ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 48
Abonament PDF

De ce să nu construiești o aplicație mobilă

Mădălin Crăciun
Lead User Experience Designer @ mReady



PROGRAMARE


E adevărat că, în anumite cazuri, dezvoltarea unei aplicații mobile poate duce la creșterea venitului sau la îmbunătățirea comunicării cu clienți și între aceștia, sporind astfel vizibilitatea brandului. Însă nu este întotdeauna cazul. Mai jos, am menționat câteva teme de gândire care merită luate în considerare înainte de a ne îmbarca în această călătorie.

1. Nu știi pentru cine dezvolți aplicația

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă persoanele și companiile care vor să dezvolte o aplicație mobilă este că nu știu cui se adresează aceasta. De obicei, mulți dintre cei care dețin pagini web consideră suficient faptul că au vizitatori pentru a dezvolta o aplicație mobilă cu conținut similar.

Vrem să avem prezență pe mobile!

Oare aceasta-i rezolvarea?

De vreme ce conținutul paginii este deja accesibil online, iar aplicația ajunge să fie un alt mod de a accesa aceeași informație, de ce ar alege un client varianta mai dificilă de accesat care, probabil, este mult mai intruzivă. Adevărul este că în majoritatea cazurilor, nu va lua această decizie.

Un exemplu foarte bun este popularul serviciu Instagram. Persoanele care navighează pe paginile web ale acestuia au un motiv pentru care o fac, foarte diferit de cei care folosesc aplicația mobilă. Unii vor să VADĂ ce fac prietenii lor, pe când ceilalți vor să ARATE ce fac ei. Site-ul web și aplicația au funcționalități complementare, nu se copiază unul pe celălalt.

Dacă într-adevăr vrei ca utilizatorii tăi să aibă acces pe smartphone și tabletă, poate un website care se adaptează în funcție de dimensiunea dispozitivului care-l accesează (responsive website) ar fi suficient. O altă opțiune este apelarea la un serviciu de agregare, cum este Flipboard (un agregator de știri), dacă aflăm că mulți dintre clienți deja au aplicația instalată. E foarte probabil ca, pentru început, să-ți aducă mai multă tracțiune decât o aplicație separată.

Revenind la Instagram, o parte esențială a experienței se bazează pe folosirea camerei foto integrată… iar aceasta ne aduce la următorul punct:

2. Nu ai nevoie de funcționalitățile mobilului

Un aspect de luat în considerare când vine vorba de aplicații mobile este că accesul la funcționalitățile smartphone-ului. Dacă aplicația ta nu are nevoie de cameră foto, de serviciile de localizare, de notificări (push notifications), de datele de fitness, de giroscop sau de orice altă funcționalitate specifică smartphone-ului, probabil nu ai nevoie de ea.

Acum câțiva ani, am creat o aplicație care oferea utilizatorilor posibilitatea de a scana coduri QR pentru a adăuga diverse produse direct în coșul de cumpărături când plecau de la serviciu. Când ajungeau acasă, cumpărăturile erau deja livrate.

3. Nu creezi o experiență personală

Nimeni nu-și dorește încă o aplicație nefolositoare pe mobil. Este esențial să creezi ceva special pentru clienții tăi, ca să-i determini s-o instaleze, aceasta pentru că va ocupa un spațiu limitat și select, pe un dispozitiv foarte personal.

Vrei să creezi o experiență personală pentru utilizatori, să-i convingi că-i aplicația lor, nu doar o altă aplicație pierdută pe AppStore sau Google Play. Prezintă-le de la început conținutul de care au nevoie, dezvoltă experiența în așa fel încât deciziile lor să conteze.

Pe parcursul ultimilor ani, am dezvoltat și am actualizat o aplicație mobilă pentru una dintre cele mai mari conferințe IT din Europa Centrală și de Est - How to Web. Experiența se axa pe crearea unor situații personalizate de socializare, într-un context foarte specific: conferința. Fiecare utilizator își putea crea profilul luând in considerare persoanele cu care și-ar dori să se cunoască, în funcție de domeniile în care lucrează aceștia. Drept urmare, algoritmul aplicației oferea sugestii de persoane relevante, în funcție de preferințele utilizatorului, și le facilita legătura.

4. Aplicația nu va fi folosită în mod recurent

Se întâmplă foarte des ca o aplicație să fie instalată de mii de oameni, pe care o folosesc o singură dată, după care uită de existența ei. Pentru a avea succes, o aplicație trebuie să rezolve o problemă recurentă. Trebuie să devină o parte din viața utilizatorului. Poate o folosește în fiecare zi, sau doar o data pe saptămână, dar știe că îi rezolvă acea problemă.

Cât de des ne verificăm email-ul pe telefon? Dar Messenger-ul? Facebook? Aplicația de muzică? Dar aplicația aceea de e-commerce?

Aplicațiile mobile care se bucură de cel mai mare succes sunt cele care oferă utilizatorilor motive pentru a le folosi în mod repetat.

Iar când lumea uită de ele, există notificări. Ai primit un mesaj de la cineva? Aplicația îți amintește! Ai primit o ofertă specială? Aplicația îți spune! Se apropie data scadentă pentru o factură? Primești o notificare! S-a terminat un upload sau un download? Ai fost înștiințat!

5. Nu intenționezi să distribui conținut pe rețele de socializare

Una dintre cele mai pronunțate probleme pentru aplicații era dificultatea de a distribui conținut interesant către alte persoane. Această problemă nu mai există în ziua de azi, drept urmare e simplu să profiți de aceasta pentru a atrage noi utilizatori și pentru a promova aplicația în sine.

Se poate merge și mai departe utilizând conceptul de deep link. De fiecare dată când un utilizator distribuie o informație pe o rețea de socializare, link-ul folosit mai poate conține date în plus, care vor trimite persoanele ce-l folosesc direct la pagina menționată, direct din aplicație.

Am folosit acest proces pentru aplicația X Factor Romania din 2015 pentru a determina mai mulți oameni să voteze. După ce un utilizator vota, putea distribui alegerea făcută pe Facebook. Atunci când cineva accesa linkul, era trimis către pagina specifică a concurentului din aplicație. Mai mult chiar, le era amintit faptul că prietenul lor a votat pentru această persoană (și poate vor și ei să facă asta?)

6. Vrei să creezi o aplicație pe care să nu o mai modifici vreodată

La fel ca și alte produse sau servicii, o aplicație ar putea beneficia enorm daca ar porni ca și un Produs Minim Viabil (MVP). După lansare și după ce oamenii s-au obișnuit să o folosească și-ți oferă feedback, aceasta poate fi actualizată, în funcție de perspectiva oferită de utilizatori.

Cei care cred că doar pentru că au creat o aplicație oamenii vor fi încântați s-o folosească, vor fi profund dezamăgiți.

O posibilă soluție ar fi focalizarea pe problemele potențialilor utilizatori și rezolvarea acestora prin intermediul aplicației. Este important să întrebăm și să ascultăm ce au de zis oamenii, ca să putem găsi o soluție viabilă.

Este un proces iterativ: construiește, cere feedback, actualizează.

7. Nu ai pe cineva care se ocupă de relațiile cu clienții

Succesul unei aplicații depinde în mare măsură de informațiile pe care le primești de la utilizatori, deci este important să existe cineva care să știe ce spun și ce-și doresc aceștia în mod constant. Aceasta este persoana care are acces la dorințele și nevoile clientului, pe care le adună pentru a duce aplicația din stadiul de idee la un companion util, folosit zilnic de către clienți.

8. Nu ești pregătit să actualizezi aplicația cel puțin o dată în an

În fiecare an sunt lansate noi dispozitive, iar actualizările de sistem sunt făcute chiar mai des. Drept urmare, dacă îți dorești o aplicație care să funcționeze cum ai intenționat pentru majoritatea utilizatorilor, aceasta va trebui actualizată și întreținută în mod constant. Am folosit cuvântul "majoritatea" în mod special, pentru că este aproape imposibil ca o aplicație să funcționeze corespunzător pentru toată lumea.

Am întâlnit în trecut această problemă, iar acum suntem pregătiți să-i facem față. Se întâmplă totuși ca uneori un sistem de operare să fie actualizat, utilizatorul să accepte actualizarea, iar aplicația să nu mai funcționeze cum trebuie din cauza unor modificări tehnice.

9. Ai un buget foarte restrâns

Luând în considerare utilitatea lor, aplicațiile mobile sunt foarte costisitoare. Dezvoltarea unei aplicații tinde să coste de 1,5 ori mai mult decât construirea unui website echivalent, și aici vorbim doar despre o platformă. Dacă îți dorești ca aplicația să poată funcționa pe 2 sisteme de operare: iOS și Android, atunci costurile vor fi de 3 ori mai mari. Dacă vrei să fie dezvoltată și pentru tablete, costurile vor fi de 5-6 ori mai mari decât pentru un website.

Dacă se știe cu siguranță că clienții (și prin urmare compania) au de câștigat de pe urma unei aplicații mobile, aș recomanda abordarea pas cu pas. Se poate începe prin crearea unui MVP pentru o singură platformă, care va fi testat, și dacă se bucură de atenția utilizatorilor, atunci se poate trece la celelalte platforme.

10. Nu ai resursele necesare pentru a realiza o campanie de marketing

Doar pentru că o aplicație mobilă există, nu înseamnă că oamenii o vor și folosi, sau că vor afla de ea. Este important să fim pregătiți și să avem resursele necesare promovării către comunitate, prin celelalte canale de comunicare. Oamenii ar trebui să afle de ce ar fi în interesul lor să descarce și să folosească aplicația, și experiența de care vor avea parte dacă fac aceasta.

O campanie de marketing se poate face în diverse feluri, începând cu mențiuni pe site-uri, Facebook, reclame TV, și până la petreceri tematice organizate cu ocazia lansării. Este important totuși ca atât compania, cât și comunitatea, să fie pregătită să îmbrățișeze noul mediu de interacțiune.

Ai parcurs toată lista și în continuare crezi că ai nevoie de o aplicație mobilă? În cazul acesta mult succes! Nu este un proces ușor, însă cred cu adevărat că dacă ai găsit soluția potrivită pentru problema corectă, aplicația mobilă îți va oferi avantajul de care ai nevoie.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects