Prin amabilitatea lui Ovidiu (Mățan, desigur), am fost invitat să susțin o prezentare cu ocazia IT DAYS 2014. Cum nu am reușit să mă încadrez în timpul alocat prezentării, redactarea acestui articol îmi oferă ocazia de a completa prezentarea. Iată ce am vrut să spun neapărat !
Antreprenoriatul nu mai poate astăzi face abstracție de tehnologie, indiferent de domeniu. Ne putem imagina orice activitate economică doriți și, fără prea mult efort, vom putea atașa o funcție tehnologică care să deservească acea activitate. Mai mult decât atât, tehnologia a devenit pe parcursul timpului un element diferențiator, care poate asigura avantajul competitiv necesar succesului. Astăzi se înregistrează o accelerare fără precedent a ritmului progresului socio-economic. Majoritatea lumii își închipuie că progresul va continua să fie unul liniar, dar nu mai este așa. Progresul tehnologic sau cel favorizat de tehnologie este acum unul exponențial. Pentru ilustrare am ales un singur exemplu, dar concludent pentru impactul său asupra tuturor: proiectul descifrării genomului uman a durat 20 de ani, în primii 15 ani ai proiectului a fost descifrată o mică parte a genomului (sub o treime), progresele cele mai mari s-au făcut în ultimii cinci ani doar datorită avansului tehnologic. Ceea ce părea un eșec, a devenit un succes. Prezența tehnologiei nu garantează acest succes, însă pare să devină un ingredient de tipul “sarea din bucate” (dacă știți povestea). Dacă tot vorbim de “bucate”, există o rețetă infailibilă care ne garantează succesul în rândul mesenilor? Cu alte cuvinte putem urma o strategie anume pe care aplicând-o pas cu pas să ajungem la satisfacția dorită a clienților?
Un răspuns evident este că nu, altfel am fi toți milionari și am lansa produse și/sau servicii în conferințe transmise peste tot în lume. După care am lansa fundații care să îi sprijine pe cei care nu au aplicat “rețeta”. Și atunci? Nu vă voi răspunde direct la întrebare ci voi lansa cel puțin altele două. Iată-le:
Care sunt celelalte ingrediente personale de care are nevoie un antreprenor (de succes)? Dar cele societale?
În rândurile următoare voi încerca să răspund acestor întrebări.
Spiritul antreprenorial este cel care ne îndeamnă să demarăm activități pe cont propriu, din care să producem profit, adică beneficii personale și, eventual, de grup. Antreprenoriatul, adică efectul nemijlocit al spiritului antreprenorial, este perceput de foarte mulți ca principalul factor de progres al lumii, iar businessul – sângele din organismul global care a continuat să “circule” chiar și în perioadele de conflicte mondiale grave. Există destule exemple în care inamicii (ideologici sau chiar în conflict armat) au continuat relațiile de business. Am ales doar două pentru că sunt cât se poate de ilustrative:
Asumarea riscului este o caracteristică personală esențială, fără de care antreprenoriatul nu este posibil. Felul în care conștientizăm riscul determină cursul acțiunilor noastre. Ne afectează viața personală, viața profesională și interacțiunea cu societatea în general. În esență felul în care înțelegem să ne asumăm un risc este o caracteristică personală, dat care poate fi, desigur, și educația. Totuși, existența ei nu ne garantează reușita în business.
Ce este de fapt spiritul antreprenorial? Este același lucru cu cultura antreprenorială? Să pornim mai întâi cu etimologia cuvântului antreprenor. Cuvântul este de origine franceză și a desemnat o persoană aflată între două locuri de muncă, deci un șomer! Interesant cum un cuvânt care se referea la o persoană fără loc de munca a ajuns să însemne, în ziua de azi, o persoană care oferă locuri de muncă… Spiritul antreprenorial este definit în literatura de specialitate ca fiind însumarea, în proporții ce pot diferi, a unor caracteristici individuale dintre care nu vor lipsi:
Cultura antreprenorială este un ansamblu de caracteristici societale tangibile și intangibile care favorizează manifestarea, altfel spus concretizarea spiritului antreprenorial. În ceea ce privește caracteristicile tangibile sau fizice lucrurile sunt destul de simple – adică vorbim aici despre infrastructura în special, care poate consta în căi de acces, utilități, teren etc.. Cele intangibile sunt reprezentate istoric de:
și de societate, cu accent pe două componente - acceptanța a eșecului și încredere.
În continuare, vom inventaria aceste caracteristici tangibile și intangibile. Operația de inventariere va debuta cu acele caracteristici pe care NU le avem, pentru a încheia cu acelea pe care le AVEM, rămânând în zona pozitivă a lucrurilor:
Un răspuns posibil ar fi următorul:
Trebuie să convenim că inițiativa / spiritul antreprenorial nu mai este suficient. A fost poate în urmă cu 20 de ani. În ziua de azi, este necesar un grad de sofisticare care înseamnă:
capital (de preferință al altora, nu pentru că e bine să cheltuiești banii altora ci pentru că așa dovedești că și alții au încredere în ceea ce faci tu).
Dar este importantă prezența unui mediu în care afacerea noastră să se dezvolte firesc. Acest mediu este în fapt cultura antreprenorială.
Cum se poate accelera formarea sau consolidarea culturii antreprenoriale? O parte a răspunsului îl reprezintă clusterele sau polii de competitivitate (pole de competitivite) pentru gurmanzii / francofonii dintre voi. Clusterele sunt structuri pe lanț de valoare a unei industrii, cu funcție economică și realizează o aliniere strategică pe zone de interes comun. Acest lucru este posibil deoarece, de la un anumit nivel în sus, competiția între companii (mai ales IMM-uri) nu mai există. Economiștii au denumit acest fenomen “co-petiție”. Clusterele, conform definițiilor cu care s-a obținut premiul Nobel pentru economie acum 20 de ani (vezi prof. dr. Michael Porter precum și foarte interesanta politică federală a SUA de susținere a clusterizării www.clustermapping.us), au funcție de susținere a dezvoltării ecosistemului. Dintre avantajele dezvoltării ecosistemului amintesc:
Este nevoie de ecosisteme inovative, adică de acele ecosisteme în care există capacitate antreprenorială, dar și capacitate socială (capacitatea de a genera inovație și de a asimila efectele ei). Iar Clujul este foarte bine poziționat din acest punct de vedere pentru domenii de business tehnologice deoarece:
Cu alte cuvinte există premise bune pentru ca noi și generațiile următoare să creeze istoricul antreprenoriatului românesc.
La mulți ani și un an antreprenorial cât mai bun tuturor care își doresc acest lucru!