TSM - Leadership-ul inovativ şi construirea sistemelor sustenabile

Monica Soare - Manager

Primele lucruri ce ne vin în minte atunci când auzim de Amazon sunt imprimante, cărţi, jocuri, produse alimentare, jucării, haine, piese auto şi multe altele. Amazon a devenit un retailer la nivel mondial,iar pentru Amazon cuvântul caracteristic este on-line. De la lansarea sa în 1994, misiunea Amazon a fost să devină compania cea mai centrată pe nevoile clientului din lume, unde oamenii pot găsi orice îşi doresc să cumpere, on-line.

Cu toate acestea, dacă ne uităm mai atent, Amazon nu este doar un serviciu on-line sau un model de un retailer tradiţional, ci o tehnologie intensivă, mai exact o fabrică de inovare - obsedată de crearea noilor tehnologii sau de dezvoltarea de noi modele de afaceri.

Cu peste 180 de brevete acordate numai în 2011, Amazon are un portofoliu de proprietate intelectuală ce concurează cu mulţi giganţi ai tehnologiei. CEO-ului Amazon, Jeff Bezos, în şedinţele cu acţionarii, nu vorbeşte despre produse sau cumpărături, ci de cum se pot îmbunătăţi serviciile furnizate de către Amazon: fluxul de lucru, sistemele de aşteptare, arhitectura orientată spre servicii şi analize de date. Aparent o companie de software, cu capacitate de distribuţie Amazon a devenit un simbol tocmai pentru că este dispus să investească într-o continuă dezvoltare şi îmbunătăţire a serviciilor, în conformitate cu tendinţele de pe piaţă.

Liderul inovator al Amazon le sugerează căteva secrete liderilor preocupați de crearea unei culturi a inovaţiei în companiile lor :

  1. Să nu alergăm după maximizarea profitului pe termen scurt, ci mai degrabă să construim ceva sustenabil şi pe termen lung. Bezos spune că el este indiferent la tunurile pe care le dă piaţa de capital, deoarece investiţiile de pe urma cărora câştigăm cel mai mult sunt acelea în care investim răbdare.
  2. Conform acestuia, inovaţia nu are nevoie de un buget ridicat, de un departament R&D, ci mai degrabă de o cultură axată pe satisfacerea nevoilor consumatorului.
  3. Regula celor două pizza: Bezos susţine că trebuie să construim echipele aşa încât acestea să poată fi hrănite cu două pizza, adică 5 - 7 persoane. Aceasta, pentru că echipele mici sunt mai agile, se mobilizează mai repede şi fac lucrurile să se mişte.
  4. Pentru Bezos a face greşeli este necesar, el susţine că la Amazon fiecare angajat este un inventator şi că doar prin greşeli se pot perfecţiona serviciile.
  5. Companiei care îşi doreşte a fi inovatoare, Bezos îi recomandă angajarea pionierilor cu dorinţă de explorare şi a celor care îşi doresc să servească clienţii în moduri noi.

Când vine vorba de leadership-ul inovativ aflăm că cei care se încadrează în această categorie sunt un grup restrâns de oameni care mizează întotdeauna pe satisfacerea nevoilor consumatorului, fiind convinşi că ceea ce produc astăzi nu este un produs perfect pentru tendinţele de mâine.

Animat de îmbunătăţirea constantă a serviciilor furnizate consumatorului, liderul inovativ iese de multe ori atât din zona de confort personală cât şi a business-ului pe care îl conduce. Pentru că este interesat de aplicabilitatea ultimelor tehnologii sau de ultimele trenduri, acesta permite oamenilor să eşueze, deoarece încurajează creativitatea şi găsirea de noi soluţii.

Liderul inovativ conduce asertiv, concentrându-se pe crearea unui sistem sustenabil, care este pregătit să răspundă la toate nevoile venite din partea consumatorului. Acesta construieşte un sistem rezistent în fața ambiguității, fiind mai puţin interesat de rezultate financiare imediate.

Deși pare uşor să vorbim despre o cultură a inovaţiei, construirea, costurile şi implicaţiile unei astfel de strategii sunt foarte ridicate. În primul rând, oamenii capabili de a implementa aceste strategii sunt greu de găsit, iar managementul schimbării este greu şi anevoios în orice business.

Vorbim despre o strategie a inovaţiei atunci când o companie apreciază ca importantă motivarea executivului, atunci când ambiguităţii i se recunosc valențe pozitive,iar angajaţii sunt încurajaţi să privească situaţia şi din alte unghiuri decât cele încercate până atunci.

Compania cu un leadership inovativ preţuieşte puncte de vedere opuse, apelând deseori la instrumente precum brainstorming-ul pentru soluţionarea problemelor şi le oferă angajaţilor spaţiu şi libertate pentru creaţie. Psihologii susţin că în urma unor studii aplicate în câteva companii, oamenilor le este mai uşor să îşi ceară scuze pentru greşeala pentru care au facut-o decât să îşi ceară voie de fiecare dată când vor să încerce ceva nou.

Fără a ţine cont de nivelul de management, liderii care vor să evolueze sau să îşi ajute businessul să supraveţuiască trendurilor în continuă schimare trebuie să se aplece asupra unor tehnici eficiente de stimulare a leadership-ului inovativ. Aceştia pot începe de la flexibilitate şi de la dorinţa de a găzdui mai multe opţiuni în soluţionarea problemelor. Implementarea unui set de instrumente ce stimulează inovaţia nu doar în departamentele de creaţie ci la toate nivele de activitate, poate dezvolta îmbunătăţiri ale produselor. Liderul inovativ este în permanenţă conectat la noutăţile tehnologice, convins că există o soluţie mai bună, un serviciu mai rapid sau un proces mai puţin costisitor. Cu o percepţie realistă a mediului exterior, aceştia adaptează inovaţia la cererea reală a pieţei, încercând să îmbunătăţească constant starea actuală a procesului tehnologic sau a serviciului pe care îl livrează.

Când cultura inovaţiei se dovedeşte a fi un succes, liderul trebuie să se concentreze şi să îşi perfecţioneze abilităţi precum:

În concluzie, afirmația frecventă conform căreia liderul este unul înnăscut nu se verifică întotdeauna. Mai degrabă leadership-ul inovativ presupune o permanentă restructurare, deschidere spre exterior şi capacitate de a intui înaintea altora impactul revoluționar pe care unele decizii le pot avea asupra pieței.