ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 147
Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 30
Abonament PDF

Despre antreprenoriat, la final de an

Andrei Kelemen
CEO @ Cluj IT Cluster



DIVERSE

Prin amabilitatea lui Ovidiu (Mățan, desigur), am fost invitat să susțin o prezentare cu ocazia IT DAYS 2014. Cum nu am reușit să mă încadrez în timpul alocat prezentării, redactarea acestui articol îmi oferă ocazia de a completa prezentarea. Iată ce am vrut să spun neapărat !

Antreprenoriatul nu mai poate astăzi face abstracție de tehnologie, indiferent de domeniu. Ne putem imagina orice activitate economică doriți și, fără prea mult efort, vom putea atașa o funcție tehnologică care să deservească acea activitate. Mai mult decât atât, tehnologia a devenit pe parcursul timpului un element diferențiator, care poate asigura avantajul competitiv necesar succesului. Astăzi se înregistrează o accelerare fără precedent a ritmului progresului socio-economic. Majoritatea lumii își închipuie că progresul va continua să fie unul liniar, dar nu mai este așa. Progresul tehnologic sau cel favorizat de tehnologie este acum unul exponențial. Pentru ilustrare am ales un singur exemplu, dar concludent pentru impactul său asupra tuturor: proiectul descifrării genomului uman a durat 20 de ani, în primii 15 ani ai proiectului a fost descifrată o mică parte a genomului (sub o treime), progresele cele mai mari s-au făcut în ultimii cinci ani doar datorită avansului tehnologic. Ceea ce părea un eșec, a devenit un succes. Prezența tehnologiei nu garantează acest succes, însă pare să devină un ingredient de tipul “sarea din bucate” (dacă știți povestea). Dacă tot vorbim de “bucate”, există o rețetă infailibilă care ne garantează succesul în rândul mesenilor? Cu alte cuvinte putem urma o strategie anume pe care aplicând-o pas cu pas să ajungem la satisfacția dorită a clienților?

Un răspuns evident este că nu, altfel am fi toți milionari și am lansa produse și/sau servicii în conferințe transmise peste tot în lume. După care am lansa fundații care să îi sprijine pe cei care nu au aplicat “rețeta”. Și atunci? Nu vă voi răspunde direct la întrebare ci voi lansa cel puțin altele două. Iată-le:

Care sunt celelalte ingrediente personale de care are nevoie un antreprenor (de succes)? Dar cele societale?

În rândurile următoare voi încerca să răspund acestor întrebări.

Spiritul antreprenorial este cel care ne îndeamnă să demarăm activități pe cont propriu, din care să producem profit, adică beneficii personale și, eventual, de grup. Antreprenoriatul, adică efectul nemijlocit al spiritului antreprenorial, este perceput de foarte mulți ca principalul factor de progres al lumii, iar businessul – sângele din organismul global care a continuat să “circule” chiar și în perioadele de conflicte mondiale grave. Există destule exemple în care inamicii (ideologici sau chiar în conflict armat) au continuat relațiile de business. Am ales doar două pentru că sunt cât se poate de ilustrative:

Asumarea riscului este o caracteristică personală esențială, fără de care antreprenoriatul nu este posibil. Felul în care conștientizăm riscul determină cursul acțiunilor noastre. Ne afectează viața personală, viața profesională și interacțiunea cu societatea în general. În esență felul în care înțelegem să ne asumăm un risc este o caracteristică personală, dat care poate fi, desigur, și educația. Totuși, existența ei nu ne garantează reușita în business.

Ce este de fapt spiritul antreprenorial? Este același lucru cu cultura antreprenorială? Să pornim mai întâi cu etimologia cuvântului antreprenor. Cuvântul este de origine franceză și a desemnat o persoană aflată între două locuri de muncă, deci un șomer! Interesant cum un cuvânt care se referea la o persoană fără loc de munca a ajuns să însemne, în ziua de azi, o persoană care oferă locuri de muncă… Spiritul antreprenorial este definit în literatura de specialitate ca fiind însumarea, în proporții ce pot diferi, a unor caracteristici individuale dintre care nu vor lipsi:

Cultura antreprenorială este un ansamblu de caracteristici societale tangibile și intangibile care favorizează manifestarea, altfel spus concretizarea spiritului antreprenorial. În ceea ce privește caracteristicile tangibile sau fizice lucrurile sunt destul de simple – adică vorbim aici despre infrastructura în special, care poate consta în căi de acces, utilități, teren etc.. Cele intangibile sunt reprezentate istoric de:

și de societate, cu accent pe două componente - acceptanța a eșecului și încredere.

În continuare, vom inventaria aceste caracteristici tangibile și intangibile. Operația de inventariere va debuta cu acele caracteristici pe care NU le avem, pentru a încheia cu acelea pe care le AVEM, rămânând în zona pozitivă a lucrurilor:

Totuși ce AVEM?

Un răspuns posibil ar fi următorul:

Trebuie să convenim că inițiativa / spiritul antreprenorial nu mai este suficient. A fost poate în urmă cu 20 de ani. În ziua de azi, este necesar un grad de sofisticare care înseamnă:

Cum se poate accelera formarea sau consolidarea culturii antreprenoriale? O parte a răspunsului îl reprezintă clusterele sau polii de competitivitate (pole de competitivite) pentru gurmanzii / francofonii dintre voi. Clusterele sunt structuri pe lanț de valoare a unei industrii, cu funcție economică și realizează o aliniere strategică pe zone de interes comun. Acest lucru este posibil deoarece, de la un anumit nivel în sus, competiția între companii (mai ales IMM-uri) nu mai există. Economiștii au denumit acest fenomen “co-petiție”. Clusterele, conform definițiilor cu care s-a obținut premiul Nobel pentru economie acum 20 de ani (vezi prof. dr. Michael Porter precum și foarte interesanta politică federală a SUA de susținere a clusterizării www.clustermapping.us), au funcție de susținere a dezvoltării ecosistemului. Dintre avantajele dezvoltării ecosistemului amintesc:

Este nevoie de ecosisteme inovative, adică de acele ecosisteme în care există capacitate antreprenorială, dar și capacitate socială (capacitatea de a genera inovație și de a asimila efectele ei). Iar Clujul este foarte bine poziționat din acest punct de vedere pentru domenii de business tehnologice deoarece:

Cu alte cuvinte există premise bune pentru ca noi și generațiile următoare să creeze istoricul antreprenoriatului românesc.

La mulți ani și un an antreprenorial cât mai bun tuturor care își doresc acest lucru!

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects