Sunt programator. Pentru mulți programatori, abilitățile de comunicare nu reprezintă un punct forte - cel puțin, eu știu că am avut problemele mele. Cele mai multe dintre ele au provenit din faptul că tendința mea naturală este de a ignora semnalele emoționale și de a lua în considerare doar faptele. În multe cazuri, acest lucru funcționează bine, doar că se creează uneori o tensiune inutilă și acest lucru poate deranja oamenii.
În calitate de consultant, mentor și formator, am fost nevoit să îmi îmbunătățesc abilitățile de comunicare. Practica te învață. Te sfătuiesc cu căldură să faci acest lucru. Dar, dacă îți place felul tău de a fi și dorești doar să îți îmbunătățești puțin interacțiunile tale cu entitățile non-geek, îți prezint următorul model. Acest model funcționează la fel de bine atât în comunicarea scrisă, cât și în cea vorbită:
Confirmarea
Discuția
Clarificarea așteptărilor SAU
Suntem cu toții oameni și toți trebuie să știm că am fost cel puțin auziți, dacă nu înțeleși. Această confirmare servește această necesitate specifică, permițând ca afirmația să fie mai ușor de recepționat.
Iată câteva modalități de confirmare:
"Vă mulțumim pentru..." - indiferent ce ți-a transmis partenerul de conversație (document, opinie, idei, fapte...) prin e-mail.
"Înțeleg" - util mai ales în cadrul rețelelor de socializare sau în conversațiile față în față.
"Aceasta este o idee bună" - dacă într-adevăr crezi că este și dorești să pui mai multe întrebări/să o dezvolți.
"Interesant" - în general, pentru a introduce argumente contradictorii. Poți să subînțelegi un "dar" în acest context.
Cu excepția cazului în care conversația s-a încheiat, încă mai ai ceva de adăugat. În acest moment, începi să discuți despre acest lucru. Iată câteva recomandări:
Asigură-te că intenția ta este clară de la început.
Dacă este o opinie, începe cu "Eu cred" sau "Opinia mea este", etc. .
Dacă dorești să dezvolți o idee anterioară, începe cu "Pentru a completa...".
Dacă ai argumente împotriva a ceea ce s-a spus, răspunde cu "Am câteva argumente pe care aș dori să le discutăm" sau "Există, totuși, câteva lucruri care mă îngrijorează", etc. .
Atunci când se discută în persoană, dacă vorbești mai mult de 2-3 minute, partenerul tău nu își va mai aminti ce s-a discutat și acest lucru reduce conversația. În schimb, ridică probleme, pune întrebări, expune-ți argumentele, etc., unul câte unul. Este mai greu de făcut acest lucru la început, dar devine mai ușor și creează o senzație plăcută de conversație fluentă.
Atunci când trimiți e-mail-uri, trebuie să reții că aproape nimeni nu citește e-mail-uri de mari dimensiuni. Ei vor arunca, probabil, o privire peste textul tău și s-ar putea să nu-l înțeleagă complet. În schimb, trimite texte scurte și încearcă să organizezi o conversație audio/video sau o întâlnire față în față pentru detalii.
Nu emite nicio afirmație personală. Discuți idei, nu oameni. Unii oameni cred că e cool să comunice prin afirmații de tipul "Sigur că tu crezi că", "Aceasta este o prostie" sau "Te înșeli". În general vorbind, acestea conduc la discuții neplăcute, pierzându-se ideea principală.
Ți-ai prezentat argumentele, opiniile, faptele, întrebările, etc. . Care este pasul următor? Poate că e clar pentru tine, dar este clar și pentru partenerul tău?
Iată câteva metode de clarificare a așteptărilor tale privind ceea ce ar trebui să se întâmple în continuare:
"Rețineți, vă rog, că am avea nevoie de răspunsurile la aceste întrebări înainte de a merge mai departe."
"Ar trebui să analizăm aceste argumente înainte de a lua o decizie."
Atunci când comunicarea se desfășoară prin e-mail, următorul pas este de a încheia textul. Eu folosesc una dintre formulele de încheiere, în funcție de relația mea cu cealaltă persoană: "Mulțumesc", "Salut", "Cu respect", etc.
În comunicarea care se desfășoară față în față, ar trebui să aștepți până când partenerul înțelege răspunsul tău și trebuie să îl asculți. Unii oameni, inclusiv eu, devin nerăbdători și încep să vorbească din nou, lucru care nu ajută conversația din moment ce adaugi mai multe cuvinte pe lângă cele discutate anterior, iar partenerul tău se poate enerva.
Acestea fiind spuse, este util, uneori, să pui o întrebare ajutătoare scurtă, dacă vezi că înțelegerea celor discutate durează mai mult. De exemplu: "Văd că te gândești. Ai întrebări pe care să le putem discuta?".
După un timp, conversația ta va ajunge la final. Amândoi nu mai aveți alte idei sau lucruri de adăugat. Dacă te afli într-o ședință, este timpul să precizezi în mod clar acțiunile următoare, cine le va face și până când vor fi efectuate. Dacă discuți prin e-mail, poți scrie pur și simplu "Nu mai am nimic de adăugat la acest subiect, în acest moment" și încheie. Oricum ar fi, clarifică faptul că nu mai ai nimic altceva de adăugat.
Este posibil ca partenerul tău să răspundă cu mai multe întrebări sau idei și să mențină conversația deschisă. Sau poate fi de acord și poate opri conversația cu totul.
Dacă ești destinatarul mesajului de încheiere, încheie într-adevăr conversația. Acest lucru este important, iar mulți programatori sar peste acest lucru. Un simplu "OK, vă mulțumesc" este de ajuns. Două motive pentru a face acest lucru: oamenii doresc o încheiere, iar e-mail-urile se pierd uneori.
Înainte de final, un ultim sfat: răspunde la toate e-mail-urile companiei în 48 de ore. Chiar dacă nu ai timp încă să te uiți peste detalii, un scurt "mulțumesc, mă voi gândi la acest lucru și revin" va fi foarte util (amintește-ți etapa de confirmare).
Ți-am prezentat un model în patru pași pentru a scrie e-mail-uri și a purta conversații mai bune în calitate de programator. Încearcă-le și spune-ne cum a fost!
de Iulia Bicu
de Vlad Vesa