ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 59
Abonament PDF

OpenStreetMap, Open Data, Scripting What, Why, How?

Manuela Butuc
Map analyst @ Telenav



Bogdan Petrea
Map analyst @ Telenav



PROGRAMARE

OpenStreetMap este un proiect colectiv, creat cu scopul de a oferi o hartă completă și actualizată permanent de către comunitate, fiind totodată gratuită pentru utilizatori de orice natură: site-uri web, aplicaţii mobile sau sisteme GPS. Compania Telenav își propune să folosească OpenStreetMap la cât mai multe proiecte interne, în mod special pentru sistemele de navigaţie auto prin GPS.

Pentru a obţine o hartă de calitate, este nevoie ca datele să fie revizuite și actualizate în mod constant, motiv pentru care, în cadrul companiei, există un departament destinat îmbunătăţirii datelor OSM. Echipa de Map-Analysts (cea mai numeroasă din companie) are ca sarcină îmbunătăţirea hărţii OSM utilizând date gratuite și diverse tooluri interne sau open-source.

Noțiunea de open data

Ideea din spatele datelor Open Source este aceea de a oferi gratis, pentru orice tip de utilizator, diferite tipuri de date, cum ar fi date demografice sau geografice. Pentru a fi considerate date deschise, acestea trebuie să respecte criteriile de disponibilitate, acces, reutilizare și participare universală.

Cu scopul de a putea fi folosite la îmbunătăţirea sau actualizarea hărților OpenStreetMap, aceste date trebuie să fie în format geospațial și să aibă anumite atribute pe care sistemele de navigație le folosesc, cum ar fi numele străzii, direcția de mers, limitări de viteză sau restricții de viraj.

În mare parte, aceste date sunt accesibile pe portalul data.gov al fiecărei țări, sau pe site-urile diferitelor orașe care dispun de aceste date, în mod special în Statele Unite și Canada. De exemplu, din aproximativ 50 orașe canadiene pe care lucrăm, o proporție de 80% dispun de date locale open-source, fără a lua în considerare datele Canvec și Geobase, date guvernamentale cu rețeaua de transport care oferă o acoperire de 100% pe teritoriul Canadei.

Open Data Inception - portal de date open-source

Scopul proiectului

Odată ce ai date gratuite la dispoziție, acestea trebuie folosite în cel mai eficient mod cu putință. Varianta de a extrage drumuri fără nume din baza de date OSM, a le suprapune și compara manual cu datele locale era o metodă mult prea lentă și cerea multă atenție. Așadar, ne-am gândit: "Deja avem un tool intern care compară geometrii și creează un fișier separat cu drumurile care lipsesc, cum ar fi să extindem ideea pentru atribute?". Atributele sunt niște date de tip cheie-valoare care descriu categoria de drum, viteza maximă admisă, numele, numărul de benzi, ș.a.m.d. . Dacă am putea compara atributele din OSM cu cele din datele locale, problema e aproape rezolvată (nu total, deoarece mai au nevoie și de validare).

Zis și făcut! Cu ajutorul departamentului Java, toolul Cygnus a devenit Cygnus+ și era capabil să compare atributele din OSM cu cele din datele open-source. Cu ajutorul acestui tool, maparea drumurilor a devenit un proces semi-automatizat, mult mai eficient atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ.

Principiu de funcționare

Principiul de bază al acestui tool constă în compararea datelor geospațiale cu datele care există deja în OSM, pe baza atributelor și al unui buffer creat în jurul segmentelor de drumuri din zona de interes.

Cum era de așteptat, datele locale nu folosesc 'limbajul OSM', în sensul că atributele acestora nu au aceleași denumiri. De exemplu, pentru direcția de mers, atributul din Canvec se numește traffic flow direction, având valorile same direction, opposite direction sau both, în timp ce, în OSM, drumurile cu sens unic au atributul "oneway"="yes".

Pentru a 'traduce' atributele datelor locale în limbaj OSM, creăm un translation file (în limbaj Python) particularizat, în funcție de specificul și caracteristicile acestor date. Găsiți un exemplu în imaginile de mai jos:

Atributele datelor locale

Fișierul de translație:

def filterTags(attrs):
    with open("log.txt", "a") as log_file:
        log_file.write("called")
    if not attrs:
        with open("log.txt", "a") as log_file:
            log_file.write("no attributes")
        return
    tags = {}

    if "STREET_NAM" in attrs:
        tags["name"] = attrs["STREET_NAM"]

    if "REGIONAL_R" in attrs:
        tags["alt_name"] = attrs["REGIONAL_R"]

    if "LANES" in attrs:
        tags["lanes"] = attrs["LANES"]

    if 'SHOULDER' in attrs:
        if attrs['SHOULDER'].strip() == 'PAVED':
            tags['surface'] = 'paved'
        if attrs['SHOULDER'].strip() == 'GRAVEL':
            tags['surface'] = 'gravel'

    if "FLOW_DIREC" in attrs:
        if attrs["FLOW_DIREC"].strip() == "FromTo":
            tags["oneway"] = "yes"
        elif attrs["FLOW_DIREC"].strip() == "ToFrom":
            tags["oneway"] = "-1"

    if 'CARTO_CLAS' in attrs:
        if attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Expressway / Highway':
            tags['highway'] = 'motorway'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Freeway':
            tags['highway'] = 'motorway'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Arterial':
            tags['highway'] = 'secondary'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Alleyway / Lane':
            tags['highway'] = 'service'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Collector':
            tags['highway'] = 'tertiary'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Local Street':
            tags['highway'] = 'residential'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Cul-de-Sac':
            tags['highway'] = 'residential'
            tags['noexit'] = 'yes'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Ramp':
            tags['highway'] = 'tertiary_link'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Private':
            tags['highway'] = 'service'
            tags['access'] = 'private'
        elif attrs['CARTO_CLAS'].strip() == 'Roundabout':
            tags['highway'] = 'residential'
            tags['junction'] = 'roundabout'

    return tags

Fișierul de translație creat va fi folosit împreună cu scriptul open-source ogr2osm.py, care convertește datele vectoriale de tip shapefile în date OSM XML. Acestea vor fi convertite, la rândul lor, în format osm.pbf, utilizând OSMconvert.

Toolul de comparare a atributelor acceptă ca input fișiere de tip graph, așa că e nevoie să convertim datele rezultate mai sus în acest format, utilizând un tool intern, numit graph-converter.

Odată ce am obținut fișierul de tip graph cu datele locale, acesta poate fi folosit împreună cu toolul de comparare a atributelor. Acesta creează un fișier în format xml care conține doar segmentele de drum ale căror atribute sunt diferite comparativ cu datele din OSM pentru zona respectivă.

Dacă pentru un anumit segment de drum, un atribut există în OSM, dar are altă valoare față de datele locale, în fișierul rezultat acel segment va avea următorul tag:

<tag k="telenav:cygnus-plus" v="CHANGED"/>. Dacă atributul lipsește din OSM, dar există în datele locale, segmentul de drum primește tagul <tag k="telenav:cygnus-plus" v="NEW"/> . Cu ajutorul acestor taguri putem prioritiza anumite etape de editare.

Procesul de convertire și comparare a datelor

Fișierul rezultat poate fi importat în JOSM (Java OpenStreetMap Editor) și folosit pentru a adăuga sau actualiza datele OSM.

Compararea atributelor de tip oneway (sens unic de circulație)

În concluzie, cu ajutorul acestui tool, putem semi-automatiza procesul de îmbunătațire a hărții utilizând date open-source.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects