ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 58
Abonament PDF

E atitudinea un predictor al performanţei?

Anca Tichy
Talent Engagement Partner @ 3Pillar Global



Ioan Ciorneschi
Engineering Manager @ 3Pillar Global



MANAGEMENT

Un coleg (mai meticulos decât mine) mi-a spus, când şi-a descris inventarul anului 2016, o cifră pentru numărul de interviuri tehnice în care a intrat. Cifra (mare - dar irelevantă) m-a obligat să meditez la puterea şi responsabilitatea pe care cineva o are când - în esenţă - judecă un om. Speriat de cât de abraziv şi contondent sună "să judeci", am aplicat filtrul corporatist şi am ajuns la "să evaluezi". Parcă nu-i aşa de puternic. Procesul de evaluare are o componentă implicită de obiectivitate, iar judecata e aproape demiurgică şi cumva finală!

În mediul nostru suntem încurajaţi uneori chiar forțați să evaluăm. O facem după scale mai obiective sau mai subiective, impunând în proces seturi de reguli sau valori fie proprii, fie organizaţionale şi aplicând de fiecare dată filtre personale.

De fapt ce evaluăm? În esenţă oameni sau felii din ei. Evaluăm cunoştinţele, atitudinea, performanţă, abordările, motivarea, acţiunile şi alte multe felii care formează individul. Evaluăm soft şi hard skills şi suntem presaţi să tragem concluzii reci pe scale de senioritate clare.

Tocmai când credeam că angoasa asta mă părăsise (departe fiind de a avea o concluzie), sunt expus unui alt dialog:

Puţin context: Doi manageri discutau despre un om care urmă să schimbe echipa.

Ne-am despărţit şi fiecare şi-a văzut de ale lui, dar în sinea mea continuam să îmi pun întrebări: "Dacă ai o atitudine bună, ai tot? Atât îţi trebuie în viaţă? Atitudine?"

După ce am trecut peste superficialul "DA" la întrebările de mai sus, am găsit stranie încrederea interlocutoarei mele în [evaluarea mea pentru] atitudinea colegului nostru.

Atitudinea este o reacţie subiectivă la o situaţie. Atitudinea are ataşate ei emoţii, raţionamente şi acţiuni.

Clar că pe o scară a obiectivităţii atitudinea individului are o doză imensă de subiectivitate. Nu poţi să iei în mână şi să măsori atitudinea cuiva. În schimb comportamentul (acţiunile, rezultatul obţinut după depunerea efortului) este ceva mult mai obiectiv măsurabil! Şi totuşi colega mea înclină în a-i da mai multă importanță atitudinii.

Să fie Atitudinea un predictor al Performanţei?

Atitudinea e dictată de cele mai multe ori de setul de valori şi reguli asumate ale individului şi este o construcţie psihică, de multe ori emoţională. Performanţa în schimb se bazează pe un set de acţiuni (comportament) de cele mai multe ori raţional - intelectual. Performanţă (pozitivă sau negativă) vine în urmă unor acţiuni care de cele mai multe ori implică un efort.

Chiar dacă o persoană are competenţa de a face un task, asta nu înseamnă că are dorinţa de a face taskul respectiv.

Coincidenţa face că în aceeaşi zi să asist la o prezentare excelentă despre Product Mindset (Bogdan Mureşan - 3Pillar Global) în care unul dintre topicuri a fost "Excel at change".

Măsura schimbării este dată de obicei de rezultatul obţinut în urma schimbării. Iar pentru a ajunge la rezultatul schimbării, individul sau echipa trebuie să aibă un comportament şi să depună un efort în direcţia implementării schimbării.

Şi unde intervine atitudinea? Atitudinea este ce ne face permeabili la schimbare, ea precede (şi însoţeşte) comportamentul şi chiar poate să diminueze percepţia efortului depus în timpul acţiunii. O atitudine "greşită" uneori închide uşa şi nu va da posibilitatea să aflăm niciodată care ar fi fost reacţia (comportamentul).

Practic atitudinea mă face să promit că fac înainte să mă apuc, iar o atitudine negativă mă pune de-a curmezişul şi nu voi ajunge niciodată la un rezultat (indiferent de dimensiunea lui).

Deținerea atitudinii potrivite nu implică siguranţa absolută a rezultatului, pentru că aceasta trebuie dublată şi de comportament.

În aceeaşi ediţie ... (58)

▼ TOATE ARTICOLELE ▼

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects

Ioan Ciorneschi a mai scris