Startupurile schimbă lumea în care trăim. Peste tot, atât în articole din presa internațională cât și în cea locală, startupul este un subiect din ce în ce mai frecvent abordat din perspective care de care mai diverse. Ce sunt aceste startupuri despre care vorbește toată lumea și despre care auzim în fiecare zi?
Deși sunt multe definiții pentru noțiunea de startup, unele foarte tehnice, altele mai puțin specializate, nu există încă o explicație unanim acceptată. Una dintre definiții, propusă de Alex Wilhelm, propune să urmărim regula de "50, 100, 500". Cu alte cuvinte, o companie poate fi numită startup dacă:
Are $50 milioane venit, într-o perioadă de 12 luni.
Are sub 100 angajați.
Pare un pic simplistă definiția și foarte departe de adevărul din România, cel puțin. Mai simplă este explicația pe care am auzit-o la noi: un startup este o companie care are sub 10 angajați și activează de maxim 5 ani (din alte surse, maxim 2 ani).
Cum rămâne însă cu partea de inovație, noutate? Dacă ar fi să ne limităm strict la datele de mai sus, nu am avea cum face diferența între o cafenea și o afacere de tip startup, de exemplu, pentru că se pot încadra foarte ușor pe același palier. Ajungem acum la o altă definiție, care ține seama și de aspecte mai puțin tehnice, și anume: un startup este o companie care a observat o problemă existentă și a proiectat o soluție creativă, nemaîntâlnită până în acel moment, drept răspuns pentru problema respectivă. Aici pot fi încadrate și soluțiile mai eficiente, pentru probleme deja "rezolvabile" prin alte metode.
Probabil una dintre definițiile cunoscute cu o rată de adopție mai largă este cea a lui Steva Blank:
"Un startup este un tip de organizație temporară, care are scopul de a căuta un model de business repetabil și scalabil."
Pentru că problema pe care o rezolvă și soluția aferentă acesteia sunt mai degrabă experimente, este dificil să fie făcute presupuneri în legătură cu viabilitatea și scalabilitatea acestora. Am putea spune că un startup este un experiment, sau, dacă ar fi să extrapolăm, l-am putea defini ca fiind un prim pas, o etapă intermediară, între o simplă idee și o afacere nouă.
Definiția extinsă, ar suna în felul următor:
"Un startup este un tip de organizație temporară, care are scopul de a căuta un model de business repetabil și scalabil, ca răspuns la o problemă existentă nerezoltavă, și care constituie etapa de trecere de la o simplă idee la o afacere."
Este absolut fantastic modul în care startupurile au contribuit și continuă să-și aducă contribuția zi de zi la dezvoltarea și avântul tehnologiei. Atâta doar că nu putem atribui acest succes unei entități juridice, și nici măcar unor idei, oricât de inovatoare ar fi ele. Adevăratele "puteri" din spatele acestor mașinării sunt oameni. Sunt acei oameni creativi, curioși și încrezători, care nu văd probleme, ci doar oportunități, care generează idei și au pasiunea de-a le pune-n practică.
Și tu faci parte dintre cei care schimbă lumea din jur, zilnic. Iar dacă vrei să împarți cunoștințele și experiența ta cu ceilalți, într-un mediu plăcut, alături de antreprenori de succes, de la care poți învăța și tu, te invităm să te alături participanților la editia din acest an a Startup Weekend Cluj. Biletele de tip Early Bird sunt în vânzare până în 17 februarie. Fă și tu primul pas către antreprenoriat!
Iar dacă vrei să ne cunoști sau îți dorești mai multe informații despre proiectul Startup Weekend Cluj, ne poți scrie pe adresa cluj@startupweekend.org, sau pe Facebook/SWCluj.