Marketingul s-a schimbat în mod dramatic în ultimii ani, influențându-ne și pe noi, fie că suntem marketeri sau antreprenori. Până în prezent, am fost martori la decăderea mijloacelor de comunicare tradiționale, la apariția și dezvoltarea unui volum imens de informații dar și la inovații tehnologice pe toate planurile.
La această serie de inovații se adaugă și modul în care consumatorul percepe conceptul de brand. Astăzi, consumatorul are nevoie să se simtă implicat în povestea brandului companiei noastre și va cere acest lucru, deoarece așteptările lui au evoluat și, odată cu ele, întregul său comportament. Astfel, în acest moment, se pune problema dacă brandurile vor înțelege acest lucru și vor răspunde pe măsură.
Termenul de engagement nu are o traducere exactă în limba română așa că îl vom folosi pentru a indica procesul de implicare al angajaților sau clienților unei companii în diversele activități întreprinse de aceasta.
În mod cert e mai mult o întrebare retorică pentru că toate afacerile au nevoie de aplicarea unui anumit nivel de engagement, fie că vorbim de relația cu proprii colegi sau clienți.
Întotdeauna a existat această nevoie, doar că acum o și conștientizăm în condițiile unor piețe foarte competitive.
Acum câțiva ani, a obține acoperire media cât mai mare era tot ce îți puteai dori de la marketing. Aveai acoperire, aveai rezultate. Cu toate acestea, odată cu creșterea exponențială a informațiilor transmise în piață de către marketer-i, acoperirea media nu mai reprezintă singurul factor decisiv al succesului în comunicare. De data asta, trebuie să ne asigurăm de faptul că audiența noastră țintă recepționează mesajul nostru, îl înțelege și răspunde conform așteptărilor sau obiectivelor trasate.
Bătălia pentru un brand memorabil a început. Concentrează-te pe esența nevoilor consumatorilor tăi și interacționează cu aceștia. Doar așa vei stabili o conexiune reală între publicul țintă și brandul tău.
O dată cu dezvoltarea industriei de IT&Software, a apărut provocarea de a angaja și de a fideliza pe cei mai buni specialiști din domeniu, din cauza lipsei de candidați și a competitivității în recrutarea acestora. În acest caz, care este totuși soluția?
Engagement marketing poate fi singura cale prin care să-i determinăm pe angajații noștri să se dedice valorilor brandului nostru, sporind astfel nivelul lor de satisfacție și productivitate la locul de muncă.
Companiile de software ar trebui să conștientizeze clar faptul că-și derulează activitatea într-un ecosistem de comunicare și că procesul de engagement poate fi aplicat în diverse contexte:
1. Social Media. Întregul concept al rețelelor sociale se bazează pe nevoia indivizilor de a face parte dintr-o comunitate . Acest lucru le permite brandurilor să devină mai apropiate de fanii lor, iar Social Media oferă instrumentele perfecte pentru a facilita această conexiune. Rețineți însă un singur lucru: Social Media NU înseamnă doar Facebook!
2. Rețelele profesionale. Acestea oferă oportunitatea brandurilor de a se poziționa într-o comunitate cu interese similare. Generarea de conținut relevant joacă un rol vital în tot acest proces prin faptul că împărtășirea experienței de brand poate convinge profesioniștii din domeniu că le putem oferi acel mediu de lucru în care ei trebuie și își doresc să se regăsească.
3. Comunitățile locale. O imagine de brand recognoscibilă și respectată în comunitate este cheia diferențierii. Oamenii se simt mai aproape de brandurile implicate în activități ale comunității și este mult mai probabil să-și dorească să facă parte din construcția acestor branduri, fie din postura de angajați, parteneri de afaceri sau fani.
4. Compania în sine. Angajații pot fi cei mai buni ambasadori ai brandului tău. Mai mult decât atât, faptul că sunt implicați în construcția brandului va adăuga un plus de motivare non-materială, scăzând importanța motivației financiare. Oferă-le pur și simplu șansa de a simți că pun umărul la creșterea unui brand de succes cu valori solide și care le apreciază aportul și susținerea.
Engagementul e ca o promisiune dintre doi parteneri de viață care ar trebui să se transforme într-un mariaj frumos. (en. engagement=logodnă) Iar principiul de bază pentru acest lucru este reprezentat de o comunicare eficientă și deschisă, ce duce la stabilirea unei relații pe termen lung.
Următorii factori sunt de luat în calcul pentru a îndeplini un proces de engagement:
1. cunoaște-ți audiența.Dacă lucrurile sunt neclare în această etapă... nu încerca să mergi mai departe. Altcumva spus, dacă nu cunoști cui te adresezi, cum să știi modul în care să i te adresezi sau implici în diverse activități? Iar pentru asta, lansează întrebări specifice, care să urmărească acele dimensiuni ce te vor ajuta să comunici mai eficient cu audiența ta.
2. creează (sau găsește) contextul de comunicare cu audiența ta: folosește cele mai potrivite canale de comunicare, la momentul potrivit. Aici intervine capacitatea de a identifica acele canale de comunicare eficiente prin care să transmitem mesajul nostru. De reținut însă faptul că nu este suficient un singur canal de comunicare, fiind important să găsim mixul de comunicare potrivit publicului căruia ne adresăm. În ziua de azi, eficiența și performanța sunt date de integrarea comunicării online cu cea offline, dar și de transmiterea unui mesaj unitar pe mai multe canale.
3. generează conținutul relevant pentru audiența ta, conținut bazat întotdeauna pe nevoile acestei audiențe care ar trebui analizate în preliminar cu mare, mare atenție. Calitatea conținutului este direct influențată de nivelul de cunoaștere asupra așteptărilor audienței țintă. Într-un mediu atât de disruptiv, cu volume mari de informații, conținutul te poate departaja față de alte companii, setând un avantaj competitiv.
4. interacționează cu audiența ta. De multe ori conștientizăm importanța engagementului abia în acest stadiu. Interacțiunea în sine permite să obținem feedback dar și să descoperim noi oportunități. De asemenea: e un job full-time. Primește feedback-ul audienței în orice moment și nu-ți fie frică să răspunzi reacțiilor generate... în timp util, desigur.
Ambele. Sau cel puțin ar trebui să fim pregătiți pentru ambele medii. Viața noastră de zi cu zi a devenit foarte dinamică, datorită dispozitivelor mobile, obligându-ne să fim mereu conectați la o serie de informații ce țin de timpul, locul sau contextul în care ne aflăm. Adevărata provocare pentru un business este să fie adaptabil în permanență, în funcție de nevoile publicului țintă. Și nici măcar nu e nevoie să vorbim despre engagement online sau offline. E vorba strict de înțelegerea audienței și de comunicarea eficientă cu aceasta.
Pe lângă toate aspectele discutate mai sus, engagementul produce schimbări majore în conceptul de bază al modului în care conducem un business: de la modul în care comunicăm cu colegii noștri, cum distribuim produsele/ serviciile noastre, cum ne motivăm partenerii de afaceri și până la modul în care încercăm să creștem valoarea brandului nostru. Relațiile interumane sunt redefinite și astfel, întreaga societate în care trăim. E cam înfricoșător acest gând, însă este un proces natural până la urmă, ce contribuie la evoluția noastră și la eforturile depuse pentru a găsi în permanență cele mai eficiente soluții în tot ceea ce facem.
Engagement marketing face referire la crearea unui context prin care să livrăm experiențe personalizate clienților, angajaților și partenerilor noștri, pe baza nevoilor acestora, conștientizate sau nu. Scopul de bază și provocarea reală este de a avea oameni dedicați complet viziunii noastre de business, fapt ce ne va permite să atingem rezultatele mult dorite.