Începutul de an pare mereu o oportunitate bună de a face lucrurile, mai bine ca anul trecut'' și de a ne dezvolta. Și anul 2016 poate fi cadru ideal de creștere a companiei noastre, dacă vom ști și cum să abordăm provocările pe care noul an ni le pregătește.
Înainte însă de a vedea ce ne aduce noul an, caracterizăm sumar contextul în care acestea vin :
Ne pândește o nouă criză a talentelor cauzată de îmbătrânirea populației și a standardelor educaționale insuficiente.
Până în 2020 vor fi mai mulți oameni care părăsesc piața muncii decât cei care intră.
Europa va avea nevoie de încă 45 milioane de lucrători în 2030, față de 2010 pentru susținerea creșterii economice, iar America, de încă 25 milioane.
Chiar dacă la prima vedere suntem tentați să gândim că mai este mult până atunci sau că situația nu e chiar atât neagră, primele semne ale acestei probleme încep să se vadă deja, chiar și pe piața din România unde, în anumite sectoare, munca responsabililor de recrutare devine din ce în ce mai provocatoare în a găsi personal calificat pentru posturile disponibile.
Ce putem face? În primul rând să ne informăm și în al doilea rând, să începem să acționăm cât de repede. Primii pași trebuie făcuți acum!
Drept urmare, haideți să vedem ce semne de exclamație ne va trasa anul 2016 și cum am putea să le facem față.
Până acum, piața muncii a fost formată din: Tradiționaliști (cei născuți înainte de 1945), Baby Boomers (1945-1964), Generația X (1964-1980), Millenials - generația Y (1980-1994). Anul 2016 însă, ne-a pregătit mai multe surprize. Prima este că o nouă generație - generația Z- va intra pe piața muncii la anul. Generația Z este alcătuită din persoanele născute în perioada 1995-2010 și prezintă câteva caracteristici generale : au un spirit antreprenorial mai dezvoltat, sunt mai loiali, mai flexibili și realiști în ceea ce privește cariera lor decât generația Y. Aproape o treime dintre ei spun că își doresc să devină manageri în următorii 5 ani, iar 45% din ei afirmă că va fi o provocare să lucreze alături de colegii din generația Baby Boomers.
Ce putem face în acest context? În primul rând, trebuie să ținem cont de o informație prețioasă despre această nouă generație: sunt mai dispuși să aleagă oportunitățile de dezvoltare și echilibrul dintre job și viața personală, în detrimentul salariului. Luând aceste lucruri în considerare, vom ști cum să ne poziționăm pe piață și cum să atragem potențialii angajați din această categorie sau vom ști cum să ne raportăm la ei în calitate de manageri sau colegi.
Se estimează că 3.6 milioane de baby boomers se vor pensiona anul următor, lăsând în urmă un deficit destul de mare de leadership. În acest context, se așteaptă ca un sfert din angajații millenials să devină manageri. Punctele slabe ale acestui nou val de lideri sunt: expertiza tehnică și influența.
Ce putem face în acest caz? Să ne îndreptăm atenția spre angajații noștri, să fim mai atenți în a le oferi feedback constructiv cât mai des, în locul evaluării anuale; să investim atenție într-un plan de succesiune; nu în ultimul rând, să investim în dezvoltarea expertizei angajaților noștri, în cursuri online.
Ce este un angajat boomerang? Un angajat care pleacă din companie, urmând să revină ulterior în aceeași companie, datorită bonusurilor oferite, oportunităților sau contextelor familiale. Tocmai datorită crizei talentelor, companiile încep să se gândească tot mai mult la această soluție pentru a acoperi nevoile firmei. Beneficiile unui astfel de compromis includ: angajatul nu mai necesită atât de multă pregatire (training), este familiarizat cu procedurile și cultura organizației și, de asemenea, vine cu o perspectivă nouă.
Provocarea aici constă în a găsi strategiile necesare de reintegrare a acestor angajați atât în rândul echipelor de lucru cât, de ce nu și în fața stakeholder-ilor (clienților).
Trăim într-o eră dinamică. La fel va fi și anul 2016, care va aduce însă și ceva provocări. Suntem pregătiți pentru ele? Acum, când avem măcar privirea de ansamblu asupra ceea ce ne paște, vom lua atitudine, atât ca angajat cât și ca angajator, pentru a beneficia (nu a suferi) de pe urma acestor provocări? Dacă da, ce vom face concret în acest sens? Totul depinde de noi! Succes!
Oxford Economics, Workforce 2020: The Looming Talent Crisis
http://www.hrnext.com/blog/5-hr-trends-to-watch-for-in-2016/
http://www.forbes.com/sites/danschawbel/2015/11/01/10-workplace-trends-for-2016/
de George Rus , Daniela Fati
de Leonard Pitu
de Adrian Ulici