Dezvoltarea sectorului IT creează an de an locuri de muncă din ce în ce mai interesante și mai atractive pentru tinerii pasionați de domeniul informaticii. Dar în contextul valului ascendent de angajări din ultimii ani, companiile au început să caute profile din ce în ce mai complexe. În același timp, există și candidați care au înțeles că pentru a se diferenția au nevoie de formule complementare de formare profesională.
Din acest motiv, în ultimii ani, la nivel național au apărut o serie de metode alternative de învățare care oferă candidaților experiența unei specializări specifice într-o anumită tehnologie, fie în domenii conexe, cum ar fi marketing, management, design sau social media.
În momentul de față există un gol în zona de resurse umane specializate în domeniul IT, atât în SUA cât și în Europa, respectiv România, iar acest gol vine pe de o parte din cifrele de școlarizare, iar pe de altă parte din lipsa unor competențe calibrate cu cerințele pieței.
Dacă ne raportăm la cifre, în România există aproximativ 100.000 de angajați în domeniul IT la nivel național, iar cererea de ocupare în 2014 a fost de 17.148 oferte de muncă pe diverse stadii de specializare în cele mai mari orașe din România - conform ofertelor de muncă publicate de site-urile de specialitate. Pe fondul acestor constatări, nu trebuie să ignorăm nici faptul că cei mai străluciți dintre absolvenții de liceu sau facultate cu profil tehnic, aleg fie să își continue studiile în afară țării, fie să lucreze pentru companii renumite din străinătate.
Pornind de la aceste premise, anul trecut compania PITECH+PLUS a lansat o metodă revoluționară de învățare și formare profesională în domeniul IT. ACADEMY+PLUS este o școală nouă, bazată pe o programă actualizată cerințelor pieței și, în același timp, utilizând o metodă inovativă de învățare pentru elevi.
Obiectivele școlii sunt să rezolve pe de o parte necesitatea companiilor de IT de a avea angajați capabili să înțeleagă un proiect nu doar dintr-o perspectiva tehnică, ci și din perspective manageriale sau de sales și marketing, iar pe de altă parte școala își propune să creeze o cultură – ”geek culture” prin care să atragă și alte persoane cu abilități de învățare spre zona informaticii.
ACADEMY+PLUS a fost lansată pe piața din România pe baza unui parteneriat cu Școala 42 din Paris. Această din urmă nu este altceva decât o pepinieră de 1000 de elevi/an care învață informatică după reguli dictate de industrie.
Parteneriatul semnat în martie 2014 a pus în mișcare un proiect unic pentru industria de IT din România: lansarea unei școli deschise oricărei persoane pasionate de informatică, finanțată exclusiv de compania clujeană PITECH+PLUS.
Admiterea la ACADEMY+PLUS se face în aceeași manieră ca la 42: pre-selecție, check-in – un interviu cu candidații care trec de pre-selecție, piscina – o testare de 28 de zile și go/no go. La finalul celor trei evaluări de 28 de zile, din aproximativ 1200 de înscriși pe platforma de candidatură doar 58 de candidați au obținut go.
În luna noiembrie 2014, a avut loc ceremonia de inaugurare a școlii. În momentul de față elevii școlii învață prin intermediul proiectelor lansate pe platforma de e-learning pe care o au la dispoziție.
Elevii selectați nu reprezintă un grup omogen de persoane care au aceeași vârstă sau preocupări. Admiterea s-a adresat tuturor celor care sunt pasionați de informatică, iar în afară de rezultatele obținute la testări, echipa care s-a ocupat de recrutare nu a luat în considerare vârsta (decât în cazul minorilor) sau experiențele anterioare. Așadar, printre elevii ACADEMY+PLUS se regăsesc proaspăt absolvenți de liceu, dar și persoane care își doresc o reconversie profesională în domeniul IT.
Unicitatea acestui proiect se reflectă din mai multe unghiuri. Pe de o parte, școala în sine reprezintă un micro-mediu organizațional. Elevii au dispoziție un spațiu complet dotat tehnic, o sală de jocuri, săli de brainstorming și profesioniști care le stau la dispoziție având calitatea de mentori și nu aceea de profesori.
Ingredientele psihologice care determină funcționarea acestui întreg ansamblu în absența unui orar, a unor ore de prezență stricte sau a unor condiționări, sunt self-responsibility și dezvoltarea abilităților decizionale.
Şcoală pornește de la premisa că există creativitate în IT și le oferă elevilor libertatea să experimenteze în jurul unei comunități pe care și-o creează singuri.
În ceea ce privește metoda și programa, există câteva elemente care le particularizează :
Pe termen scurt, obiectivele noastre țin de triplarea numărului de elevi în 2015, customizarea de module de formare prin intermediul cărora să crească gradul de flexibilitate și personalizare în conformitate cu pregătirea individuală a fiecărui candidat, astfel încât cei cu un nivel mai ridicat să poată opta pentru un anumit mix de formare. De asemenea, ne propunem și deschiderea de filiale în alte orașe din România.
Pe termen lung, obiectivele ACADEMY+PLUS sunt să se ridice gradul de colaborare între companiile care caută tineri talentați, să crească standardele de performanță ale industriei și să descopere prin intermediul metodei sale minți strălucite care pot crea produsele informatice de mâine.