ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 60
Abonament PDF

Obiceiurile nesănătoase – Evadează din propriul cerc vicios

Vlad But
Managing partner @ AZIMUT Happy Employees & updateED



DIVERSE


Auto-disciplina are un impact mai mare asupra performanței academice decât talentul intelectual - Acesta este citatul care, poate, multora dintre noi ar trebui să ne mai dea o șansă sau o speranță că putem să realizăm lucruri mărețe, că putem să fim cei mai buni specialiști în domeniul nostru sau că puterea de a ne schimba și modela este de fapt în controlul nostru.

Citatul anterior reprezintă de fapt concluzia unor serii de teste și experimente ce au avut ca scop determinarea factorilor care influențează performanța și punerea acestora în balanță cu coeficientul de inteligență (IQ). Unul dintre factorii care s-au remarcat ca fiind chiar mai influent decât IQ-ul în atingerea performanței la oameni este auto-disciplina în a modela comportamentele și obiceiurile. Pentru a înțelege cum s-a ajuns la această concluzie e important înainte de toate să definim ce sunt obiceiurile (sănătoase sau nesănătoase) și să înțelegem modul în care creierul uman înregistrează comportamente sau obiceiuri noi sau mai simplu zis, învață (învață ref. la comportamente, nu a memora sau reține informații).

Ce sunt obiceiurile și cum deprinde creierul uman noi obiceiuri ? - modelul D.C.R.

Creierul nostru este pe departe cel mai complex sistem din organismul uman, iar tocmai din acest motiv peste 20% din resursele totale de energie ale corpului merg doar către creier (restul organelor primesc procentual mult mai puțin).

Deoarece resursele pe care corpul le pune la dispoziție sunt limitate, creierul uman a evoluat în timp înspre a-și eficientiza modul în care alocă aceste resurse diverselor procese ce au loc în interiorul său, iar unul din procesele cruciale evoluției noastre este cel de selectare, învățare și deprindere a noilor comportamente. Concret, de fiecare dată când ne aflăm în fața unei noi situații sau unui nou context ce necesită o acțiune/comportament din partea noastră, creierul nostru va alege mereu calea care presupune cel mai mic efort energetic sau mental pentru el și va învăța și reține acest mod de acțiune pentru a-l putea accesa pe viitor direct, fără a fi nevoie să mai trecem încă o dată prin acel proces (De ex: ar fi ineficient și frustrant să fim nevoiți de fiecare dată să reînvățăm să conducem o mașină după o pauză mai îndelungată). Cu cât ne întâlnim mai des cu acel context, cu atât comportamentul învățat anterior va deveni unul de rutină pentru noi.

Fiziologic vorbind, în momentul în care deprindem un nou comportament, în creierul nostru se creează noi "cărări" (legături) neuronale, iar cu cât frecvența accesării acestei cărări crește, cu atât această legătură neuronală devine mai puternică și mai accesibilă pentru noi.

De exemplu, dacă avem o persoană care lucrează într-un domeniu ce necesită multă interacțiune cu clienți/persoane noi aflate la distanță, iar prima noastră experiență de acest gen a decurs foarte bine, întâlnindu-ne și văzându-ne (stimul vizual și auditiv) cu persoana nouă printr-un apel video (gen Skype), atunci vom avea tendința și ne vom dori ca și următoarele interacțiuni cu alte persoane noi să fie tot prin același mod de operare, nu doar la telefon (stimul auditiv).

Înțelegând modul de operare a creierului, să definim acum ce este de fapt un obicei.

Obiceiul este acel comportament asociat unui anumit context/stimul declanșator (social, psihologic, vizual, auditiv etc.), a cărui acțiune are ca urmări diferite recompense pentru creier. Iar pentru a clarifica și mai mult acest aspect, aparent abstract, vom introduce Fig. 1 de mai jos împreună cu un exemplu concret:

Fig. 1. Modul în care se formează un obicei - modeul Declanșator - Comportament - Recompensă (DCR)

Exemplu:

Obiceiul poate fi: De a vorbi peste alți colegi în timpul ședinței.

  1. Declanșatori posibili - se iterează niște idei cu care nu sunt de acord, vreau să-mi afirm autoritatea în fața colegilor mei, ceilalți se așteaptă de la mine să vorbesc cel mai mult la această ședință, vreau să fiu văzut ca lider al echipei etc..

  2. Acțiunea/Comportamentul - Intervin și vorbesc peste celelalte persoane (folosindu-mă de vocea mea mai puternică sau de autoritatea profesională sau , sau etc.)

  3. Recompensa - Mi-am spus punctul de vedere, m-am impus în fața colegilor, m-am ridicat la nivelul așteptărilor celorlalți, din punctul meu de vedere sunt văzut ca lider de echipă etc ..

Cum putem să schimbăm obiceiurile nesănătoase ?

Acum că am înțeles cum apar obiceiurile și cum sunt acestea percepute de creier, putem să trecem la etapa care cu adevărat contează și poate avea un impact major la nivel personal sau la nivel de performanță profesională - etapa de conștientizare și schimbare (dacă e cazul).

Bineînțeles că obiceiurile pot să fie sănătoase (obiceiul de a ne spăla pe dinți zilnic dimineața și seara, obiceiul de a asculta părerile tuturor colegilor, obiceiul de a ajuta mereu colegii la nevoie etc.) sau obiceiuri nesănătoase (obiceiul de a nu face sport, obiceiul de a fi individualist, obiceiul de a ne impune punctul de vedere fără a aduce argumente, doar pentru că suntem manager/șef/client etc.).

Ajută să înțelegem că toate aceste obiceiuri au fost create ținând cont de prima experiență, în acel context dat, pe care creierul nostru a trăit-o și răspunsul acestuia a fost (în acel moment, ținând cont de cunoștințele, experiențele anterioare și resursele disponibile) cel mai eficient, lipsit de efort și la îndemână comportament. Așadar, dacă la primul meu job șeful meu s-a impus în același mod, eu am deprins acest comportament și acum când sunt și eu manager, acesta e singurul model pe care creierul meu l-a înregistrat și acum îl pune în aplicare.

Pentru a schimba un obicei, de cele mai multe ori nesănătos, primul pas pe care trebuie să-l facem este să devenim conștienți de șablonul cerebral al acestuia (pattern) și de ce am ales să îl aplicăm. Concret, să începem să ne analizăm reacțiile și să le legăm de situațiile/contextul/stimulii care sunt prezenți în acel moment, fie că e vorba de un moment al zilei, de anumite persoane, de un anumit loc ș.a.m.d. și pe urmă să vedem care este recompensa pe care noi sau creierul nostru o primește după ce a executat comportamentul/acțiunea respectivă. (vezi Fig. 2)

Fig.2 Conștientizarea șablonului cerebral

După ce am conștientizat care este șablonul cerebral folosit, al doilea pas este să înlocuim comportamentul vechi cu un nou comportament care se potrivește exact pe contextul vechi și care ne oferă aceeași recompensă (vezi Fig.3) și să-l testăm.

Fig.3 Schimbarea unui obicei, păstrând recompensa și stimulii declanșatori

În procesul transformării obiceiurilor nesănătoase în obiceiuri sănătoase ne vom lovi de anumite bariere ce țin de motivație sau voință personală (willpower), adică trebuie să știm exact de ce comportamentul inițial nu este sănătos pentru noi și să fim absolut convinși de faptul că noul comportament este cel sănătos, altfel șansele de a reveni la comportamentul inițial sunt foarte mari deoarece creierul va considera că executarea noului comportament nu este o soluție mai eficientă pentru el și preferă să revină la patternul inițial.

În concluzie, modalitatea în sine de transformare a obiceiurilor nesănătoase nu este una foarte complicată, în schimb, complicată este găsirea și conștientizarea rețelei de conexiuni neuronale ce au declanșat acel comportament și identificarea recompensei pe care noi o primim de fiecare dată și pe care vrem să o primim în continuare.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects