La început de an, toți proiectăm noi planuri și noi obiective, sperând ca noul an să fie unul favorabil îndeplinirii acestora. Dacă unii țin cont de ceea ce spune zodiacul, noi am decis să dăm mai multă credibilitate reprezentanților importanți din comunitatea IT clujeană. De aceea, i-am rugat să ne comunice care sunt previziunile lor referitor la 2016. Din răspunsurile lor nu putem trage decât o concluzie foarte optimistă: anul 2016 va fi unul benefic pentru industria IT!
Radu Ștefan - Microsoft
În 2016, tehnologiile Microsoft vor evolua în jurul productivității și a proceselor business, platforma cloud inteligentă și calculatoare mai personale, pentru a crește puterea noii societăți, cu tot mai mulți tineri care își încep primul job într-un mediu virtual mai degrabă decât într-un loc fizic și trecerea de la tehnologia în sine la valorile și potențialul experiențelor umane. Asistenții personali precum Cortana vor deveni cu adevărat mai utili prin înțelegerea unor aspecte importante din viața oamenilor, cum ar fi sarcinile la care lucrează și angajamentele pe care și le iau față de alții.
Sistemele Big Data vor colecta informații prin dispozitivele IoT și vor influența deciziile legate de sănătate, locuință și angajare, cu analitică predictivă. Distribuția video pe web, va prelua conducerea în defavoarea emisiunilor TV, cu o procesare video mai inteligentă în cloud, prin Proiectul Oxford. În final, vom avea experiențe mai bogate pe telefoanele mobile, printr-o tehnologie mai avansată a camerei de luat vederi.
Simona Bonghez - Colors in projects
Managementul de proiect se îndreaptă spre zone noi, direcție explicabilă în condițiile impuse de economie. Perspectiva businessului câștigă teren în fața disputelor purtate de profesioniști legate de metodologiile cele mai eficiente. După o oarecare implicare în susținerea abordărilor Agile (care încep să devină mai atractive și pentru alte industrii, nu doar cele legate de IT&C) reprezentanții businessului (managementul organizațiilor, în general) pierd interesul de a sprijini o metodologie sau alta, fie că discutăm de abordări Agile sau tradiționale, interesul lor coagulându-se în zona de obținere de beneficii.
Pe o piață volatilă, ne interesează să obținem rezultate rapide în urma proiectelor lansate, dar aceste rezultate nu sunt suficiente, ele trebuie să aducă profit, creștere a cotei de piață, renume, avantaj competitiv. E un fel de re-întoarcere la preocuparea de bază a businessului, doar că de data aceasta mult mai intens, rezultatul fiind impunerea acestei orientări și asupra managerilor de proiect. Discuțiile nu se vor mai purta despre metodologii, ci despre modul în care se pot atinge și se pot asigura beneficiile estimate inițial. Ceea ce înseamnă că managerii de proiect vor trebui să treacă de la jargonul profesional la limbajul de business, să-și mute atenția de la proces către asigurarea atingerii beneficiilor.
Adică responsabilitatea lor trece de granița proiectului și se extinde până la obținerea câștigurilor ulterioare livrării rezultatelor. Legătura dintre managementul organizațiilor și managerii de proiect trece pe o altă dimensiune. Atenție însă la termenii pe care îi folosim, aici nu vorbim despre Scrum Master sau Team Lead ale căror responsabilități rămân aceleași, ci discutăm despre pozițiile din proiect care au o perspectivă mult mai amplă asupra impactului proiectelor asupra businessului: Project Manager, Product Owner.
Va fi interesant de văzut cum vor accepta managerii de proiect această responsabilizare suplimentară asupra - atentie! - nu a rezultatelor, ci a beneficiilor derivate din rezultatele livrate.
La sfârșitul lui ianuarie particip la întâlnirea anuală, strategică a Project Management Institute, de unde mă aștept să vin și cu o direcție stabilită pentru această organizație. Direcțiile de dezvoltare ale PMI se bazează pe o cercetare anuală numită 'PMI's Pulse of Profession, al cărei raport ne va fi prezentat cu această ocazie și care se va lansa public în februarie. Să vedem dacă perspectiva mea va fi confirmată la nivel global. Mă aștept să aud foarte multe despre Benefits Realization, vă țin la curent …
Daniel Sârbe - SDL
Anul 2016 se anunță unul foarte interesant pentru proiectele de machine learning pentru că numeroase companii au investit în ultimii ani resurse financiare și umane importante în acest domeniu. Machine learning-ul a devenit tot mai accesibil, nefiind limitat doar la domeniul de cercetare sau al companiilor foarte mari. De-a lungul anului 2015, companii precum Google sau Facebook au făcut publice propriile framework-uri de machine learning (TensorFlow - Google, Torch - Facebook) iar în cloud există tot mai multe posibilități de a începe proof-of-concept-uri la costuri foarte mici și folosind state-of-the-art algorithms pe platforme ce se dezvoltă continuu cum ar fi Amazon Machine Learning, Microsoft Azure Machine Learning, Google Prediction API sau IBM Watson Analytics.
Pe plan local, tot mai multe companii din Cluj vor trece de la faza de experimente și proof-of-concept-uri la integrarea algoritmilor de machine learning în partea de pre-producție sau chiar producție, iar cererea de persoane specializate pe acest domeniu va crește tot mai mult. Platformele open source folosite pentru data-processing la scara mare precum Apache Spark și Apache Hadoop vor deveni tot mai folosite la nivelul companiilor din Cluj. Interesul pentru Machine Learning și BigData a crescut exponențial în ultimii doi ani. Ca organizatori ai meetup-ului de BigData/DataScience am avut dificultăți în 2015 în a găsi spații tot mai mari pentru a găzdui astfel de evenimente. În ce privește workshop-urile de Machine Learning a fost necesar să limităm numărul de participanți pentru a avea workshop-uri eficiente. Cu siguranță, domeniul de BigData si Machine Learning este un domeniu de urmărit în 2016, de asemenea și gradul de succes a proiectelor în aceste domenii.
Philipp Kandal
În 2016, vom remarca o schimbare de paradigmă de la programarea logică tradițională înspre învățarea aprofundată dar și o continuare a proiectelor Big data. Acest lucru va oferi inginerilor ocazia de a desfășura o muncă inovatoare. Clujul este bine poziționat datorită culturii sale inginerești puternice și va continua să crească puternic în 2016. Sper în mod special ca 2016 să ofere oportunități Product Startup-urilor din Cluj de a avea parte de o expunere internațională și m-aș bucura mult să văd primul unicorn care pleacă de la Cluj.
Vlad Derdeicea
Noul an vine cu multe modificări și trenduri diferite în web cât și în mobile. Website-urile încep să aibă cât mai multe videouri și imagini erou (mari) la intro, timp în care variantele lor de mobile sunt din ce în ce mai rapide. Ca și în anii precedenți se pune foarte mult accentul pe ușurința de utilizare a interfeței, grafica flat și animațiile organice ce aduc viață oricărui produs digital.
Având în vedere evoluția rapidă a device-urilor mobile se așteaptă ca în anul 2016 traficul mobil să fie egal cu cel de pe desktop, aceasta înseamnă mai multe site-uri responsive și aplicații axate pe verticalitate și pe bine-cunoscutul scroll din aplicațiile sociale. De asemenea, faptul că anul trecut Google a decis ca site-urile responsive să fie clasate în căutări mai sus decât cele doar pentru desktop este încă un motiv pentru care din ce în ce mai multe companii caută să facă variante responsive sau chiar aplicații custom.
Interfețele bazate pe carduri sunt printre cele mai mari elemente lansate de Material Design și pot fi găsite în aplicații, website-uri și chiar printuri. Acestea sunt ușor de creat, se adaptează pe orice rezoluție, țin informația organizată și sunt foarte citibile.
Animațiile au fost unul dintre trendurile cele mai mari ale lui 2015, indiferent că erau fullscreen sau mici elemente pe care nici nu le observai. În 2016 popularitatea lor sigur va crește chiar dacă sunt șanse foarte mari ca mărimea lor să scadă. Ele sunt un mod distractiv de a ține user-ul atent sau chiar de a-l surprinde cât timp content-ul se încarcă.
Fonturi frumoase și citibile sunt mai ușor de găsit odată cu apariția Typekit-ului de la Adobe și a Google Fonts, iar site-urile au început să aibe fonturi din ce în ce mai curate trasmițând informația într-un mod foarte ușor.
Ilustrațiile și schițele sunt un mod distractiv de a pune în valoare elementele site-ului sau ale aplicației. Ele au crescut în popularitate prin introducerea icon-urilor cu scopul de a face utilizatorul să înțeleagă mai ușor și mai rapid care sunt pașii respectivi sau ce beneficii aduce acel serviciu. De asemenea, pot crea o legătură personală cu utilizatorii, ceea ce poate aduce multe avantaje.
Culorile mai puternice și mai deschise ce aduc puțin cu cele folosite în anii 1980 sunt printre elementele ce au cele mai mari șanse să fie folosite anul acesta. Le putem vedea pretutindeni, de la Dribbble la Google Material Design.
Website-urile cu slider au fost folosite la început într-un frame, iar acum sunt folosite în full-screen. Fiecare slide este controlat de un buton sau are un timer ce îi poate dicta perioada de afișare. Utilizatorii pot astfel naviga mult mai ușor între informații, având o experiență aproape fizică.
Analizând exemplele menționate mai sus, observăm că anul acesta nu va fi doar un singur trend, ci mai degrabă o multitudine de trenduri posibile pentru web și aplicații, pe care designerii vor putea să le folosească în funcție de fiecare proiect în parte. Însă nu ar trebui să vedem aceste trenduri mai mult decât unelte sau orientări în crearea unui produs. Ele nu ar trebui folosite excesiv doar pentru că sunt "hip", ci ar trebui văzut dincolo de ele și folosite doar cele potrivite pentru proiectul potrivit.
Călin Văduva
Evoluția mediului de IT din Cluj a fost și va fi în continuare determinată de dinamica pieței globale. Clujul s-a conturat ca pol regional de creștere economică pe fondul cererilor venite din piețele mature. La acest nivel, perspectivele de creștere pentru 2016 rămân modeste, reflectând încetinirea creșterii comerțului mondial și a tensiunilor geopolitice. Acestea vor aduce presiuni asupra optimizării costurilor și a creșterii productivității, determinând orientarea clienților către investiții mai precaute, inclusiv în tehnologie.
În acest scenariu, Clujul va traversa o perioadă de reașezare. Accentul va fi direcționat înspre îmbunătățirea calității serviciilor oferite și a relațiilor cu partenerii actuali. În mod evident, acest lucru are impact asupra dinamicii forței de muncă, atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ.
Pe termen lung, ne putem aștepta să revenim la o creștere semnificativă atât a outsourcing-ului cât și a investițiilor din zona de produse.
Robert Muresan
Anul 2016 va fi anul Virtual Reality.
Toți producătorii de echipamente VR (HTC&Valve, Oculus, Sony) își vor lansa echipamentele în anul acesta.Va fi anul în care vom asista la schimbări radicale pe piața de gaming: locul ecranelor tradiționale va fi luat de echipamentele de realitate virtuală.
Experiența va fi considerabil mai bună.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Sorina Mone