ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 28
Abonament PDF

Bugetul de marketing = Bugetul de Publicitate?

Adrian Abrudan
Senior partner & research director
@Loopaa



DIVERSE

Majoritatea companiilor mici și mijlocii nu folosesc conceptul de buget de marketing. În cel mai bun caz avem bugete de publicitate sau promovare. Dar cum rămâne cu celelalte investiții care țin de mixul de marketing:

Remarcați că din lista enumerată, unele aspecte țin de bugetul de la vânzări. Procesele? Țin de management. Concurența? Nimeni nu știe mai bine decât cei de la vânzări. Eficiența costurilor? Avem departament financiar… și management.

E adevărat, dar analizele de marketing vizează altă tematică decât analizele financiare.

Dacă managementul nu are suficientă expertiză de marketing atunci responsabilul de marketing ar trebui să analizeze toate procesele din companie care ajung să creeze valoare pentru clienți și ar trebui să aibă măsuri dedicate în bugetul de marketing. Realitatea economică din interiorul firmelor ține bugetul de marketing amestecat cu bugetele din celelalte departamente, dar trebuie făcute eforturi constante de către responsabilul de marketing pentru a avea o imagine generală asupra valorii create de companie în diferite sectoare de piață și pe diferite nivele de responsabilitate din companie.


Modele de analiză financiară
(cele mai utilizate analize)
Modele de analiză de marketing
(cele mai relevante pentru comunicare și vânzări)
Raport de profit și pierdere
Bugete de venituri și cheltuieli
Cashflow în general, performanță generală
Cele mai detaliate ajung la:
- centre de profit,
- performanțe pe filiale,
- performanțe pe divizii.
Analiza canalelor de distribuție
Analiză pe tipuri, profile de clienți
Analize de campanii: de ce un produs, divizie, vânzător sau distribuitor performează mai bine decât ceilalți pentru a încerca exploatarea acestui know-how și pentru a ajusta comunicarea pentru întreaga companie/divizie.
Analiza în detaliu a vânzărilor, în general pentru optimizarea costurilor de comunicare. De regulă se găsesc și alte categorii de costuri ce pot fi reduse după realizarea constantă a acestor analize.
Analize de performanță a grupelor de produs sau produselor pe furnizori pentru ajustarea politicii de preț, negocieri cu furnizorii sau optimizarea valorii oferite clienților.
Analize de satisfacție a clienților privind interacțiunile cu serviciile oferite de companie.



Managerii au o situație dificilă aici. Cât ar trebui să i se lase marketingului să intervină pe celelalte procese în companie?

Aceste tipuri de analize și măsuri trebuie luate în calcul la nivelul bugetului general al companiei. În realitate se întâmplă ca cel mai credibil și competent dintre manageri să aibă bugetul aprobat și pentru alte procese. Dar uneori aceștia nu privesc businessul din punct de vedere al responsabilului de marketing.

Directorul executiv sau directorul general și responsabilul de marketing sunt singurii care pot activa aceste unghiuri de analiză asupra business-ului. În final, obiectivul de marketing este să ai control asupra valorii pe care o oferi clienților și să maximizezi profitul.

Deci… cum ar trebui să construim bugetul de marketing?

Misiunea dificilă a managerului vine și de la complexitatea proceselor din cadrul companiei care ajung să creeze valoare pentru client. La urma urmei, marketing este … peste tot. Planul de marketing acoperă toate procesele firmei, însă nu este necesar să avem totul centralizat într-un buget care se numește Buget de Marketing. Dar trebuie să ai grijă ca echipa ta de management:

  1. Să monitorizeze evoluția acțiunilor, a costurilor si a profitabilității acestora.
  2. Să monitorizeze concurența directa și planul lor de comunicare.
  3. Să țină bugetele flexibile în funcție de evoluția veniturilor.
  4. Să încerce să monitorizeze fiecare ban cheltuit, în ce mod întoarce rezultatele așteptate și cum creează valoare pentru client.
  5. Să țină bugetul realist, să fie monitorizat constant iar periodic (suficient din 6 în 6 luni) să fie actualizat planul de marketing.
  6. Să știe că trebuie să cheltuie bugetele alocate mai inteligent decât concurența.
  7. Să fie constituită din parteneri care îți împărtășesc viziunea pe termen lung, le este clară și o pot transmite mai departe motivându-I pe ceilalți.

De asemenea este important să încurajați marketingul să fie creativ și curajos în decizii, să luați deciziile corecte bazate pe contextul real al companiei și al mediului economic în care activați luând în calcul obiectivele pe termen lung.

PS. Bugetul întreg al companiei este bugetul real de marketing.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects