ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 34
Abonament PDF

Programarea Orientată pe Aspecte în Dezvoltarea Sistemelor Software

Diana Vultur
Software Developer
@Yardi România



PROGRAMARE


Programarea orientată pe aspecte are ca scop îmbunătățirea modularității sistemelor software, prin captarea funcționalităților dispersate, numite și crosscutting concerns, făcând astfel ca evoluția acestor sisteme să devină mult mai ușoară și mai ușor de operat. Pentru a obține aceste rezultate, AOP adaugă un mecanism de abstractizare în plus, mecanism numit aspect, pe lângă mecanismele de modularizare existente, cum ar fi funcțiile, clasele și metodele. Aspectele permit programatorilor să rezolve problemele legate de scattering și tangling, prin reducerea extinderii codului referitor la un concern pe diferite componente.

În timpul fazei de development, se materializează conceptul de produs care a fost identificat și cercetat în timpul fazei de pre-development. Cerințele de sistem sunt traduse în specificații pentru design, iar acestea la rândul lor se traduc în cod software.

Pentru un anumit proiect de dezvoltare software, împărțirea ciclului de activitate și a activităților care trebuie îndeplinite în cadrul fiecărei faze vor depinde foarte mult de tipul aplicației, de metodă, de tool-urile de dezvoltare folosite și de mediul de implementare avut în vedere.

Pe durata fazei de dezvoltare, accentul trebuie pus pe obținerea unei versiuni funcționale, acceptabile a produsului, pentru ca acesta să fie livrată. Este important să nu cădem în capcana perfecțiunii în încercarea de găsi o soluție.

Programarea Orientată pe Aspecte furnizează structuri explicite pentru a dezvolta sisteme software ale căror funcționalități de tip crosscutting concerns sunt mai bine împărțite pentru că nu mai sunt confuze și sunt foarte bine delimitate de analiza principală. Pentru a extinde avantajele acestui tip de programare spre sisteme deja existente, este necesar un efort considerabil. Acest efort constă în principal în analiza codului sursă a aplicațiilor existente în căutarea acelor porțiuni care implementează funcționalitatea de tip crosscutting. A doua parte a muncii constă în transformarea programului existent într-o reformulare centrată pe aspect. Pentru a beneficia de toate potențialele avantaje ale stilului de programare AOP, avem nevoie de asistență pentru migrarea aplicațiilor și sistemelor existente.

Fiecare fază a proiectului de software - design, implementare, testare și mentenanță - pune accentul pe anumite activități. Programarea centrată pe aspect are un rol diferit în fiecare din aceste faze.

Faza de Design

Faza de design furnizează specificațiile detaliate despre cum trebuie dezvoltată partea de software. Această parte este mai tehnică decât analiza specificațiilor. Acum developer-ul trebuie să își definească foarte clar modul în care softul va putea duce la îndeplinire cerințele, transformându-le într-un sistem funcțional. Descriem mai jos o modalitate de a utiliza AOP:

Faza de Implementare

După cum faza de design implică un anumit efort din punct de vedere computațional, faza de implementare include de regulă eforturi de design. Designul de la nivelul de implementare poate fi privit ca un act de echilibristică, unde trebuie combinate și potrivite modele aparent funcționale, instrumente și limbaje de implementare, cerințe de performanță și termene de livrare, menținând în același timp corectitudinea, siguranța, capacitatea de extindere și de menținere, precum și alte criterii.

Cu AOP, funcționalitățile principale și cele de tip crosscutting pot fi implementate foarte ușor. Dacă folosim AOP, vom observa că există multe similarități între AOP și OOP: majoritatea procesului și a metodologiei sunt aproape neschimbate. Următoarele principii pot fi folosite pentru a determina unde e nevoie de AOP:

În momentul implementării funcționalităților de tip crosscutting concerns, următoarele activități sunt desfășurate:

Să ne gândim la o verificare pentru o pre- sau post-condiție comună pentru mai multe operații din aceeași clasă. În cazul refactorizării convenționale, verificarea este inclusă într-o metodă și poate fi utilizată pentru toate situațiile în care este nevoie de ea în loc să se repete un bloc de cod în toate acele situații. În programarea orientată pe aspecte, un aspect este dezvoltat pentru a introduce acea verificare în toate metodele cerute. De asemenea, nu mai este nevoie să se apeleze la metoda care face verificarea în mai multe locuri.

Faza de Testare

După analizarea designului și implementarea unei soluții, următorul pas este rularea algoritmului cu date de test și eliminarea erorilor logice.

În faza de testare, programatorul trebuie să ia în considerare procesele de weaving și să-și imagineze cum se comportă un program integrat, deoarece scopurile testelor nu sunt niciodată obiecte individuale.

Există o pauză între faza de design și cea de testare în cadrul AOP. Următoarele exemple reprezintă posibile scenarii:

Faza de Mentenanță

Mentenanța este etapa din dezvoltare care se desfășoară într-un sistem după ce acesta a fost livrat pentru scopul inițial. Această fază este foarte importantă pentru proiectele de software deoarece majoritatea efortului de dezvoltare este depus pentru mentenanță. Această etapă are două activități: adăugarea implementării pentru a atinge noile cerințe și corectarea problemelor sau rezolvarea bug-urilor din faza de testare.

În această fază se pot rezolva următoarele operațiuni:

AOP nu neagă meritele OOP, ci pur și simplu adaugă noi concepte care permit îmbunătățirea aplicațiilor orientate spre obiect, făcându-le mult mai flexibile. În plus, simplifică procesul de dezvoltare permițând separarea sarcinilor de dezvoltare. Spre exemplu, experți specializați pot dezvolta funcționalități extrem de tehnice (ex: securitatea) și aspectele permit o integrare mai ușoară a acestor funcționalități în cadrul aplicației.

Adoptarea AOP va implica mult efort și mult timp, dar poate fi realizată gradual atunci când va răspunde în mod clar unor nevoi.

Unde se folosește AOP?

Aplicațiile Enterprise trebuie să se adreseze multor funcționalități de tip crosscutting: administrarea tranzacțiilor, protecție, audit, acorduri de tip service-level, monitorizare, controlul concurenței, îmbunătățirea disponibilității aplicației, gestionarea erorilor ș.a.m.d. Multe aplicații Enterprise folosesc AOP pentru a implementa aceste funcționalități. Practic, orice proiect care folosește Spring folosește și AOP.

Serverele și aplicațiile web, cum ar fi dm-Serverul open-source din cadrul SpringSource, susțin dezvoltarea de aplicații de companie bazate pe OSGi. Acesta folosește AspectJ pentru a implementa diverse funcționalități de tip crosscutting, cum ar fi First Failure Data Capture (FFDC), colecțiile de context, monitorizarea și implementarea politicilor. Serverul SpringSource tc Server folosește AspectJ pentru a implementa monitorizarea aplicațiilor lansate.

Aplicațiile de tip framework pot folosi AOP în mod eficient pentru a target-a anumite funcționalități de tip crosscutting, păstrându-le în același timp structura modulară. Spring include aspecte care pot introduce dependențe în cadrul obiectelor. De asemenea, au început să apară și structuri care folosesc AspectJ ca bază.

AspectJ face ca implementarea unei scheme de monitorizare flexibile să pară foarte ușoară. Prin urmare, multe tool-uri folosesc AspectJ ca tehnologie de bază (Glassbox, Perf4J, Contract4J) și câteva produse comerciale folosesc AspectJ și pentru a implementa soluții de monitorizare.

AspectJ în sine folosește AspectJ pentru a extinde JDT complier, pentru a susține structurile AspectJ. AJDT folosește, în cadrul serviciilor OSGi bazate pe weaving, implementate de proiectul Equinox Aspect, pentru o mai bună integrare a JDT în Eclipse. Această schimbare recentă permite AJDT-ului să ofere o mai bună experiență utilizatorilor. Scala IDE pentru Eclipse folosește același principiu.

Concluzii

În concluzie, programatorii încep să conștientizeze importanța programării orientate pe aspect deoarece crosscutting reprezintă un nou principiu de modularitate. AOP are toate premisele să devină o metodologie de programare importantă, dat fiind că avantajele pe care le prezintă sunt numeroase. Mai mult, ea elimină și unele dificultăți care apar la designul, dezvoltarea și mentenanța unor programe software de calitate.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects