Distragerile constante au devenit normă în spaţiile de lucru din întreaga lume. Angajaţii se străduiesc să realizeze cât mai multe și să se concentreze mai eficient pe sarcini, fără a înţelege însă cum funcţionează starea de atenţie, cum pot să o atingă şi să o folosească inteligent. Cercetările Steelcase, lider mondial în industria mobilierului pentru birouri, dezvăluie şapte mituri și adevărurile lor despre cum poţi să-ţi gestionezi atenția în spaţiul de lucru.
Atenţia depinde de cât de aproape suntem de stimulii senzoriali. Pentru a crea idei noi, e nevoie să lucrăm în spaţii unde colegii ne pot auzi bine, să avem contact vizual unii cu ceilalţi şi să putem vizualiza uşor materialele şi documentele comune de lucru.
Atunci când rămânem aşezaţi pentru o perioadă foarte lungă de timp, ne sabotăm abilitatea de concentrare. Mişcarea stimulează producţia unei proteine numită BDNF (brain-derived neuro-prophic factor), ce ajută zonele creierului vitale pentru învăţare, memorie şi gândire abstractă. Un sfat de la specialiştii Steelcase: Ridică-te de pe scaun, fă o plimbare sau încurajează-ţi angajatorul să cumpere un birou cu bandă de alergat încorporată.
Oamenii gândesc în forme, imagini şi modele - nu în numere şi litere. Folosind instrumente digitale şi analogice pentru a vizualiza informaţii, putem gândi mai bine şi creşte concentrarea.
Ajută-ţi creierul să organizeze informaţiile prin a-ţi schiţa pe o foaie de hârtie ideile şi proiectele la care lucrezi.
Nu ne putem gândi conştient la mai mult de două lucruri în acelaşi timp. Când avem impresia că suntem multitasking, de fapt ne comutăm foarte rapid atenţia de la un lucru la altul. Cu cât o facem mai mult, cu atât devenim mai slabi la a acorda importanță și a rezolva eficient una dintre sarcini. Sfatul specialiştilor Steelcase este să creăm spaţii de lucru care să ne ferească de distrageri şi să ne sprijine în a ne concentra la o singură activitate o dată.
Tehnicile de sporire a stării de Mindfulness - trăirea în momentul prezent, meditaţia, exerciţiile de respiraţie - te pot ajuta să îţi antrenezi creierul. Practicile s-au dovedit eficiente în creşterea activităţilor undelor gamma în creier, indicând gândirea concentrată intens. Identifică un loc în birou pentru momente de mindfulness şi pace mentală.
Creierul oboseşte. Capacitatea lui este limitată şi concentrarea totală nu este posibilă pentru mai mult de 45 de minute. Fă-i creierului tău o favoare şi ia pauze pe parcursul zilei. Mută-te într-o zonă de relaxare sau una dedicată socializării pentru a te regenera după o perioadă extinsă de lucru concentrat.
Somnul joacă un rol esenţial în abilitatea noastră de a ne concentra şi de a rămâne concentraţi. Când ne privăm de somn, puterea de a învăţa şi de a ne controla stările scade. Convinge-ţi angajatorul să creeze spaţii de odihnă în cadrul biroului şi fă scurte pauze de la lucru, ce îţi vor regenera creierului.
Așadar aceste mituri sunt false și debarasarea de ele ne poate ajuta să ne schimbăm obiceiurile existente şi să câştigăm mai mult control asupra creierului şi a vieţii noastre. Spaţiul de lucru poate ajuta, de asemenea. Într-un birou de companie conceput ca un ecosistem ce include diferite zone şi tipuri de amenajare, angajaţii pot alege spaţiul care
de George Rus , Daniela Fati
de Leonard Pitu
de Adrian Ulici