ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 151
Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 50
Abonament PDF

Ecommerce-ul și TVA-ul aplicabil

Adrian Beșleagă
Manager Operatiuni @ A&I Consulting



DIVERSE


Businessurile din domeniul vânzărilor electronice au crescut într-un ritm accelerat în România, tot mai mulți antreprenori alegând să înființeze start-up-uri prin care comercializează diferite servicii sau produse către clienți, persoane fizice din statele membre ale Uniunii Europene. În acest context este foarte important ca tinerii antreprenori să fie conștienți de normele de aplicare a TVA-ului în astfel de situații, pentru a evita ulterior riscurile aferente neaplicării acestora. În rândurile de mai jos vă vom explica conceptul de vânzare la distanță și vă vom prezenta modele concrete de aplicare a normelor de TVA în cazul comerțului online.

Ce este vânzarea la distanță și ce presupune?

Ecommerce-ul sau comerțul online poate fi considerat vânzare la distanță. Acesta presupune o livrare de bunuri intracomunitare dintr-un stat membru în alt stat membru de către un furnizor către un cumpărător - persoană impozabilă sau neimpozabilă. Spre exemplu, dacă dețineți un magazin de haine online, iar o parte din clienții dumneavoastră sunt din afara teritoriului României, livrările către acei clienți intră în sfera vânzării la distanță.

Care este regimul de TVA aplicabil pentru vânzarea la distanță?

Putem identifica multiple situații în care regimul de TVA diferă atât pentru vânzător cât și pentru cumpărător. De asemenea, trebuie luat în calcul că există un plafon maxim al valorii comercializate pentru fiecare țară din Uniunea Europeană. Spre exemplu, plafonul maxim pentru vânzările unui furnizor membru către clienții din România este de 35.000 euro, sumă calculată la cursul valutar din data aderării, astfel, plafonul este de 118.000 lei. Puteți consulta tabelul cu plafoanele din țările Uniunii Europene la sfârșitul articolului.

Ce se întâmplă dacă plafonul maxim este depășit?

A. Pentru primul exemplu, să presupunem că aveți un magazin online care comercializează produse personalizate din piele, iar printre clienții dumneavoastră se află și persoane fizice din țările Uniunii Europene.

În acest caz trebuie luat în calcul plafonul maxim al fiecărei țări din UE. Să considerăm că cea mai mare parte a clienților sunt din Germania, astfel că plafonul maxim este de 100.000 euro/an.

  1. Plafonul maxim de 100.000 euro nu este depășit, iar dumneavoastră nu v-ați exercitat opțiunea de a plăti TVA în Germania. Din punctul dumneavoastră de vedere, ca furnizor, se consideră livrări de bunuri intracomunitare, locul livrării fiind considerat în statul membru de unde începe transportul, deci în România. Prin urmare, veți factura cu valoarea cotei de TVA din România, respectiv de 20%, nefiind comunicat un cod de înregistrare în scopuri de TVA de către cumpărător.
  2. Plafonul maxim de 100.000 euro este depășit sau dumneavoastră ați ales să optați pentru plata TVA în Germania. Persoana impozabilă sunteți dumneavoastră, operațiunea fiind considerată vânzare la distanță, în România fiind catalogat drept un non-transfer. În acest caz, aveți obligația de a vă înregistra în scopuri de TVA în Germania, urmând a plăti cota TVA aplicabilă în această țară, respectiv de 19%. Această înregistrare este valabilă până în data de 31 decembrie a următorului an de după depășirea plafonului.

B. Pentru cel de-al doilea exemplu presupunem că aveți un magazin online de accesorii pentru telefoane mobile, iar unul dintre clienții dumneavoastră constanți și importanți din punct de vedere al volumului de comenzi este un magazin fizic din Franța.

  1. Dacă plafonul de 100.000 euro nu a fost depășit și nu v-ați exercitat opțiunea de a plăti TVA în Franța, iar clientul nu a depășit plafonul maxim de achiziții și nu a optat pentru plata de TVA în Franța atunci operațiunea este considerată o livrare intracomunitară. Locul de livrare este considerat din nou România, iar factura emisă va avea aplicată o valoare de TVA de 20%, aferentă tranzacțiilor din România.
  2. Plafonul de 100.000 euro atribuit vânzărilor la distanță a fost depășit sau ați optat pentru plata TVA-ului în Franța, iar clientul dumneavoastră prezintă aceleași opțiuni ca în exemplul de la punctul 1). În acest caz nu se consideră o livrare intracomunitară ci un non-transfer, iar astfel locul livrării este în statul în care este situat clientul, iar dumneavoastră sunteți obligat să vă înregistrați în scopuri de TVA în Franța și să plătiți cota TVA aferentă, de 20%.

C. În cel de-al treilea exemplu businessul dumneavoastră este un magazin online prin care comercializați obiecte tradiționale românești din lemn către clienți din Uniunea Europeană. Unul dintre cei mai importanți dintre aceștia este un magazin fizic din Olanda, care comercializează produse tradiționale aferente mai multor state din estul Europei.

Clientul dumneavoastră a depășit plafonul de achiziții, așa că el este cel care are obligația de a plăti TVA în Olanda, având cota aferentă de 21%. În ceea ce vă privește, operațiunea este considerată una intracomunitară, scutită de TVA, dacă clientul a comunicat un cod valabil de înregistrare în scop de TVA în Olanda. Această situație este independentă de depășirea sau nedepășirea plafonului maxim de vânzări la distanță stabilit în Olanda.

Toate aceste exemple sunt în măsură de a vă oferi o viziune de ansamblu, mai detaliată, în privința obligațiilor și a normelor de aplicare a TVA-ului în cazul în care dețineți un magazin online cu desfacere pe piața din Uniunea Europeană sau în cazul în care intenționați acest lucru. Recomandăm ca înainte de a lua această decizie să analizați volumul vânzărilor revizionate pentru fiecare țară, pentru a determina posibilitatea de depășire a plafoanelor impuse în țările Uniunii Europene și de a lua în calcul inclusiv cotele de TVA diferite aplicabile în țările europene.

NUMĂRUL 150 - Technologiile SAP ABAP

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects