Ar fi simplu dacă oamenii, la fel ca și tehnologiile, ar veni la pachet cu un set de instrucțiuni pe care le putem urma pentru a nu da vreodată greș în interacțiunile cu ei și pentru a ști direct cum să îi abordăm. Din păcate sau fericire, știm cu toții că aceasta nu se întâmplă și câteodată colegii sau apropiații noștri pot constitui un adevărat mister. În ceea ce privește comunicarea, există totuși o soluție salvatoare: stilurile comportamentale. Fiecare persoană se încadrează preponderent în unul dintre aceste stiluri și este cu adevărat benefic să le cunoaștem și să ne adaptăm formularea mesajelor în funcție de tipologia predominantă a fiecăruia.
Cum îl recunoaștem?
Partenerul este persoana echilibrată, stabilă, pacificatoare, care se face ușor plăcută și la care apelăm cu încredere deoarece știm că ne ascultă mereu. Tinde să fie preocupat de cei din jurul său, de ceea ce este etic și nu de puține ori termină acțiunile sau sarcinile pe care alții le-au început și abandonat, însă nu îi plac foarte mult schimbările.
Cum comunicăm cu el?
Într-o conversație cu un partener putem îmbunătăți comunicarea dacă definim așteptările pe care le avem și îi spunem și motivația din spate- de ce facem/ ne dorim un anumit lucru. Mai mult, o atitudine empatică, prin care să le arătăm interesul pentru ceea ce spun și pentru ei ca persoane, alături de o ascultare activă, ne pot fi de mare folos. De asemenea, este de preferat să le adresăm întrebări relevante și să prezentăm situația logic, punctând fiecare etapă a procesului.
Cum îl recunoaștem?
Încurajatorul este caracterizat prin: entuziasm, pasiune, spontaneitate, comunicare bună, persuasiune, creativitate, simțul dezvoltat al umorului. Este sociabil, bun prezentator, cu abilitatea de a motiva și a inspira pe cei din jurul său.
Cum comunicăm cu el?
În interacțiunile cu o persoană de acest gen, ne sunt de folos atitudinea pozitivă, zâmbetul și simțul umorului. Dacă vrem să îi captăm atenția, este recomandat să încercăm să îi creăm o emoție, utilizându-ne chiar de story telling, însă nu trebuie să uităm că îi place să fie în centrul atenției. De aceea, ne putem aștepta ca discuțiile să se îndepărteze puțin de subiect- moment în care ar trebui să acționăm și să readucem discuția în parametrii inițiali. Nu în ultimul rând, ne pot ajuta micile întrebări de socializare și întrebările prin care să îi cerem opinia.
Cum îl recunoaștem?
Dacă avem un coleg care este precis, clar, logic, centrat pe fapte, prudent, ordonat, corect, punctual, disciplinat, convențional, care apreciază regulile și își dorește standarde înalte, atunci știm clar că avem de-a face cu un gânditor.
Cum comunicăm cu el?
Având în vedere că ne referim la o persoană analitică, comunicarea eficientă în acest caz presupune informații exacte, logice, care se pot dovedi, procese sau proceduri specifice și un deadline. Trebuie să conștientizăm că un gânditor va avea nevoie de timp ca să analizeze informațiile noastre și de aceea este de preferat să nu îl grăbim și să îi dăm timpul de care are nevoie. Ne va pune multe întrebări de lămurire pe parcursul interacțiunii noastre și ne va cere mereu detalii! Ne vom înțelege perfect cu el dacă îi oferim toate acestea, plus timpul necesar de gândire.
Cum îl recunoaștem?
Indiciile care ne ajută să recunoaștem un conducător sunt: personalitate puternică, orientarea către rezultate și acțiune, dinamismul, determinarea, competitivitatea, mobilitatea și implicarea sunt elementele caracteristice acestei tipologii. Dacă le regăsim predominante la câțiva dintre colegii sau apropiații noștri, este ușor să ne dăm seama cu ce tipologie lucrăm.
Cum comunicăm cu el?
Înainte de orice, în interacțiunile cu un conducător trebuie să insistăm pe rezultate. Este recomandat să fim scurți și la obiect și să discutăm din perspectiva de win-win. Trebuie să încercăm să facem față ritmului lui alert, să fim profesionali și să nu batem câmpii.
Cu ce ne ajută aceste stiluri comportamentale: În primul rând sunt utile în a ne face să înțelegem că suntem diferiți, reacționăm diferit și avem nevoi diferite inclusiv când vine vorba de comunicare. Dacă reușim să identificăm tipologia dominantă a interlocutorilor noștri, ne vom putea personaliza modul de comunicare conform nevoilor fiecăruia. Astfel, ne creștem șansele ca interacțiunile noastre să fie pozitive și comunicarea mai eficientă.
de Ovidiu Mățan
de Kovacs Zsolt
de Radu Murzea
de Axente Paul