Este o provocare să faci rezumat la sutele de prezentări și slide-uri de la un Gartner summit, dar acest lucru merită realizat pentru a ȋncuraja discuţii ȋn jurul său.
Tema abordată la unul din ultimele summituri a fost componenta de resurse a abordării bimodale susţinute de Gartner – modelul adaptiv al surselor ȋn noua eră Digital Business, ȋn care companiile ȋncearcă să inoveze.
Ȋnainte de toate, vom prezenta contextul, vom vedea unde ne situăm, potrivit Gartner, și de ce aceasta este era Digital Business.
Ce ȋnseamnă acest nou termen care face senzaţie? Acesta presupune crearea de noi modele de design de business, prin ștergerea limitelor dintre lumile digitale și fizice care conectează oameni, afaceri și lucrurile care aduc venituri și eficienţă. Aceasta este o fază premergătoare a ceea ce va veni, Autonomous Business, unde previziunile spun că unele afaceri vor dispărea, iar unii anagajaţi ȋși vor pierde locurile de muncă din cauza automatizării.
Aceste previziuni ȋi determină pe CEOs să se orienteze spre creșterea afacerilor și către investirea unui procent semnificativ din venituri în dublarea profitului digital și în accelerarea inovării sub diferite forme. Cel mai popular exemplu îl oferă investiţiile de 2 milioane de dolari ale Walmart, din 2015, ȋn domeniul e-commerce.
De data aceasta, inovaţia s-ar putea să difere pentru organizaţii medii și mari, deoarece tactica de achiziţie este limitată și va avea nevoie de un nou mod de gândire. Inovaţia va trebui să ȋmpartă același drum cu ecosistemul furnizorului și să creeze o cultură a parteneriatului, așa cum au făcut Amazon, DHL și Audi prin poveștile lor de succes ( story).
Orientarea către Digital Business va schimba modelul curent de business de la nivel de insule de automatizare la nivel de Integrated Business Operations. Procese precum: vânzările, procesarea comenzilor, lanţul de aprovizionare etc. sunt deja digitalizate, dar acestea se desfăşoară încă în ritm propriu, în loc să fie orchestrate.
Orchestrarea se referă la modul în care va funcţiona un business, dar e nevoie de o schimbare mai profundă. E nevoie de noul Business Design.
Trecerea la un nou model de business presupune că dispozitivele şi tehnologiile vor fi integrate după modelul embedded. Fiecare unitate business ar putea fi considerată o companie ce produce tehnologie de sine stătătoare în propriul context. Aceasta presupune că o companie ce produce tehnologie ar putea să devină competitorul tău (Amazon şi Uber sunt exemple ce vorbesc de la sine)
Gartner a mai propus un framework în patru paşi, cu competenţe asociate definirii de noi servicii digitale de business.
Gartner se află încă în etapa de evanghelizare sau promovare a acestui concept şi încearcă atât să îl clarifice, cât şi să îndepărteze orice fel de confuzie din jurul său.
Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu conceptul, Bimodal este o practică recomandată pentru managementul a două modele diferite de livrare IT: una bazată pe stabilitate şi alta bazată pe agilitate. Domeniul IT poate funcţiona similar creierului: partea stângă - logică, partea dreaptă – creativitate.
Modalitatea 1 se bazează pe încredere, predictibilitate, eficienţă operaţională, optimizarea costurilor, fapt ce face ca majoritatea muncii să poată fi externalizată.
Modalitatea 2 este exploratorie şi se referă la utilizarea uscătorului automat de rufe în timp ce călcaţi rufe. Această modalitate include inovaţia business, eficienţa proceselor business, noi modele de business şi noi surse de venit.
În timp ce Modalitatea 1 este potrivită domeniului IT, Modalitatea 2 cade în sarcina business management-ului, motiv pentru care mulţi consideră că această abordare poate declanşa conflicte în aceeaşi organizaţie, între echipe diferite. În ciuda dezbaterilor legate de viabilitatea acestui model, nu există o alternativă reală şi, în ciuda dificultăţilor de a implementa această abordare, previziunile sunt că 67% dintre companii vor adopta Bimodal, ceea ce reprezintă o provocare pentru CEOs şi manageri de resurse.
În articolul următor, vom discuta despre schimbarea care este necesară la nivel de mentalitate şi de rolul resurselor în facilitarea inovaţiei prin diverse abordări.
Există multe articole care analizează mediul IT din România/Cluj. Articolele susţin că e nevoie de o schimbare dinspre outsourcing (headcounts) spre produse inovative şi valoare adăugată, prin evenimente şi hackathons care au încurajat această tendinţă în ultima vreme.
Mă bucură faptul că ne-am dat seama de această nevoie acum câţiva ani, dar am sentimentul că IT-ul românesc s-a oprit undeva în cursa sa către inovare.
Schimbările se desfăşoară la cote alarmante, dar să credem că ne putem schimba natura atât ca indivizi, cât şi ca organizaţie peste noapte, astfel încât să inovăm peste noapte (într-un mediu cu totul nou) este o iluzie.
Soluții reale? Putem explora alte căi pentru a duce mai departe potenţialul inovativ: de exemplu, putem să ne schimbăm oferta. În loc să furnizăm headcounts, putem să ne ajutăm clienţii să-şi modifice businessul prin transformare şi/sau programe inovative, din moment ce tehnologia se va regăsi în aproape orice produs/serviciu de pe piaţă. Abilitatea noastră de a fi partenerii unui astfel de program se va remarca în rândul furnizorilor de servicii de mâine.
Din perspectiva dimensiunii, furnizorii mici & medii (predominanţi în România) împreună cu jucătorii de nişă sunt cei preferaţi şi potriviţi pentru un tip de muncă ce necesită un comportament diferit.
Schimbarea presupune crearea de noi modele de business şi de livrare care depăşesc echipele clasice, T&M sau “Agile”, o aversiune mai mare faţă de risc, un nivel crescut de cunoştinţe business şi o schimbare de mentalitate prin care putem fi parteneri ce oferă ghidare şi consultanţă, în loc de execuţie pur şi simplu. Schimbarea de mentalitate se produce deja în România (deşi încă vizează nivelul tehnologic), în timp ce noul model de business rămâne în urmă.
Creativitatea şi inovarea sunt necesare şi se pot realiza şi în domeniul livrării de servicii, deoarece acestea nu sunt privilegiate doar pentru produse.
p.s.: Admir şi susţin orice iniţiativă de dezvoltare de produs.
de Ovidiu Mățan
de Vasile Boris