ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 140
Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 34
Abonament PDF

EROARE 404: “Motivația angajaților”

Ana-Maria Vuscan
PR & Customer Care Specialist @ Azimut Happy Employees



DIVERSE


Fiecare dintre noi ne dorim "mai binele", indiferent dacă vorbim de noi ca indivizi sau de noi ca organizație. Dar ce ne mulțumește? Ce ne face să fim într-adevăr satisfăcuți, motivați și dornici de a rămâne în aceeași organizație? În acest context, angajații tind să schimbe cu ușurință compania, pentru a merge spre "mai bine". Dar totuși. ce înseamnă acest "mai bine" - remunerație mai mare, pachet de beneficii mai "motivant", un mediu mai "fain" de lucru, posibilități mai multe? Pe de altă parte, angajatorii concretizează acest "mai bine" în salarii mai competitive sau pachete de beneficii mai atractive. Totuși, acestea par să nu fie suficiente, deoarece angajații continuă să plece spre "mai bine", rata de retenție este în scădere, se fac eforturi continue pentru noi recrutări, traininguri și etape de inducție. Pe scurt? Bani, timp și resurse risipite.

Cauza? Cel mai probabil sursa acestei situații este motivația angajaților. Iar!? Motivația? Haideți să fim sinceri, de câte ori nu am auzit acest deziderat, că avem nevoie deangajați motivați? Și încă nu am găsit nicio soluție miraculoasă la această problemă. Poate pentru că nu înțelegem încă pe deplin care sunt cu adevărat factorii care îi motivează pe angajați. În cele ce urmează vom analiza conceptul de motivație și vom afla împreună spre ce organizație ar fi recomandat să ne îndreptăm ca angajați și ce să oferim ca angajator, pentru ca oamenii să nu mai părăsească atât de repede compania.

Factorii de igienă vs. Factorii motivatori

Un pachet salarial mai consistent, mediu de lucru plăcut - acestea sunt unele dintre premisele cu care suntem obișnuiți să asociem motivarea angajaților. Sunt oare aceste aspecte suficiente?

Sunt necesare, dar nu suficiente. Să vedem și de ce. Salariul, condițiile de muncă, relațiile cu superiorii și colegii, politicile companiei sunt doar factori igienici (Herzberg, 1959), care nu motivează; prezența acestor factori elimină doar insatisfacţia. Astfel, dacă ne dorim angajați cu adevărat motivați, beneficiile materiale nu ne vor ajuta în acest sens. Prin intermediul factorilor de motivație financiari vom obține o satisfacție pe termen scurt și aceasta, doar dacă recompensa materială este o urmare firească a performanțelor angajaților.

Studiul realizat de Herzberg (1959) a relevat faptul că factorii care contribuie cu adevărat la creșterea motivației sunt: responsabilitatea, posibilitatea de avansare, dezvoltarea, realizările, recunoașterea. Totuși, lipsa lor nu produce insatisfacție. Unul dintre cele mai importante lucruri de reținut este că: lipsa factorilor de igienă produce insatisfacție; prezența lor, însă, asigură un nivel mediu de implicare, însă nu generează motivație.

Pentru a înțelege mai bine cele două tipologii, ne este util următorul tabel:

Așadar, dacă dorim să avem angajați motivați (cel puțin pe termen scurt), ar trebui, în primul rând, să eliminăm insatisfacția- menținem nivelul factorilor de igienă la un nivel cât mai ridicat; ulterior, dacă ne dorim o motivație de lungă durată, ar trebui să ne preocupe factorii motivatori, pe care ar fi recomandat să îi menținem la un nivel corespunzător.

Banii aduc motivație?

Problematica banilor a fost mereu un subiect destul de delicat. Nu ne dorim să fim cinici și să afirmăm că banii nu joacă un rol important pentru angajat. Aceștia însă ar fi un puternic factor motivator dacă munca pe care o desfășurăm este una mecanică, puternic standardizată, automată. În acest caz, o remunerație crescută în funcție de performanța prestată, ne-ar motiva, pentru că am ști că: trebuie să lucrăm mai mult, la aceeași calitate, pentru mai mulți bani.

Dar suntem într-o continuă evoluție. Ne dorim ca munca prestată să ne provoace creativitatea, gândirea strategică, abilitățile de rezolvare a problemelor. În acest caz, motivația financiară nu ne mai motivează. Dezvoltarea, îmbogățirea cunoștințelor, autonomia, recunoașterea eforturilor, găsirea unui scop - acestea contează cu adevărat pentru noi în această situație. Tocmai de aceea, este recomandat să ne orientăm spre organizațiile a căror obiective se aliniază valorilor noastre personale.

Idei practice de creștere a motivației angajaților

Am aflat până acum că există doi factori care influențează implicarea angajaților noștri și că aceștia nu depind unul de altul. Cu alte cuvinte, dacă ne asigurăm că mediul de lucru este unul plăcut și că bonificaţiile oferite sunt generoase, nu înseamnă că angajații noștri vor fi motivați; înseamnă doar că ei nu sunt demotivați. În rândurile următoare, vom expune câteva sugestii despre cum am putea aplica teoria lui Herzberg, factorilor duali ( ai satisfacției/ insatisfacției) pentru a crește motivația pe termen lung în companiile noastre.

Pasul 1- Eliminarea insatisfacției:

Toate aceste acțiuni ajută la eliminarea insatisfacției din organizație. Însă nu trebuie să ne oprim aici! Abia după ce am ajuns la acest nivel, începem să lucrăm la motivația angajaților.

Pasul 2- Crearea condițiilor pentru factorii motivatori

La aceste idei, am mai adăuga câteva sugestii care să ne ajute:

Concluzii

Angajații motivați sunt o resursă extrem de importantă pentru companie. Aceștia sunt mai productivi, mai dedicați, rămân loiali și scutesc organizația de cheltuieli suplimentare aferente recrutării și pregătirii de noi oameni.

În acest sens, suntem de multe ori tentați să credem că ne motivăm angajații prin recompense materiale, mediul de lucru plăcut, relațiile bune dintre management și echipe etc.. Investim în toate acestea, fără a avea însă rezultatul scontat și de durată. Problema este că investim în factorii de igienă- acei factori care ne vor asigura în cel mai bun caz că nu avem angajați demotivați. Pentru a ajunge la performanță însă, trebuie să ne canalizăm eforturile înspre factorii motivatori- cei care vizează realizările, recunoașterea, responsabilitatea, posibilitățile de avansare și dezvoltare angajaților.

De asemenea, există diverse recomandări înspre dezvoltarea unei strategii viabile de motivare. Cu toate acestea, poate cel mai important aspect de luat în calcul este diversitatea de factori care ne motivează pe fiecare. Având această premisă, alături de exemplele de acțiuni motivatoare, se recomandă discuțiile regulate unu-la-unu cu angajații, pentru a identifica ce anume este important pentru ei.

Un ultim aspect de reținut: avem nevoie de factorii de igienă; trebuie să ne asigurăm că aceștia există și că sunt oferiți în funcție de nevoile individuale. Abia apoi, putem să începem să dezvoltăm motivația.

NUMĂRUL 138 - Maps & AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • Connatix
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO