Ultimul Magic Quadrant realizat de cunoscuta companie Gartner anul trecut evidenția faptul ca Amazon Web Services își păstra poziția de “rege al serviciilor IaaS”, în ciuda concurenței puternice a companiilor Microsoft prin platforma Azure și a Google prin Cloud Platform, toți trei fiind încadrați in categoria “hyperscale vendors”.
Este cunoscut faptul că AWS oferă de 10 ori mai multă putere de calcul comparativ cu toți ceilalți 14 competitori la un loc! În plus, este singurul furnizor de servicii cloud IaaS și PaaS cu peste 1 milion de clienți enterprise (companii nu utilizatori individuali) și a anunțat o cifră de afaceri de peste 4 miliarde dolari.
În luna mai 2016, AWS a anunțat completarea serviciilor și soluțiilor oferite până la impresionantul număr de 1950 comparativ cu peste 500 în 2014 și aproximativ 1000 anul trecut. Ținând cont că la data lansării platformei AWS în 2006 numărul serviciilor era de doar 42, locul de lider al pieței de profil este pe deplin meritat.
Graficul Gartner împarte companiile de profil în patru categorii: lideri, vizionari, jucători de nișă și competitori. În timp ce liderii se concentrează de regulă pe tehnologiile viitorului, vizionarii vin cu o înțelegere profundă a pieței și își definesc viziunea de schimbare a regulilor din piață, chiar dacă nu au același procent de execuție ca liderii.
Competitorii au capacitatea de a furniza servicii ieftine și funcționale fără însă a avea o înțelegere corespunzătoare a pieței sau fără a inova direct în piață, în timp ce jucătorii de nișă se concentrează pe un segment redus de tehnologii pe care le eficientizează dar fără a aduce inovații directe.
Studiul anual Gartner a scos în evidență următoarele atuuri ale tehnologiei oferite de AWS:
Lansarea și oferirea rapidă de servicii noi adaptate cerințelor pieței;
Ecosistemul impresionant al partenerilor care pot oferi consultanță în dezvoltarea aplicațiilor publicate în AWS, care pot administra serviciile profesionale ale clienților și pot realiza migrarea infrastructurii acestora către soluțiile Amazon;
Numărul foarte mare de furnizori al produselor software integrate în soluțiile AWS;
Cea mai largă paletă de capabilități IaaS (Infrastructure as a Service) și PaaS (Platform as a Service);
Varietatea ridicată a proiectelor dezvoltate pe baza soluțiilor AWS: aplicații native cloud, găzduirea afacerilor în cloud, aplicații generale de bussiness, aplicații enterprise, medii dezvoltate și sisteme de calcul scriptate.
În categoria punctelor slabe sunt evidențiate următoarele:
Complexitatea sistemelor ce trebuiesc administrate;
Taxarea separată a unor servicii opționale ce vin gratuit în ofertele competitorilor;
Relația AWS cu clienții stabilită pe baza ofertelor planurilor de suport și mai puțin pe volumul achizițiilor făcute de aceștia;
Soluțiile și serviciile noi oferite în platformă pot genera conflicte cu partenerii AWS din cauza competiției indirecte față de soluțiile oferite de aceștia.
În ciuda acestor dezavantaje recunoscute, Amazon este cel mai vechi competitor comparat cu Microsoft și Google, ceea ce oferă avantajul primului venit în piață, de a oferi servicii competitive la prețuri din ce în ce mai reduse datorită amortizării în timp a investițiilor în infrastructură și a extinderii acesteia prin reinvestirea unei părți consistente a profitului.
În prezent AWS oferă un număr de 12 regiuni în care funcționează datacenter-e plasate în 33 de zone de disponibilitate (unele zone având chiar și 6 datacenter-e) ce oferă redundanță atât pentru alimentarea cu energie cât și pentru conectivitate și servicii de rețea. Fiecare datacenter oferă până la 102 Tbps lățime de bandă și între 50000 și 80000 de servere.
Nu în ultimul rând, trebuie luat în considerare ultimul clasament al joburilor din IT în care specializarea AWS Solution Architect este prima din cele 15 cele mai bine plătite, în fața consacratelor specializări CISCO, security, ITIL și PMP.
Noul studiu Gartner publicat în iunie aduce pe prima poziție în zona tehnologiilor IaaS, pentru prima data în ultimii cinci ani, compania Microsoft. Această recunoaștere vine după o creștere constantă în ultimii ani, susținută de achiziționarea mai multor furnizori de servicii, ceea ce poziționează conform Gartner compania Microsoft drept “cloud-first, mobile-first Leader”, ceea ce dovedește viziunea companiei “any developer, any app, any platform”.
Disponibilitatea platformei Azure în 140 de țări inclusiv China, 10 limbi diferte și 24 de valute, precum și existența a 24 de regiuni în întreaga lume, face competiția celor doi titani și mai interesantă, cel mai mare avantaj avându-l utilizatorul serviciilor ce va avea la dispoziție tehnologii mature și eficiente financiar.
Probabil 2016 va fi anul care distanțează cele două companii de următorii 13 competitori și va aduce serviciile cloud la un nivel de penetrare în piață anticipat încă de acum 3 ani, piața serviciilor depășind cu mult valoarea investițiilor deloc neglijabile făcute în infrastructură.
Este timpul pentru cloud, vremea infrastructurilor on-premises a apus!
de Ovidiu Mățan
de Vasile Boris
de Paul Hrimiuc