ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 39
Abonament PDF

Taxe PFA 2016 - varianta aprobată

Ioana Varga
Managing Partner @ A&I Consulting



DIVERSE


Ce taxe noi s-au aprobat pentru PFA-uri din 2016

În numărul 35 al Today Software Magazine vă informam asupra unor modificări fiscale ce se preconizau să intervină în modul de taxare a veniturilor din activități independente, așa cum erau ele prevăzute în varianta de proiect de modificare a Codului fiscal, aflată în dezbatere la acel moment. 

Având în vedere faptul că, în cele din urmă, după îndelungi dezbateri și reexaminări în Parlament, în 10 septembrie a fost publicată varianta finală a Noului Cod Fiscal, am considerat oportun să reluăm analiza asupra modificărilor și să vă prezentăm concluziile, a ceea ce e important să știți pentru bugetul vostru în 2016. Precizăm faptul că, deși varianta finală a Codului Fiscal face referire și la schimbări ce vor intra în vigoare începând cu 2017, în opinia noastră, este prematur să discutăm despre ele, având în vedere tendința evidentă de modificare continuă a oricărei reguli și prevederi. 

Contribuție obligatorie la CAS

În prezent, persoanele fizice care realizează venituri din desfășurarea activităților independente nu datorează contribuții la sistemul de pensii pentru aceste venituri, dacă mai realizează și venituri din salarii. Începând cu 2016, se introduc în categoria asiguraților obligatorii la sistemul de pensii și aceste persoane. Această modificare cu impact important în activitatea fiecărei persoane fizice ce obține venituri din activități independente s-a menținut din faza de proiect până în cea finală, iar acum putem discuta concret despre modul în care va fi pusă în practica, oferindu-vă în cuprinsul articolului răspunsuri la câteva întrebări esențiale.

Cum se stabilește baza de calcul lunară?

Astfel, pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente în sistem real, baza lunară de calcul al CAS, o constituie echivalentul a 35% din câștigul salarial mediu brut în vigoare pentru anul 2016.

Astfel se va calcula și plăti anticipat CAS la această bază, iar în anul 2017, odată cu depunerea declarației privind veniturile realizate în 2016, se va recalcula baza lunară și aceasta va fi constituită din diferența între venitul brut realizat și cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității, exclusiv cheltuielile cu CAS, raportată la numărul de luni de activitate din anul 2016. Baza lunară NU poate fi mai mică decât echivalentul a 35% din câștigul salarial mediu brut în vigoare pentru 2016 și nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câștig.

Pentru cei care realizează venituri din activități independente în baza normelor anuale de venit, se aplică aceleași plafoane minime și maxime.

Pentru persoanele care realizează venituri pe baza normelor de venit, baza lunară de calcul a CAS o reprezintă valoarea lunară a normei raportată la numărul de luni în care se desfășoară activitatea și nu poate fi mai mică decât 35% din câștigul salarial mediu brut valabil pentru 2016 și nici mai mare decât de 5 ori acest câștig.

Cine nu va datora CAS anticipat în 2016?

NU vor datora plăți anticipate persoanele fizice care în anul anterior (2015) au realizat venituri în sistem real sub nivelul plafonului minim.

Nu vor datora plăți anticipate persoanele fizice pentru care, valoarea lunară a normelor de venit în 2015 nu depășește 35% din câștigul salarial mediu brut.

Care este cota obligatorie de CAS pentru 2016?

Cota obligatorie este de 10.5%, aplicată asupra bazei de calcul anticipată sau definitive.

Se poate OPTA pentru cota integrală de 26.3%, prin depunerea unei cereri până la 31.01.2016 pentru cei ce au avut activitate în 2015 sau în 30 de zile de la începerea activității pentru cei ce-și înființează activitatea în cursul anului 2016. Opțiunea de a plăti 26.3 % se menține pentru tot anul fiscal și totodată se consideră reînnoită pentru fiecare an în care nu se solicită revenirea la cota individuală.

Pentru că nu cunoaștem încă valoarea câștigului salarial mediu brut pentru 2016, luăm în calcul valoarea câștigului salarial mediu brut în 2015 și anume 2,415 RON, pentru a putea exemplifica concret modul de calcul și impactul acestei contribuții.

Venit salarial mediu brut 2015 = 2,415 RON

Plafon minim lunar pentru plăți anticipate: 35% * 2,415 = 845 RON

Cota CAS obligatorie = 10.5%

Valoare l CAS lunar minim: 10.5% * 845 = 89 RON

Plafon maxim lunar pentru plăți finale: 5 * 2,415 = 12,075 RON

Valoare CAS lunar maxim: 10.5% * 12,075 = 1,268 RON

 

Din acest mod de stabilire a bazei de calcul finală pentru CAS distingem două variante:

  1. Dacă, odată cu regularizarea aceasta, se constată că venitul a fost sub nivelul plafonului minim, contribuția plătită anticipat în anul 2016 nu se restituie, fiind luată în calcul la stabilirea stagiului de cotizare și a punctajului de pensionare, iar în anul 2017 nu vor avea obligația plăților anticipate pentru CAS.

  2. Dacă, odată cu regularizarea se constată că venitul a fost superior plafonului maxim de 5 ori câștigul salarial mediu brut, baza de calcul nu poate fi mai mare decât acest nivel, iar în 2017 se datorează în continuare plăți anticipate în contul CAS (urmează să vedem din Normele de aplicare dacă baza de calcul a plăților anticipate o va constitui venitul realizat în 2016 sau tot plafonul minim de 35% din câștigul salarial mediu brut pentru 2017.

Contribuția pentru CASS

Referitor la contribuția la sănătate, proiectul prevedea propunerea privind efectuarea regularizării anuale a CASS pentru toate veniturile obținute de persoana fizică, titular al PFA. Astfel, în anul următor, organul fiscal ar fi calculat baza anuală de calcul, ca sumă de baze anuale de calcul asupra cărora se datorează CASS.  Iar această bază anuală nu  putea depăși plafonul anual maxim reprezentând valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut înmulțit cu 12 luni (plafon anual pentru anul 2015: 144,900 lei).

Din păcate, această propunere privind regularizarea nu s-a aprobat decât începând cu 2017, deci în 2016 în continuare se va datora contribuție la sănătate calculată asupra unei baze reprezentată de diferența pozitivă dintre venitul brut și cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității independente, exclusiv cheltuielile cu CASS pentru cei ce obțin venituri din activități independente în sistem real. Pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente pe bază de norme de venit, baza lunară de calcul a CASS este valoarea anuală a normei, raportată la numărul de luni de activitate, pe fiecare sursă de venit.

Proiectul prevedea de asemenea o modificare favorabilă și anume: eliminarea condiției privind plafonul minim reprezentând valoarea unui salariu minim brut pe țară pentru stabilirea bazei lunare de calcul a contribuției. Astfel, persoanele care nu realizau venituri nu ar mai fi avut obligația plății contribuției, iar cei care realizau venituri sub plafon, urmau să  plătească contribuția asupra venitului efectiv realizat.

Din păcate varianta aprobată nu doar că nu a preluat această propunere din conținutul proiectului, dar dimpotrivă, prevede extinderea bazei de aplicare a contribuției de sănătate și asupra persoanelor fizice fără venituri (de orice fel: salarii, pensii, activități independente, cedarea folosinței bunurilor, investiții, agricultură, alte surse etc.). Concret, persoanele fără venituri DATOREAZĂ LUNAR, CASS, prin aplicarea cotei de 5.5% asupra valorii salariului minim brut pe țară.

Impozit pe venit

Există în varianta aprobată a Noului Cod Fiscal câteva modificări și din punctul de vedere al impozitului pe venit, dintre care cele mai relevante, în opinia noastră sunt:

 

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects