ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 28
Abonament PDF

Primul pas în analiza de business

Ioana Armean
Business Analyst
@Imprezzio Global



DIVERSE

După cum am menționat în articolul 'Cadrul analizei de business' din numărul 26, voi continua seria de articole în acest domeniu. Subiectele pentru articolele viitoare au fost prezentate succint sub formă de pași și diagrame pentru a oferi o imagine de ansamblu consistentă atât pentru un analist de business cât și pentru orice alt membru al echipei care îndeplinește aceste atribuții.

În același articol menționam orientarea ca fiind un prim pas ce trebuie să-l facă un analist de business când începe un proiect nou.

Cum trebuie să se orienteze un analist de business - este subiectul acestui articol și îl consider important deoarece în acest pas se setează involuntar anumite așteptări și fiecare parte implicată se aliniază la poziția de start pentru proiect. Consider acest pas unul neoficial datorită faptului că nu este documentat nicăieri. Orientarea nu face parte din niciun proces și nu am găsit cărți care să descrie modul în care un BA trebuie să se pregătească încă dinainte de a începe să scrie cerințele. Acest pas este cu atât mai important cu cât rolul de BA pe proiect este nou și nu se știe clar ce responsabilități îi revin.

Aș face o paralelă aici pentru a se înțelege mai bine la ce mă refer: în vânzări există o primă etapă sub numele de prospectare de piață.

Prospectarea este ansamblul de mijloace care permite intrarea în contact cu potențialii clienți care au nevoie de produsele și serviciile care le oferiți.

Aceasta este perspectiva pe care trebuie să o aveți în vedere și pentru analiza de business. Găsiți, într-adevăr, materiale despre planificarea unei abordări pe latura analizei de business (BA project approach) dar acest lucru corespunde cu pasul 3 din schema de mai sus și se referă la sarcini/activități, tehnici sau definirea livrabilelor pentru proiect.

Doresc să nu anticipăm prea mult viitoarele articole și revin la pasul informal de orientare pe care vrem să îl îndeplinim cu succes.

Informațiile pe care trebuie să le cunoașteți sunt prezentate mai jos.

1) Despre echipă

Mă refer aici la echipele de dezvoltare și de testare în cazul companiilor care au departamentele separate și la echipa SCRUM, în cazul în care se lucrează cross-funcțional.

Având rolul nou de analist de business în echipă poate seta așteptări dintre cele mai diverse între colegi și celelalte părți implicate. Se poate ca unii colegi să mai fi lucrat cu un analist de business și, la fel de bine, se poate ca ei să nu cunoască foarte clar atribuțiile acestuia. Fiecare membru are o perspectivă și experiență diferită care te poate ajuta să obții cerințele cât mai complete. Colaborarea în echipă este factorul cheie care va determina succesul proiectului.

Pentru ca lucrurile să se poată desfășura cât mai bine cu putință și ca rezultatele să fie cel puțin la nivelul așteptărilor, încercați să cunoașteți așteptările fiecărui membru din echipă.

Mai jos sunt anumite repere care vă ajută să conturați mai bine ce așteptări au ceilalți în ceea ce vă privește:

2) Despre client

Clientul va avea o imagine diferită pentru aproape orice membru din echipă în funcție de modul și contextul în care cele două părți au interacționat. Poate unii vor fi dezamăgiți, dar, din experiența de până acum, așteptările din partea echipei de dezvoltare de a avea un client tehnic nu pot fi îndeplinite decât într-o măsură destul de mică.

Clientul are în majoritatea cazurilor orientare de business și va da direcția de urmat atât pe partea de business cât și pe partea tehnică. Cerințele sunt de cele mai multe ori de business, nicidecum tehnice. Acestea din urmă se modelează după cerințele de business și nu invers.

Obiectivul principal pentru un analist de business este cel de a înțelege nevoia de business în baza căreia se face dezvoltarea și de a o îndeplini cu succes.

Pentru a clarifica lucrurile de la început poți face următoarele:

3) Despre proiect

Asigură-te că ești informat în legătură cu matricea RACI (R-Responsable, A- Accountable, C- Consulted, I- Informed) formală sau informală și încearcă să incluzi și rolul analistului de business în ea astfel încât să știe fiecare ce trebuie să facă. Dacă aceasta există doar la nivel informal încearcă să obții acordul părților și să o lași în forma scrisă pentru ca oricine să o poată consulta la nevoie. Fă referire la ea ori de câte ori e necesar.

Informații utile sunt despre:

Cele expuse mai sus vă pot ajuta pe fiecare dintre voi să vă aliniați la startul pentru un nou proiect. Informațiile despre echipă, client și proiect sunt accesibile oricui e interesat să le afle. Cum am mai menționat anterior, aceste subiecte nu se adresează doar analiștilor de business, ci tuturor celor care îndeplinesc și acest rol.

Închei prin a vă invita și pe voi să împărtășiți experiențele voastre de când ați început un proiect nou. Adresa mea este ioanaa@imprezzio.com.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects