de materialul din acele hărți, material care va fi generat pe loc, în timp real dacă vor fi modificări realizate de automobile sau material partajat între toate automobilele din flotă. În viitor, fiecare automobil va fi un automobil cu rol de cartografiere care partajează tot ce întâlnește automat, prin Cloud, cu restul automobilelor. Siguranța va crește semnificativ.
Philipp Kandal - Senior VP Engineering @ Telenav
Industria automotive este în centrul atenției. Cum se aliniază inițiativele startup la această tendință, acum că faceți multe drumuri între Cluj, Silicon Valley și China?
Philipp Kandal: Sunt foarte entuziasmat de dezvoltările din acest domeniu, fiind ceva extrem de similar cu momentul în care a fost lansat primul iPhone. Suntem foarte aproape de acel moment magic, prin introducerea mașinilor ce se conduc singure, iar acest lucru va schimba viitorul pentru totdeauna. Partea cea mai interesantă este că automobilele cu conducere autonomă vor genera o vastă platformă de aplicații care nu au fost posibile anterior. Transportul va deveni un serviciu 'la cerere', iar cineva (poate Uber, poate Amazon, etc.) va crea un API de livrare (pentru oameni, pentru produse) pentru lumea reală tot așa cum avem API-uri pentru Cloud Services (ex. email). Acest lucru va permite și contribuții din partea startupurilor și cred că vor exista multe companii care vor activa în acest domeniu. Am observat că în mod special China se impune din ce în ce mai mult în acest domeniu, iar oamenii din această parte a lumii sunt foarte deschiși la tehnologii noi. În Europa tindem să ne speriem de inovație, în timp ce în China adoptarea de tehnologie nouă este mai rapidă. Când mă aflu acolo sunt mereu uimit de noile tehnologii adoptate, de exemplu de plata prin telefonul mobil. Sper ca și în Cluj să avem contribuții inovatoare în domeniul automobilelor autonome și a transportului ca serviciu.
Când vom avea primele taxiuri autonome? Credeți că inițiativa va fi a celor de la Uber ?
Philipp Kandal: Vom vedea primele taxiuri autonome la scară restrânsă anul viitor, dar nu cred că va fi vorba de Uber, deoarece din informația publică disponibilă, ei nu sunt lideri. Cred că taxiurile autonome vor apărea mai degrabă într-o țară mai receptivă la capitolul inovație. În special Singapore face eforturi pentru a atrage startupuri în domeniu și a le permite să desfășoare teste. De asemenea, SUA a dat legi care permit testarea pentru scopuri comerciale. Va fi o cursă foarte interesantă, iar după lansarea inițială de anul viitor, mă aștept să vedem o lansare mult mai vastă până în 2020.
Cât de importantă este Inteligența Artificială (IA) pentru dezvoltarea de produse la Telenav ?
Philipp Kandal: Devine din ce în ce mai importantă. IA este din ce în ce mai prezentă în nucleul produselor pe care le folosim - în special în combinație cu Big Data și cu învățare autonomă. Deși nu pot vorbi despre produsele viitoare, pot spune că IA este un pas la fel de semnificativ ca programarea bazată pe obiecte (Object Oriented Programming). Cred că în câțiva ani, multe domenii ale vieții vor fi de neconceput fără IA. Ca programatori, este o perioadă propice să ne familiarizăm cu domeniul IA.
Spuneți-ne câteva cuvinte despre prezentarea din acest an de la IT Days, "Using AI for map making"/"Rolul IA în realizarea de hărți".
Philipp Kandal: Sper ca participanții să-și facă o idee cu privire la modul în care o infrastructură IA de mari dimensiuni, cu peste 100TB de date se poate folosi practic, pentru a reduce de 10 ori costul realizării de hărți. Sunt realmente impresionat de ceea ce a reușit echipa noastră într-o perioadă scurtă de timp, lucru pe care doresc să îl împărtășesc cu publicul dumneavoastră.
de Robert Mălai
de Dan Colceriu