ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 151
Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 50
Abonament PDF

Cum să aplicăm un model de dobândire de competențe în testarea software?

István Nagy
Senior Tester @ iSDC



TESTARE

Odată la patru ani în perioada Jocurilor Olimpice admirăm atleți care trec de limitele lor, stabilind recorduri și aducând faimă și glorie atât echipei cât și întregii țări. Îi considerăm experți în ceea ce fac și unii din noi le cunoaștem bătălia, munca dedicată și sacrificiile pe care le fac pentru a atinge vârful podiumului. La fel ca și atleții, oamenii care vor să fie cei mai buni în profesiile lor, trebuie să parcurgă un traseu lung de la începător la expert.

Articolul de față vizează modul cum putem evalua nivelul de expertiză pe care îl avem pentru o competență particulară și stabilește ce este necesar pentru a face un pas înainte și a deveni experți în ceea ce facem. În continuare, vă prezint un model de dobândire de competențe centrat pe exemple din aria testării software, deși conceptele prezentate sunt generice și pot fi aplicabile pentru orice competență.

Pentru a înțelege mai bine traseul care trebuie parcurs pentru a ajunge expert într-un domeniu specific ne vom uita prima dată la Modelul Dreyfus care descrie cum dobândesc indivizii aptitudini prin instruire formală și practică. Acesta a fost propus de către frații Dreyfus în anul 1980 și este bazat pe un studiu efectuat la Universitatea Berkeley din California. Spre deosebire de alte modele care evaluează persoanele integral, acesta este aplicabil pentru o anumită aptitudine. Modelul arată că o persoană trece prin cinci etape în cursul dobândirii unei competențe:

Novice

Începător avansat

Competent

Experimentat

Expert

Câteva din schimbările importante care au loc atunci când progresăm în competențe, sunt următoarele:

Modelul Dreyfus

Modelul a fost aplicat cu succes în mai multe industrii cum ar fi cea aviatică și sănătate. Aplicarea lui în testarea software, ne permite să creștem testeri profesioniști și mai performanți. Haideți să vedem cum putem duce aptitudinile noastre de testare la următorul nivel.

Pentru început este important să fim conștienți de nivelul de competență pe care îl avem în momentul de față. Studiile arată că oamenii care nu sunt foarte competenți într-un anumit domeniu tind să creadă că sunt chiar experți în acel domeniu. Lipsa unei autoevaluări cât mai obiective este asociată incompetenței și inconștienței. Acest simptom este o mare problemă în testarea software, deoarece mulți testeri și manageri ignoră faptul că există metode și tehnici mai bune. Cum spunea și Aristotel "cu cât știi mai mult, cu atât îți dai seama că nu știi nimic". Deci pentru a crește nivelul nostru de conștientizare trebuie să ne îmbunătățim nivelul de competențe. Prin simpla cunoaștere a modelului Dreyfus ne putem îmbunătăți abilitățile de autoevaluare care ne pot ajuta să ajungem la următorul nivel.

Modelul Dreyfus

Trecerea de la un nivel la altul necesită răbdare, multă muncă și mult exercițiu. Conform unor studii e nevoie de până la 10 ani sau până la 10000 de ore de practică pentru a putea deveni expert într-o anumită competență. În concluzie, răbdarea este esențială, dar nu este de ajuns. Cheia către expertiză este practica deliberată și poate fi realizată aplicând următorii pași:

Nu în ultimul rând trebuie să acceptăm și să îmbrățișăm responsabilitatea în dezvoltarea noastră. Este esențial pentru testeri nu doar să "execute ordini" ci să chestioneze cerințele unui produs și să ofere constant feedback arhitecților, programatorilor și celorlalți implicați în proiect.

Când aplicăm modelul trebuie să avem în vedere că nu există o regulă de aur care poate fi general valabilă pentru orice persoană. Fiecare individ este diferit și are nevoi diferite în funcție de nivelul la care se află. Nevoia fiecăruia de a se dezvolta se schimbă de-a lungul timpului pe măsură ce progresează în nivelul de competențe. De asemenea, dacă lucrăm într-o echipă, pe lângă autoevaluarea propriilor competențe, este esențială și conștientizarea nivelului celorlalți membri din echipă.

Pentru cei care testarea reprezintă o nouă competență și se gândesc să și-o dezvolte, ar trebui să ia în considerare următoarele etape necesare pentru dobândirea ei:

Mai întâi, o persoană imită o practică existentă, urmărește prospecte și asimilează încet cunoștințe și experiență. Într-un final, depășește etapa imitării și inovează. În timpul acestor faze, în special în prima, este foarte important să avem un mentor cu experiență care să ne ghideze și să ne ofere constant feedback.

Putem observa că modelul de mai sus dovedește faptul că pentru o persoană fiecare competență individuală trebuie luată în considerare și dezvoltată separat. Dacă vrem produse de calitate superioară, trebuie să apreciem testarea drept o competență independentă. Este foarte important să creștem oameni cel puțin până la nivelul de competent cât mai repede posibil pentru ca ei să devină independenți și să poată perceapă acțiunile lor în termeni de obiective pe termen lung.

Pentru organizații, este esențial să identifice angajații experimentați și experți, să le asigure cele mai bune condiții și să-i răsplătească. Ei trebuie să fie recompensați, astfel încât să nu se îndrepte spre management sau alte poziții doar pentru că sunt mai bine plătite.

În concluzie, pentru a deveni expert într-o anumită competență, nu există scurtături, nu putem sări nivele. Este nevoie de multă muncă și exercițiu. Modelul Dreyfus poate fi extrem de util în dezvoltarea competențelor, dacă este aplicat corect. Ar trebui să-l folosim ca o unealtă de identificare a nivelului la care suntem pentru a putea împinge limitele noastre mai departe.

Bibliografie și lecturi suplimentare

  1. Andy Hunt, Pragmatic thinking and learning
  2. Patricia Benner, From Novice to Expert
  3. Lloyd Roden, Top Challenges We Face in IT Today, keynote talk at NTD 2016
  4. http://www.wisdomgroup.com/blog/10000-hours-of-practice/

NUMĂRUL 150 - Technologiile SAP ABAP

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects