ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 7
Abonament PDF

Dezvoltarea software-ului financiar cerinţele platformelor de tranzacţionare

Cristian Ruja
Product Team Manager
@Ullink



MANAGEMENT


Cum te-ai simţi dezvoltând software folosit de cele mai mari instituţii financiare din lume, software cu ajutorul căruia se tranzacţionează miliarde de euro pe zi? Responsabil? mândru? fericit? toate acestea la un loc :) ?

Încercăm în rândurile de mai jos să surprindem care ar fi cerinţele funcţionale şi non-funcţionale ale unei platforme de tranzacţionare, şi modul de realizare a acesteia, pentru a asigura parametrii de înaltă calitate ceruţi de acest gen de software

Cerinţele non-funcţionale ale platformei de tranzacţionare


Cerinţele nonfuncţionale sunt cerinţe care specifică criteriile de evaluare ale unui sistem. Acestea sunt de obicei numite şi cerinţe de calitate ale sistemului.

Cele mai importante cerinţe non-funcţionale ale unei platforme de tranzacţionare sunt:

  • Reliable - De încredere - se referă la a avea un produs sofware care să funcţioneze întotdeauna fără întreruperi/erori (pe parcursul timpului cât sunt bursele deschise, ex. de luni până vineri între 9-17).
  • High Throughput/Performace - capabilă sa proceseze un număr mare de tranzacţii/ordine pe durată îndelungată, pentru a putea asigura utilizarea şi funcţionalitatea în condiţii optime a sistemului (ex. 1000 mesaje/sec, ~10 milione mesaje pe zi) pe durata perioadei de tranzacţionare (ex. de luni până vineri între 9-17)
  • Low latency - întârzieri minime - întârzierea produsă de acestă platformă trebuie să fie minimă, pentru a asigura accesul cât mai rapid al ordinelor de tranzacţionare pe platformele burselor (ex. ~50µs).
  • Load balancing, hot failover & highly availablility (ex. 99.999%) - capacitatea de a funcţiona întotdeauna având cel putin două servere astfel încât în cazul în care unul este oprit, celălalt va prelua responsabilitatea de a procesa ordinele, toate acestea făcându-se într-un mod transparent pentru client.
  • Disponibilitate 24 ore "follow the sun" - platforma trebuie să fie disponibilă 24h de-a lungul fusurilor orare, începând cu bursa din Tokyo, continuând cu cea din Londra, şi cu cea din NewYork.
  • Scalabilitate ridicată - arhitectura trebuie să fie uşor scalabilă pentru a răspunde la creşterea numărului de pieţe şi clienţi, distribuiţi în jurul globului.


Cerinţele funcţionale ale platformei de tranzacţionare


Una dintre funcţionalităţile cheie ale platformei de tranzacţionare este aceea de a servi ca un nod de conectivitate multiprotocol "multiprotocol connectivity hub" asigurând conectivitatea între participanţii din piaţă.

Diferite pieţe (burse) acceptă protocoale diferite de conectare, deci platforma trebuie sa fie capabilă să lucreze cu diferite protocoale pentru a se conecta şi ruta într-un mod inteligent mesajele către destinațile finale (burse, brokeri, aplicaţii de tranzacţionare, sisteme de management al ordinelor sau către alte reţele prin intermediul protocolului FIX sau alte protocoale customizate sau API-uri.

Protocol FIX (http://www.fixprotocol.org/) este cel mai folosit protocol în acest domeniu. Pe lângă diferite versiuni ale acestuia, platforma trebuie să fie usor extensibilă pentru a suporta API-uri specifice. Câteva cerinţe non-funcţionale referitoare la conectivate: întârzieri minime pentru procesarea şi rutarea orderelor (ex ~50µs); trafic foarte mare (ex 1000 mesaje/sec, ~10 milioane mesaje pe zi)

"HighTouch Trading solution" - soluţie care acoperă activitatea de zi cu zi a brokerilor. Tinta pentru aceste soluţii este de a lucra cu ~10000 ordere pe zi, capacitate maxima de procesare manuală - folosită pentru a înlocui "biletele de hârtie", cu tichete electronice, pentru a executa ordinele clienţilor, care vor fi trimise la traderi pentru a fi procesate. De asemenea, se vizează şi distribuirea mai ușoară a informației în timp real intre toţi membrii echipe (vânzare, traderi, clienţi). Aceasta trebuie să lucreze în timp real şi cu toate clasele de bunuri (acţiuni, produse derivate, Forex, etc). Important este să transmită rapid şi sigur ordinele şi să trimită instant răspunsul către clienţi.

O alta funcţionalitate la modă este tranzacţionarea automata cu ajutorul algoritmilor. Pe lângă algoritmii standard soluţia pune la dispoziţie un API pentru a permite clienţilor adăugarea de algoritmi proprii.

Low Touch Trading Solution - acoperă partea de acces rapid şi direct la pieţe şi include routare inteligentă şi cautarea de lichidităţi precum şi căutarea preţului optim pe pieţele disponibile. Este responsabil și cu managementul riscului, şi posibilitatea de monitorizare şi procesare automata a tutor orderelor transmise în pieţe (ex. ~10 milioane ordine pe zi).

Managementul riscului este altă componentă obligatorie a platformei de tranzacţionare fiind reglementata legal în pieţele financiare mature.

Pe lângă aceasta, brokerii trebuie să fie capabili să filtreze tranzacţiile clienţior pentru a verifica două tipuri de reguli:

  • Contractuale: clienţii trebuie să respecte regulile impuse de brokeri (ex. suma tranzacţiilor zilnice pentru un client să nu depaşească 10 milioane $)
  • Conformitate: clienţii trebuie să respecte regulile pieţelor (ex. capitalizarea pe un instrument să nu depășească 80% pentru un client)

Scopul este de a verifica şi valida în timp real ordinele şi poziţiile deţinute (long/short/net) pe diferite pieţe.

Toate acestea trebuie să se execute cu impact minim de timp (ex: 3µs timpul necesar pentru validare).

Middle Office management se ocupă cu tratarea ordinelor executate în piaţa, mai exact cu alocările către clienţi şi confirmările acestora. Informaţiile de alocare sunt date prin instrucţiuni (modul în care se distribuie cantităţile executate între clienţi). Confirmările reprezintă acordul primit care certifică că tranzacţia reprezintă ceea ce a cerut clientul. Aceste validari se pot face si prin accesul la alte sisteme care ofera aceste informatii.

Ultimul pas este în a agrea modul de livrare/decontare care are particularităţi specifice depinzând de burse, clienţi şi instrumentele tranzacţionate. Produsul este de asemenea răspunzător pentru calculul comisioanelor şi taxelor (incluzând comisionul pieţelor) care trebuie facturate către clienţi.

Cum se dezvoltă o platformă de tranzacţionare


Care sunt paşii necesari pentru a crea o platforma de trazacționare de înaltă calitate?

Primul pas este de a strânge la un loc specialişti de top din arii diferite: analişti de business, arhitecţi software, dezvoltatori, ingineri de asigurare a calităţii şi a lucra împreună folosind metodologia SCRUM. A avea o echipa de specialişti de înalta performanţa nu este destul. Este de asemenea nevoie să ascultăm şi să reacţionăm la nevoile clienţilor: analiştii de business culeg nevoile clienţior şi le suprapun în contextul produselor şi a platformei. De asemenea ei determină cerinţele specifice ale clienţior şi eventualele diferenţe dintre produse şi nevoile acestora. În această fază, arhitecţii de sistem vin cu sugestii pentru a defini arhitectura produselor, definirea API-urilor pentru comunicarea între produse şi componente. Scopul este de a menţine omogenitatea produselor şi componentelor pentru o uşoara extindere şi mentenanţa ulterioara.

Definirea şi granularizarea cerinţelor funcţionale pentru fiecare produs în parte este responsibilitatea "Product Owner-ului". Echipa de dezvoltare estimează efortul necesar pentru implementarea funcţionalităţilor cerute încercând să identifice posibile riscuri referitoare la performanță, calitate sau regresie.

În faza de implementare, în permanenţă focusul este pe calitate înaltă. Pentru a păstra nivelul înalt de calitate folosim cele mai bune practici din domeniu:

  • unit tests - testare automata a codului,
  • code review - proces prin care membrii echipei revad codul inainte ca acesta sa ajunga la testare,
  • continuous integration - proces care asigura testarea/integrarea automata a aplicatiei.

Testarea finală închide ciclul de dezvoltare; Țintele pentru asigurarea calității sunt:

  • validarea funcţionalității, testând cerinţele funcţionale ale clienţilor.
  • verificarea funcţionalitatii anterioare pentru a evita regresiile.
  • validarea performantei asigurând cerinţele non-funcţionale,
  • validarea platformei integrate, testând interacţiunea dintre produse.

Se folosesc în mare parte suite de teste automate acoperind partea funcţională şi testele de performanţă.

Metodologia SCRUM este foarte potrivită pentru dezvoltarea acestui tip de produse prin adaptabilitatea şi raspunsul imediat la schimbare.

Care este reţeta de succes în dezvoltarea unei platforme de tranzacţionare?

Din 2001 clienţii ULLINK s-au bazat pe noi şi ne-au ajutat să dezvoltăm şi să livrăm produsele noastre stabile dezvoltate folosind cele mai moderne tehnologii disponibile în domeniu. Clienţii beneficiază de platforma de tranzacţionare modulară şi scalabilă ULLINK lucrând cu toate tipurile de bunuri valorice, asigurând acces extrem de rapid, managementul riscului, acces direct la pieţele financiare (DMA) şi tranzacţionarea prin algoritmi. Cu aproape 300 de experţi distribuiţi în 8 birouri (New York, Sao Paulo, London, Paris, Cluj-Napoca, Hong Kong, Tokyo, Sydney), în crestere :), cu mult profesionalism, multă muncă, pasiune pentru tehnologie şi distracţie, ULLINK are cunoştinţele necesare şi expertiza de a dezvolta şi ajuta clienţii de pe întreaga planetă 24h/zi.

Inovatia este "sarea şi piperul" presărate peste aceste produse şi procese.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects