You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something - your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life.” - Steve Jobs
Făcând retrospectiva anului 2014, am văzut câteva tendințe și tehnologii care vor schimba cu siguranță modul în care comunicăm, interacționăm și investim în publicitatea online. Așadar, obiectul articolului va consta în prezentarea a zece tendințe de Marketing Online și cinci tendințe tehnologice pentru acest an și pentru anii care urmează.
În România avem deja 7,5 milioane de utilizatori activi de smartphone-uri, ceea ce reprezintă aproximativ 37,5% din populația țării. În 2014 antreprenorii au realizat că nu pot ignora 40% din potențialii lor clienți și au început să gândească mobile. În 2015 ne așteptăm să vedem noi magazine online care să intre pe piață direct cu website-uri reponsive. De asemenea, magazinele online care au deja versiuni de site-uri adaptate dispozitivelor mobile, se vor orienta înspre a-și dezvolta propriile aplicații mobile.
De vreme ce peisajul Social Media devine tot mai aglomerat cu mesaje comerciale dar cu un conținut de slabă calitate, companiile deștepte vor investi în diferențierea printr-un conținut de calitate. Acest lucru va reprezenta o mare oportunitate pentru ca brandurile care au o poveste de spus să arate că Social Media poate aduce clienți noi și poate să-i fidelizeze pe cei existenți.
Anul trecut, Facebook a introdus funcționalitatea de auto-play la toate video-urile de pe platformă. În consecință, companiile și publicațiile au început să-și publice video-urile direct pe Facebook. Acest lucru i-a creat Facebook oportunitatea mare de a vinde reclamă video și pentru branduri. În 2015 vom putea vedea și alte rețele sociale precum LinkedIn sau Twitter să se lupte pentru mai mult conținut video pe propriile platforme. Războiul cu YouTube abia a început.
După cum știm și am observat, Facebook și-a schimbat algoritmul pentru newsfeed și a redus foarte mult reach-ul mesajelor organice (neplătite) postate de către branduri. Aceasta este o veste proastă pentru companii.
Ne așteptăm ca în acest an să înceapă căutarea unui “next big (free) thing”, sau cel puțin businessurile se vor orienta să investească mai mult în propriile canale de comunicare: blog și newsletter.
Ai încercat noua funcționalitate “Create a post”? Este super! Orice utilizator al rețelei sociale LinkedIn poate acum să scrie articole personale care arată foarte similar cu postările de pe bloguri. Când cineva scrie un articol toate conexiunile sale primesc o notificare despre postare. S-ar putea ca în acest an să vedem ca această opțiune să se implementeze și la paginile de business.
Facebook a început să lucreze la o versiune a platformei sociale adaptată pentru businessuri, care ar putea concura cu Yammer, Google Groups, LinkedIn sau alte tool-uri colaborative. Așteptăm să încercăm o versiune beta.
În prezent, clienții folosesc între zece și douăzeci de surse de informare înainte să ia o decizie cu privire la ce să cumpere. Căutarea este standard, părerile prietenilor sunt aur curat și experiența oferită de produse și servicii este noul marketing. Companiile nu-și mai permit să nu investească în Marketing Online, astfel vor folosi tot mai mulți bani pentru publicitate integrată.
Noul algoritm al Facebook-ului forțează companiile să investească în publicitate pe Facebook pentru a ajunge cu mesajele postate la toți fanii paginilor de brand. Făcând acest lucru businessurile vor învăța că reclamele de pe Facebook sunt ușor de creat, foarte bine targetate, ieftine și oferă interacțiuni extra pe gratis. Aceasta este un târg bun pentru orice brand și în consecință ne așteptăm la tot mai multă publicitate pe Facebook și pe alte rețele sociale.
Ținând cont că Generația Y nu mai urmărește atât de mult TV și petrece mai mult timp navigând pe internet, marile branduri își vor reprograma o parte din bugetele de reclamă de pe TV în publicitate video online.
Așa cum știm, pe internet nu ai nevoie de bugete foarte mari pentru a putea face publicitate și din acest motiv orice companie își permite acum să livreze reclame video către clienții lor. Noi am experimentat anul trecut cu publicitatea video pe Facebook și rezultatele au fost surprinzător de bune, astfel ne așteptăm să vedem mai multe reclame pe monitoare și ecranele smartphone-urilor sau tabletelor noastre.
În 2014 am văzut câteva exemple de campanii de retargeting. Anul acesta ne așteptăm la mai multe retargetări inteligente și mai multe branduri care să apeleze la această tactică.
În concluzie, la tendințele în Marketing Online, credem că 2015 va fi anul comerțului pe mobil, al conținutului de calitate și a reclamelor sociale și video.
Clienții vor fi mai bine țintiți, mai delectați și mai informați pe orice device sau platformă vor folosi.
În acest an credem că marile companii vor scoate în față și vor încuraja consumatorii să cumpere mai multe dispozitive mobile. Problema este că pentru brățările și ceasurile nou apărute nu prea există aplicații dezvoltate și acest lucru nu le face foarte “cool”. Soluția ar putea veni de la aplicațiile de sănătate. Spre exemplu: ar fi util a avea un ceas care să ne ajute să știm informații vitale despre corpurile noastre.
Dacă filmele 3D au avut mult succes când toată lumea le-a putut urmări în cinematografe, realitatea virtuală ar putea fi noua revoluție în divertisment. Oculus rift este deja ceva ce orice geek și-ar dori să fie integrat în jocuri video. Tehnologia aceasta este deja în dezvoltare.
În SUA, oamenii pot folosi Apple Pay și Google Wallet. Se zice că aceste soluții sunt “the next thing” cu privire la plăți. Din păcate, în România încă încercăm să educăm consumatorul să plătească online cu cardul. Așadar, s-ar putea ca plățile cu mobilul să nu apară și să fie implementate la noi foarte rapid.
Din punct de vedere al marketingului, beacon-urile oferă o oportunitate foarte bună pentru a afla mai multe informații utile despre clienți și ne dă posibilitatea să facem reclamă contextuală mult mai precisă. Ne așteptăm la noi dezvoltări pentru această tehnologie.
Cea mai importantă știre la CES 2015 a fost despre mașinile care se conduc singure. Audi a trimis un model de test A7 într-o călătorie de la San Francisco până în Las Vegas fără intervenția unui șofer uman. Modelul A7 a ajuns în Las Vegas fără nici un incident. De asemenea, BMW și Mercedes-Benz fac progrese mari pentru ca acest vis să se împlinească.
Suntem siguri că acest an va fi unul memorabil pentru domeniile IT și Marketing. Depinde numai de noi să profităm la maxim și să contribuim să fie un an excelent. Bucură-te de el! Fă conexiunea între puncte și cu siguranță vom vorbi în 2016 despre cum 2015 a fost un an de tehnologii cool și Social Media.