Businessurile din domeniul vânzărilor electronice au crescut într-un ritm accelerat în România, tot mai mulți antreprenori alegând să înființeze start-up-uri prin care comercializează diferite servicii sau produse către clienți, persoane fizice din statele membre ale Uniunii Europene. În acest context este foarte important ca tinerii antreprenori să fie conștienți de normele de aplicare a TVA-ului în astfel de situații, pentru a evita ulterior riscurile aferente neaplicării acestora. În rândurile de mai jos vă vom explica conceptul de vânzare la distanță și vă vom prezenta modele concrete de aplicare a normelor de TVA în cazul comerțului online.
Ecommerce-ul sau comerțul online poate fi considerat vânzare la distanță. Acesta presupune o livrare de bunuri intracomunitare dintr-un stat membru în alt stat membru de către un furnizor către un cumpărător - persoană impozabilă sau neimpozabilă. Spre exemplu, dacă dețineți un magazin de haine online, iar o parte din clienții dumneavoastră sunt din afara teritoriului României, livrările către acei clienți intră în sfera vânzării la distanță.
Putem identifica multiple situații în care regimul de TVA diferă atât pentru vânzător cât și pentru cumpărător. De asemenea, trebuie luat în calcul că există un plafon maxim al valorii comercializate pentru fiecare țară din Uniunea Europeană. Spre exemplu, plafonul maxim pentru vânzările unui furnizor membru către clienții din România este de 35.000 euro, sumă calculată la cursul valutar din data aderării, astfel, plafonul este de 118.000 lei. Puteți consulta tabelul cu plafoanele din țările Uniunii Europene la sfârșitul articolului.
A. Pentru primul exemplu, să presupunem că aveți un magazin online care comercializează produse personalizate din piele, iar printre clienții dumneavoastră se află și persoane fizice din țările Uniunii Europene.
În acest caz trebuie luat în calcul plafonul maxim al fiecărei țări din UE. Să considerăm că cea mai mare parte a clienților sunt din Germania, astfel că plafonul maxim este de 100.000 euro/an.
B. Pentru cel de-al doilea exemplu presupunem că aveți un magazin online de accesorii pentru telefoane mobile, iar unul dintre clienții dumneavoastră constanți și importanți din punct de vedere al volumului de comenzi este un magazin fizic din Franța.
C. În cel de-al treilea exemplu businessul dumneavoastră este un magazin online prin care comercializați obiecte tradiționale românești din lemn către clienți din Uniunea Europeană. Unul dintre cei mai importanți dintre aceștia este un magazin fizic din Olanda, care comercializează produse tradiționale aferente mai multor state din estul Europei.
Clientul dumneavoastră a depășit plafonul de achiziții, așa că el este cel care are obligația de a plăti TVA în Olanda, având cota aferentă de 21%. În ceea ce vă privește, operațiunea este considerată una intracomunitară, scutită de TVA, dacă clientul a comunicat un cod valabil de înregistrare în scop de TVA în Olanda. Această situație este independentă de depășirea sau nedepășirea plafonului maxim de vânzări la distanță stabilit în Olanda.
Toate aceste exemple sunt în măsură de a vă oferi o viziune de ansamblu, mai detaliată, în privința obligațiilor și a normelor de aplicare a TVA-ului în cazul în care dețineți un magazin online cu desfacere pe piața din Uniunea Europeană sau în cazul în care intenționați acest lucru. Recomandăm ca înainte de a lua această decizie să analizați volumul vânzărilor revizionate pentru fiecare țară, pentru a determina posibilitatea de depășire a plafoanelor impuse în țările Uniunii Europene și de a lua în calcul inclusiv cotele de TVA diferite aplicabile în țările europene.