În perioada 4 - 8 mai am participat la Microsoft Ignite, un eveniment aflat la prima ediție, care a reunit peste 23.000 de profesioniști în IT și oameni de business. În cadrul evenimentului, Microsoft a prezentat realizările din ultima perioadă precum și planurile de viitor pentru cea mai mare parte din serviciile și produsele din portofoliu. Dacă te așteptai la anunțuri suprinzătoare, atunci te-ai aflat în locul nepotrivit, pentru că nici măcar HoloLens nu a fost prezentat.
Discursul de deschidere al lui Satya Nadella, CEO Microsoft, nu a fost atât de proaspăt și de vibrant precum m-am așteptat, în comparație cu ceea ce am auzit anul trecut la Conferința din DC dedicată partenerilor. Poate că o cauză a diluării discursului au fost audiența cu background-uri diferite și multitudinea de subiecte abordate. Dincolo de reiterarea viziunilor sale Cloud First, Mobile First, cu care suntem deja familiari, el a subliniat rolul în creștere al profesioniștilor IT de a conduce transformarea în organizații. În acest context, consider că transformarea pe care MSFT o experimentează este uimitoare. Chiar oamenii care nu îi apreciază, pot remarca faptul că numărul de produse și inovații MSFT este în creștere. E incredibil pentru o organizație atât de mare, complexă și cu tradiție.
Mai interesant decât discursul inaugural a fost discursul lui Gurdeep Singh Pall, care s-a referit la modalitatea în care Windows 10 își propune să abordeze personal computing. Cred că Microsoft a făcut o treabă foarte bună în zona aceasta: în loc să se concentreze pe device, ei au pus accent pe experiența utilizatorului și au oferit o interfață consistentă și familiară în raport cu toate tipurile de device-uri. Ținând cont de afirmația lui Gurdeep conform căreia "device-ul nu este mobil, utilizatorul este", este de așteptat ca acesta să fie capabil să lucreze oricând și de oriunde. Dacă se adaugă și Continuum, care facilitează tranziția utilizatorilor între interfața touch și cea non-touch și Windows 10 Universal App ca platformă de aplicații pentru developer-i, atunci rezultatul este ceva greu de depășit. În plus, nu ar trebui să uităm de Cortana, asistentul personal, care va fi omniprezent chiar și în situațiile în care creezi jocuri sau aplicații business.
Noul browser, Edge, (anterior numit Spartan) va fi livrat împreună cu IE11, care, potrivit Microsoft, va beneficia de suport tot atâta timp cât Windows 10. Considerat a fi mai mult o mișcare de marketing pentru a se detașa de trecut, Edge încearcă să vină cu noi funcționalități care pun accentul pe acțiune și interacțiune (ex: permite luarea de notițe) și evaluează ca perimate benchmark-urile legate de viteză. Informațiile pot fi, de asemenea, parcurse mai ușor în browser cu ajutorul Reading View (chiar și offline). Website-urile care se bazează puternic pe publicitate, vor putea alege dacă să includă sau nu această funcționalitate.
Pe lângă acestea, câteva subiecte merită prezentate mai în detaliu:
Generația Y intră tot mai mult pe piața muncii: industria IT (și nu numai) trebuie să accepte acest "val" și să-l valorifice. Generația Y sau Millennials accesează și folosește diferit informația, comunică și colaborează diferit față de generațiile anterioare, iar această atitudine se reflectă și în mediul de lucru.
Liderii care conștientizează valorile la care se raportează noile generații știu că angajații motivați, dotați cu instrumentele potrivite pot accelera creșterea veniturilor până la de două ori și jumătate (http://www.haygroup.com/en/your-challenges/engaging-your-people). De aceea, astăzi e mai bine să fructifici cunoștințele angajaților punând accent pe o colaborare interactivă.
Te-ai întrebat vreodată cum abordează Microsoft acest trend? Răspunsul scurt și confuz este: în moduri infinite.
Microsoft a început cu Outlook (1992), SharePoint (2001), One Note (2003), Live Communications Server (2003) - numit Lync mai târziu și, recent, redenumit Skype for Business, OneDrive (2008), Skype (achiziționat în 2011), Office 365 (2011), Yammer (achiziționat în 2012) și Delve (2014). Ultimul pare să se integreze în a patra generație de tehnologii, așa cum a identificat Gartner (foto).
Acest aspect creează confuzie în contextul în care Microsoft lansează mai multe tool-uri destinate colaborării, care au funcționalități similare sau chiar identice. Prin urmare, utilizatorii devin frustrați și cer clarificări. Confuzia nu se oprește aici; MSFT tocmai a pierdut o altă dispută cu Sky în Europa, pe tema înregistrării mărcii "Skype", problemă care se poate amplifica în timp.
Am participat la câteva sesiuni pe subiectul digital workplace, dar două dintre ele s-au diferențiat: 2toLead și Cargill, care a adoptat Yammer (deși, în prezent, Cargill folosește SharePoint 2007).
În final, constructiv este ca discuția să se distanțeze de modelul "tehnologie/tool vs. altă tehnologie/alt tool" și să se concentreze pe identificarea contextului organizațional, a nivelurilor la care se comunică (individual, de grup, organizațional) și să se decidă când și ce să se folosească în funcție de audiență și prioritate.
Datorită scenariilor din ce în ce mai diversificate pentru SharePoint on-premise, ne-am înscris în programul TAP, fiind nerăbdători să primim versiunea 2016 și să vedem ce opțiuni avem.
Cum arată viitorul? Grupurile care se autoorganizează reprezintă principalul concept promovat de toate aceste tool-uri, pe care le poți integra cu Delve pentru a agrega conținutul. Cum se va întâmpla acest lucru în realitate? Rămâne de văzut în următorii ani.
Sfat #1: Dacă intenționezi să adopți Yammer la nivel organizațional, trebuie să știi că adoptarea poate fi accelerată creând un grup al creatorilor de grupuri (ambasadori/power-user-i) care să împărtășească bune practici, să încurajeze folosirea tool-ului și să administreze comunitatea. De asemenea, un lucru necesar este implicarea top management-ului în comunicare.
Sfat #2: Ești interesat să încerci ceva nou pe lângă PowerPoint sau Prezi? Atunci merită să explorezi și să folosești Sway (http://www.sway.com).
Sfat #3: Ia în considerare că tool-uri precum Delve pot fi percepute negativ la nivel intern din cauza temerilor asociate cu menținerea confidențialității documentelor, a conversațiilor. Pentru a preveni escaladarea temerilor, este importantă o comunicare puternică cu stakeholder-ii.
Dacă utilizatorii sunt cei mobile și pentru ei e important să acceseze informațiile nu numai din birou- îți poți imagina un asistent comercial care lucrează doar de la birou?!- atunci mobilitatea devine o provocare, mai ales la nivelul unei companii de mari dimensiuni. Abordarea Microsoft pare să se concentreze în mod particular pe securizarea datelor indiferent de locație și să mențină datele companiei sigure. Cu Intune este posibilă acum gestionarea unor device-uri diverse. Folosindu-se Windows 10 Universal App aplicațiile create pot fi instalate pe orice tip device. Aici, însă, rămâne o zonă neacoperită deoarece companiile trebuie să construiască și să gestioneze aceeași aplicație pentru orice sistem de operare mobil. La acest nivel este punctul în care se remarcă alți provider-i precum Kony[^3].
Până la sfârșitul acestui an, adițional Windows Store, companiile vor putea crea propriul lor Business Store sau Company Portal unde pot descărca aplicații din Public Store pentru utilizare internă și/sau publică și gestiona aplicațiile lor LOB (foto).
Majoritatea oamenilor au auzit deja de IoT sau au dezvoltat aplicații pentru IoT. Pe măsură ce devine din ce în ce mai tangibil și Microsoft avansează în această direcție. De exemplu, se va putea rula Windows 10 pe orice device care are putere minimă de computing-Microsoft având deja trei versiuni diferite ale sistemului său de operare-acoperind industry devices, device-uri mobile și chiar device-uri mai mici care pot să ruleze Windows IoT gratuit (foto).
Desigur, cu platforma Windows 10 Universal ai API-uri puternice care facilitează accesul și integrarea de senzori. Microsoft își propune să încurajeze "consumul" suitei Azure IoT, care nu doar că păstrează datele colectate, dar cu ajutorul ei se poate folosi Machine Learning pentru analitice predictive, se poate gestiona întreaga rețea de senzori și multe altele.
În timp ce consumatorii sunt interesați, în principal, de aplicațiile specifice locuinței (automatizare, securitate, entertainment), există nenumărate oportunități de business care pot fi explorate și definite în zona IoT. Două exemple relevante sunt Connected Cow (http://www.ibtimes.co.uk/connected-cattle-how-wearables-cloud-help-farmers-get-their-cows-pregnant-1499220) de la Fujitsu, monitorizarea comportamentului conducătorilor auto din cadrul companiilor de asigurări.
Desigur, există probleme legate de standardizare, o zonă unde două noi organizații lucrează la definirea unei cooperări eficiente: AllSeen și AllJoin. Securitatea este o altă provocare legată de IoT, dar și aceasta este în curs de rezolvare.
#Sfat: Mai multe informații despre abordarea DIY (Do It Yourself?) se pot accesa pe www.windowsondevices.com.
Evaluare personală Microsoft Ignite, pe o scară de la 1 la 5, unde 1 este cea mai mică notă:
Echipa: 5 (oricând dispuși să ajute);
Locația evenimentului: 4 (lipsa stațiilor de tren în apropiere a făcut mai dificil accesul pentru cei cazați într-un hotel care nu era în apropiere);
Disponibilitatea sesiunilor: 4 (multe dintre ele s-au repetat din cauza spațiului insuficient pentru public);
Calitatea sesiunilor: 4 (mă refer la cele business, câteva introduceri în concepte i-ar fi ajutat pe participanți să înțeleagă mai bine tool-urile, mai ales cele noi);
Spațiul expozițional: 3 (nefiind grupați expozanții, a găsi ceea ce e potrivit pentru tine, ca vizitator, a fost mai dificil);
http://www.windowscentral.com/eu-court-rules-skypes-name-too-similar-sky-network-claim-trademark
http://www.2tolead.com/whitepaper-when-to-use-what-in-office-365
de Patkós Csaba
de Ioana Varga , Ioana Costea
de Lucian Pop