ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 60
Abonament PDF

Misiunea unui consultant IT în epoca transformării digitale

Mihai Tătăran
Microsoft MVP , Co-organizator @ ITCamp, GM @ Avaelgo



MANAGEMENT

Voi începe cu ceea ce fac eu: sunt managerul unei companii de consultanţă, training și dezvoltare software, 40+ IT. Lucrez ca trainer și consultant pentru clienţi din România și străinătate în domeniul tehnologie Cloud. Acest articol se bazează pe ceea ce facem la Avaelgo.

Pentru a lămuri contextul, schimbările din slujba unui consultant IT sunt influenţate de trei factori:

Contextul IT de azi evoluează foarte rapid devenind din ce în ce mai complex. Citându-l pe Dl. Nadella (CEO Microsoft) "Industria noastră nu respectă tradiţia - respectă doar inovaţia." Trăim timpuri în care industria noastră s-a dezvoltat enorm: Cloud, Machine Learning, Artificial Intelligence, Virtual Reality și așa mai departe - toate aceste elemente schimbând regulile jocului și marcând o schimbare de paradigmă a modului în care facem afaceri.

Un alt aspect important sunt oamenii. O estimare Gartner spune că, până în 2020, vom avea de 10 ori mai multe servere și de 1.5 ori mai mulţi oameni în IT, ceea ce arată că lipsa actuală de personal calificat se va adânci și va avea consecinţe marcante. Aceasta poate părea o problemă insurmontabilă, dar poate fi percepută în același timp, ca un stimulent al inovaţiei și al automatizării la un nivel mai înalt, precum și ca o provocare de a perfecționa modul în care gestionăm infrastructura software de mari dimensiuni.

Al treilea aspect important îl reprezintă clientul. Datorită evoluţiei tehnologice (e.g. Internetul) clientul este mai informat în ceea ce privește nevoile sale decât era acum 10 ani. Drumul unui cumpărător clasic s-a schimbat dramatic, iar când clientul interacţionează cu noi în calitate de furnizor potenţial, clienţii și-au făcut deja o impresie și chiar au luat o decizie în proporţie mai mare de 50%.

Vânzătorul nu se mai află într-o poziţie de superioritate; informaţia nu mai este asimetrică; posibilitatea de a "influenţa" clientul este mai mică. Acest lucru vine cu o provocare: Ce se întâmplă dacă clientul este greșit informat sau dezinformat?

Drumul unui consultant

Un consultant nu face doar muncă tehnică, iar aspectele non-tehnice au importanţă din ce în ce mai mare. Doresc să discut care este rolul consultantului în lumea reală.

Am marcat cu o culoare diferită care este misiunea tipică a unui consultant. Acum, doresc să mă axez și pe celelalte aspecte.

Creează valoare

Toate produsele și serviciile încep aici. Uneori presupunem care sunt lucrurile pe care clientul și le dorește, dar trebuie să luăm decizii legate de cum creăm valoare, cum o livrăm și ce ne face deosebiţi, astfel încât clientul să cumpere de la noi. Unul din aspectele cheie ale acestei etape ar fi definirea unei Propuneri de Valoare Diferenţiată (Differentiated Value Proposition). Iată o schemă a acestei propuneri:

Outbound Marketing vs Inbound Marketing

Deoarece clientul s-a schimbat, deoarece este mai informat decât acum 10 ani, deoarece nimeni nu dorește să fie întrerupt de telefoane nesolicitate de la vânzători disperaţi să vândă ceva, trebuie să abordăm marketingul diferit. Trebuie să trecem de la metodele Outbound, unde comunicăm cu oricine este la celălalt capăt al firului, oricând dorim prin: telesales, newsletter, evenimente pentru utilizator, etc. spre metodele Inbound - în care încercăm să atragem clientul (când clienţii își doresc acest lucru, în concordanţă cu timpul lor și cu regulile lor) furnizând informaţii despre nevoile lor pe care le putem chiar îndeplini: blog posts, video, social media, prezentări la conferinţă, etc. .

Consultantul poate fi de un real ajutor, deoarece acesta știe ce este de făcut în cadrul proiectelor IT. Deci, consultantul: va scrie articole, va produce video-uri scurte, va face prezentări la conferinţe - toate abordând probleme din cadrul proiectelor reale.

Vânzări

Mulţi dintre noi se așteaptă ca un consultant să ajute în cadrul vânzărilor, prin activităţi precum: demo-uri, prezentări tehnice, concepte schiţă, etc. . Apreciez mult un consultant dacă acesta poate vinde convingând clientul că soluţia sau abordarea noastră este cea care răspunde cel mai bine nevoilor clientului.

Una din problemele consultantului care are fundal tehnic și care încearcă să vândă ceva (cu care și eu mă confrunt des) este abordarea clientului, vorbind despre atributele produsului sau ale serviciului, cu lucruri precum: "lungimea de bandă arată așa, întârzierea este de 40 milisecunde" - înţelegeţi ce vreau să spun. Clientului nu îi pasă de atributele tehnice. Dar oamenilor din organizaţia ce produce software le pasă de întârzierea dintre datele de la sediul lor și centrul de date al clientului, dar aceste aspecte vin mai târziu în discuţie, fiind detalii prea multe pentru managerii care au o afacere pe care noi încercăm să o susţinem. Clienţii apreciază lucruri precum:

O abordare mai bună a clientului ar fi să îi vorbim de valori, nu de atribute de produs. Iată un exemplu din cadrul proiectelor Cloud:

Un alt aspect extrem de relevant pentru vânzări îl reprezintă profilul consultantului. Datorită prietenilor mei de la http://consalta.si (o organizaţie de vânzări și marketing Cloud) am aflat că există cinci tipare comportamentale ale unei persoane, doar un tipar având și avantaje. Acestea sunt:

Dacă consideraţi că persoana ce construiește relaţii are cele mari șanse să aducă mai multe vânzări, sunteţi ca mine și vă înșelaţi. Şi eu am crezut acest lucru la început și am aflat că cel ce construiește relaţii este, de fapt, un foarte bun manager a cărui misiune este să facă clientul fericit, acesta nefiind consultantul care să ajute la vânzări. Cel mai bun este contestatarul:

Livrare

Consultantul trebuie să își ducă misiunea la bun sfârșit și să ajute la finalizarea proiectului. Acesta nu este un lucru nou și nu voi intra în detalii. Totuși, trebuie să ţinem cont de faptul că noi nu construim un proiect (oricare ar fi acesta), ci livrăm clientului un serviciu. O descriere a discuţiei pe această temă se poate găsi în prezentarea lui Peter Leeson, la ITCamp 2017, numită Assembly of Japanese Bicycle Require Great Peace of Mind.

Recurenţă

Proiectul e gata; trăiască proiectul!

Datorită avansului tehnologic, parţial descris în introducere, companiile doresc să cumpere proiectele IT pe care le livrăm în conformitate cu un model recurent, comparativ cu un model tranzacţional ce a dominat lumea de la apariţia sistemelor de operare de tip server, ERP, servere de baze de date enterprise, etc. .

De ce? Serviciile IT se cumpără pe bază de abonament, pe model recurent. Este mai atractiv pentru client să plătească pe măsură ce utilizează (economie operaţională) decât să cumpere în avans, în cadrul unui contract pe mai mulţ ani (economie de capital), ceea ce presupune blocarea preţului la un anumit nivel fără a beneficia de reducerile pe care marii furnizori IT le fac la câteva luni în zilele de azi. Există modele de afaceri prin care o mare afacere enterprise poate achiziţiona serviciul Cloud pe bază lunară, plătind pe măsură ce utilizează, având acces la noile preţuri pe măsură ce vânzătorul le reduce, nefiind blocat într-un contract ani de zile.

Probabil, una din metodele prin care o companie de servicii rămâne relevantă în cadrul unui model recurent este să deveniţi un Advisor (Consilier) veritabil. Definesc un Advisor (Consilier) prin următoarele atribute:

Modelul este relativ nou, dar este foarte atractiv, în special deoarece clientul știe că cele mai bune resurse IT pentru nevoi specifice nu se află în cadrul organizaţei sale, ci în afara companiei sale, în cadrul specializării de nișă.

Concluzie

Opinia Avaelgo este că slujba unui consultant pe care îl putem numi Advisor (Consilier), este mai complexă decât înainte. Nu pot să închei decât cu călătoria de la nimic la afacere:

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects