Cât de repede ai putea crea un produs software începând de la o idee? Acesta este scopul prezentului articol. Vă vom prezenta etapele pe care le parcurge un concept o dată cu ideea inițială până la a găsi valoarea esențială a ideii și apoi de a o pune în mâinile utilizatorilor cât mai repede posibil.
Pentru a începe, trebuie să ai o idee clară în legătură cu produsul. Creează o listă simplă care să conțină puncte ale conceptului, valorile esențiale ale produsului și modul cum va fi capitalizat. Dar cum ai putea înțelege dacă este sau nu folositor?
Toți avem idei, dar dacă am avea un sistem prin care să le punem în practică? Principalul instrument pentru a înțelege dacă ideea ta poate fi transformată în bani este obținerea feedback-ului de la alții. Mai întâi de la prietenii tăi și familie. Apoi poți începe cu oamenii de pe la adunări publice, din comunități. Oriunde mergi, prezintă-le oamenilor ideea ta și notează-ți ceea ce le place, ce îi îngrijorează.
Ia fiecare element de la fiecare persoană cu care ai interacționat și gândește-te bine dacă ar putea fi folosit pentru a-ți îmbunătăți produsul. Trebuie să fii foarte deschis când filtrezi aceste idei. Acest produs poate fi ideea ta, dar tu nu ești unicul utilizator. După acest proces, vei avea o idee structurată cu care vei putea să continui prin următorii pași.
Conceptul de Produs Minim Viabil (MVP) provine din lumea Lean Startup. Acesta descrie necesarul minim al ideii esențiale de afacere care poate fi scoasă pe piață și pusă în mâinile utilizatorilor reali. Produsul trebuie să fie util, funcțional și în mod ideal să aibă un impact.
Înainte de a te ocupa de complexitatea modului în care produsul funcționează, trebuie să începi prin a înțelege utilizatorii și nevoile acestora. Pentru aceasta, recomandăm de obicei crearea personajelor. Un personaj este o persoană fictivă care va avea toate caracteristicile unei persoane reale: nume, vârstă, sex, interese, ocupație și așa mai departe. Mai mult, personajul va avea atât de multe detalii câte sunt necesare pentru a înțelege cum va interacționa cu noul produs.
De la ideea ta inițială, condimentată cu sugestiile venite din partea prietenilor, familiei și a altor cunoștințe, poți avea o idee despre cum ar trebui să arate funcționalitățile principale. Aceste funcționalități principale sunt numite teme. Ar trebui să existe numai câteva. Aceste teme ar trebui să fie independente unele de altele. O temă este ca o funcționalitate principală a aplicației. [http://www.mountaingoatsoftware.com/blog/stories-epics-and-themes]
Când înțelegi care sunt direcțiile de bază ale dezvoltării aplicației tale, poți începe să despici aceste teme în mănunchiuri mai mici. Scopul principal al despicării lor este faptul că vrem să avem un feedback rapid de la utilizatori reali. Cu cât este mai mică funcționalitatea, cu atât mai rapid o putem valida prin utilizatori reali. În acest fel putem afla ce părere au cu adevărat utilizatorii despre aplicație. O epopee ar trebui livrată utilizatorului real în 1 - 2 săptămâni.
Aceste epopei sunt din nou despicate în mai multe user stories (scenarii utilizator). O poveste utilizator ar trebui finalizată, în sensul că ar putea fi adăugată mediului de producție în 1-3 zile. De obicei, un user story și o epopee sunt scrise în următorul format "Ca
"În calitate de Charlotte, aș dori să pot transmite cu ușurință preferințele mele culinare prietenilor mei astfel încât ei să poată găti cina pentru noi înainte ca să ajung la locuința lor."
În principiu, Charlotte are nevoie de o metodă de a transmite ceea ce dorește să mănânce în acel moment și știe că prietenii ei sunt bucuroși să gătească orice. Aceasta ar fi o aplicație extrem de utilă pentru gurmanzii din întreaga lume.
După ce toate temele sunt despicate în epopei și toate epopeile sunt despicate în user stories, noi trebuie să găsim o cale de a ierarhiza aceste funcționalități conform priorităților. Deci, trebuie să analizăm fiecare user story și să înțelegem cât de repede și de eficient am putea transforma în capital valoarea reprezentată de partea "astfel încât <…>" din ea. Pentru a face asta, trebuie să creăm o balanță pentru estimarea valorii de afacere. În principiu, noi trebuie să găsim o cale pentru a realiza o ierarhie a scenariilor utilizatorilor, în ceea ce privește valoarea de business pe care o poate aduce utilizatorului. De asemenea, trebuie să mai luăm în calcul cât de ușor poate fi monetizată această valoare de către afacere.
Ceea ce am dori să facem este să realizăm o hartă a acestor user stories cu epopeile și temele. Partea de sus este înțelegerea generică a produsului, prezentată drept teme și/sau epopei. Partea de jos este reprezentată de user stories, care adaugă detalii fiecărei teme sau epopei.
Această tehnică este extrem de folositoare pentru a adăuga context la fiecare user story. Fiecare persoană implicată în producerea acestui software va înțelege întotdeauna "de ce-urile și "cum-urile" fiecărui scenariu, user story.
O opțiune bună ar fi să alegi vreo două user stories din fiecare epopee, astfel încât să poți avea un feedback mai rapid cu privire la fiecare dintre ideile tale. Deci, în principiu, ar trebui să tragi o linie pe harta ta și tot ce se află deasupra liniei va fi dezvoltat în perioada următoare (1-2 săptămâni, poate), iar restul va aștepta un pic mai mult. Scenariile utilizator pe care vei vrea să le alegi sunt acelea care au cea mai mare valoare de business.
Nu uita că fiecare dintre user stories este centrată pe utilizator, pentru că tu vrei să înțelegi cum vor folosi utilizatorii acest produs și vrei să îmbunătățești cât de mult poți experiența utilizatorului.
Nu este nevoie să estimezi efortul. Pur și simplu începe să lucrezi și notează cât îți ia fiecare user story ție și echipei tale. După vreo două săptămâni sau o lună, ai datele pentru a înțelege viteza de dezvoltare pentru acest anumit produs. Folosește aceste date statistice pentru a face o previziune legată de ceea ce poți livra în realitate în următoarele trei luni. Estimarea efortului de la început este o pierdere de timp, în această etapă a dezvoltării produsului.
Trebuie să pui în balanță cât costă să produci această primă incrementare și care este bugetul tău. Tu vrei să furnizezi prima incrementare cât de repede poți, pentru că s-ar putea să poți obține un profit rapid, dacă ideea ta a fost bună.
Trebuie să livrezi cât de repede poți. Aceasta înseamnă zile sau săptămâni. Nu aștepta să faci lucrurile frumoase și perfecte. Pus și simplu, livrează! Obține feedback! Dacă ai dezvoltat mai puțin, este mai ușor să modifici. Vei dori să livrezi cea mai simplă incrementare posibilă.
Cu această incrementare, poți cere părerea prietenilor, familiei, cunoștințelor. Poți de asemenea să mergi la grupurile de utilizatori, investitori și să le prezinți ideea ta. Ai ceva de arătat. Aceasta demonstrează oamenilor că tu ești într-adevăr hotărât să îmbunătățești acest produs, iar aceasta ajută mult să obții un feedback valoros în legătură cu îmbunătățirea produsului tău.
Vei dori să rămâi fidel ideii "eșuează rapid, eșuează ieftin" din Lean Startup. Dacă prima incrementare nu obține feedback pozitiv, poți fie să îl îmbunătățești, fie să renunți pur și simplu la el. Să pivotezi înseamnă să schimbi calea de dezvoltare înspre cerințele reale ale utilizatorilor, înspre ceea ce ei doresc și au nevoie cu adevărat și pentru care vor plăti. S-ar putea să fii nevoit să pivotezi de mai multe ori până când vei găsi calea cea bună.
Odată ce ai înțeles unde trebuie să mergi cu prima incrementare de produs, livrează-l utilizatorilor reali. Pune-l pe piață cât de repede poți și obține feedback de la lume. Gândește la scară mare, gândește global. Încearcă să lansezi MVP pe piață oriunde mergi. Investește în prezentarea produsului tău minim viabil și păstrează-ți sistemul deschis pentru orice feedback legat de îmbunătățire. Feedback-ul de la utilizatorii reali este atât de prețios încât poate defini soarta produsului: un succes sau un eșec.
Dacă primul tău MVP începe să fie utilizat, înseamnă că poți începe să câștigi bani. Probabil că nu mulți, dar este suficient. Este un semn că produsul tău aduce valoare reală utilizatorilor reali. Dacă începi să câștigi bani înseamnă că poți să îi reinvestești în dezvoltarea ulterioară. De asemenea, mai înseamnă și că echipei de dezvoltare i s-a ridicat moralul: produsul pe care îl construiesc este util.
Pe de altă parte, dacă nu îți poți monetiza efortul, s-ar putea să vrei să continui să îi faci reclamă pe piață și să adaugi noi caracteristici, sau ai putea să dorești să te orientezi înspre o altă direcție .
Totuși, aceasta nu înseamnă că nu este nevoie să îmbunătățești produsul minim viabil. Ai întotdeauna nevoie să obții feedback de la utilizatori și să înțelegi dacă nu cumva poți aduce și mai multă valoare utilizatorilor tăi reali.
Dacă eșuezi rapid, poți înțelege că este nevoie să schimbi direcția înspre care se îndrepta produsul. Pivotarea este întotdeauna o provocare și te obișnuiești cu ea pe măsură ce o practici din ce în ce mai des.
A pivota nu înseamnă că ai dat greș; înseamnă că ai învățat mai multe despre nevoile reale ale utilizatorilor. Iar acesta este cel mai bun lucru pe care îl poți face: să înțelegi utilizatorii și nevoile lor cât mai rapid posibil. În timpul acestui proces de a înțelege utilizatorii, ți-ai putea face o idee destul de bună despre direcția în care trebuie să pivotezi.
După cum am descris în acest articol, aceasta este o metodă de a transforma o idee într-un produs care poate fi monetizat. Ar putea părea simplu, dar nu este. Trebuie să fii deschis schimbărilor și să înțelegi eșecul nu ca pe un lucru rău, ci ca pe un fapt din viața reală din care poți învăța atât de multe.
Așa poți începe inițierea produsului. Ne-am bucura să vă ghidăm în acest proces, așa că vă vom răspunde cu plăcere la orice întrebări sau remarci.