ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 55
Abonament PDF

Alt unicorn: developerul care vinde

Ioan Ciorneschi
Engineering Manager @ 3Pillar Global



DIVERSE

Un developer, un vânzator și un politician intră într-un bar...

Sunt prieteni de mult timp şi acesta e şi singurul motiv pentru care încă petrec timp împreună. Dacă s-ar fi cunoscut doar acum, ar fi fost prea târziu pentru prietenia lor. Aproape sigur ar fi ajuns să nu se potrivească, poate chiar să se urască între ei:

Dar prietenii noştri au (cel puţin) un lucru în comun (în afară de patru ani de liceu şi o prietenie de-o viaţă): Toţi fac vânzări (chiar dacă unii nu recunosc).

Când am spus bancul acesta unui prieten, developer, acesta a sărit ca ars şi a început să-şi pregătească argumentele cu care să mă combată.

Am ştiut că va fi o discuţie interesantă.

Începe: "Eu nu fac vânzări! Niciodată! Să-ţi explic de ce n-aş face asta! Niciodată!"

I-am simţit pasiunea (şi rar e aşa de pornit pe alte subiecte decât cele tehnice, Game of Thrones şi în ultima vreme, parapanta). I-am spus că şi eu sunt de acord cu el în două privinţe: (1) că e bun la ce face şi (2) că e jenat să vândă.

Spre norocul meu a fost de acord să asculte de ce cred eu că deja face vânzări şi de ce ar trebui să-şi îmbunătăţească abilităţile de vânzător şi cum îl ajută asta în carieră. Zice: "Un developer care lucrează la o firmă de outsourcing şi care face vânzări - hai că-s curios."

Așadar:

1. Vânzările nu sunt doar despre schimbul unor bunuri sau servicii pentru bani:

Pot vorbi cu un Product Owner şi să-i vând o funcţionalitate la aplicaţia la care lucrăm. Pot să o conving pe soţie să mergem în Grecia şi nu Turcia (chiar dacă asta înseamnă să scoatem bani mai mulţi din bugetul familiei, dar e un pic mai sigur). Aş avea nevoie de ceva instrumente şi tehnici să-mi ating obiectivele.

2. Dacă-ţi pasă, vinzi!

Asta e că povestea cu oul şi găină: Nu poţi să vinzi dacă nu-ţi pasă, iar dacă-ţi pasă suficient de tare aproape de fiecare dată ajungi să vinzi acel lucru.

O bună etică a muncii ne împinge să fim interesaţi şi de alte aspecte (decât cele tehnice). Interesul în business, valoare adăugată sporită, grijă pentru nevoile clienţilor vor deschide uşa către o lungă lista de oportunităţi. Transformarea acestora în cod scris aproape sigur cere un proces de vânzare!

3. Vânzările cer "listening mode"

Dacă vreodată vrei/trebuie să-ţi îmbunătăţeşti abilităţile de ascultător aplică pentru o slujbă în vânzări!

Foarte frecvent nu deținem o regulă de bază a conversației: a-l asculta pe celălalt! În loc să ascultăm o conversaţie, suntem ocupaţi cu compunerea unui răspuns! Acest lucru nu ar funcţiona niciodată în vânzări! Ascultarea, cu intenţia de a identifica nevoile şi apoi construcţia unei soluţii care să întâlnească aceste nevoi, e calea spre succes.

4. Vânzarea te învaţă să întrebi

Des văd oameni tehnici care prea rapid oferă o soluţie, în loc să "piardă timp" cu întrebări care ar ajuta la identificarea unor nevoi. Apoi, se simt jigniți pentru că minunată lor soluţie nu e îmbrăţişată de decidenţi pentru că -zic ei- pur şi simplu nu înţeleg.

Decât să se grăbească cu soluţia, cineva (chiar şi developer) ar trebui să petreacă timp pentru identificarea nevoilor celor implicaţi în procesul decizional. S-ar putea să fie unul sau mai mulţi, cu interese diferite:

Să pui întrebări pentru a găsi cauza şi să foloseşti răspunsurile pentru poziţionarea propunerii e calea către succes şi acceptare din partea decidenţilor.

5. Vânzarea e despre încredere şi construirea relaţiilor

Destul de rar vânzarea e un eveniment care se întâmplă o singură dată. Vor veni înapoi şi vor mai cumpăra dacă relaţia e bazată pe încredere, mai ales facă produsele/serviciile satisfac (mare parte din) nevoi.

Investiţia în construirea încrederii şi a relaţiei este crucială pentru uşurinţa unui proces continuu de vânzare!

6. Vânzările încurajează gândirea creativă (sau cum să înveţi continuu din greşeli)

Ai propus şi ai fost refuzat! Dar ce altceva ai primit în afară de refuz? Ai primit informaţie importantă cu care poţi să lucrezi pentru varianta următoare a propunerii.

DA! Va trebui să gândeşti pozitiv şi creativ, poate chiar să ieşi din zona de confort, dar în final vei avea succes.

7. Înveţi că nu e despre "a câştiga" sau "a pierde"

Cele mai mari dezamăgiri nu vin doar din mize mari ci dintr-o mentalitate câştig/pierd. Dacă intru în joc cu "ori câştig, ori pierd" vei învaţa rapid că nu e aşa, ci totul este despre iterația următoare care ne duce mai aproape de oportunitate.

Am fost norocos că prietenul meu programator a avut suficientă răbdare să-mi asculte argumentele şi să nu le respingă imediat şi sper că este deschis să exploreze şi să-şi dezvolte abilităţile şi tehnicile de vânzător.

Nu o să mint: nu a fugit că din puşcă să cumpere cărţi şi să se înscrie la cursuri cu "10 paşi către vânzarea perfectă", dar sunt încrezător că ceva a încolţit în el.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects