TSM - Startup Weekend – Aici şi Acolo

Irina Rotaru - HR


Nu ştiu cum sunt alţii, însă eu de mic copil am perceput America precum ţara tuturor posibilităţilor şi realizărilor. În viziunea mea, America ar cuprinde întreg continentul nord american, dacă aș lua în considerare oraşele canadiene care au obţinut în lumea inovaţiilor o greutate similară cu cele din SUA. Pentru confirmare căutaţi povestea centrului Mars din Toronto.

Visul american a creat anumite aşteptări şi asupra evenimentelor organizate. Aşa s-a întâmplat de exemplu cu Startup Weekend. Deşi niciodată vociferată, ideea că Startup Weekend în Cluj nu va fi la fel de cool era cumva în spatele tuturor observaţiilor auzite în timpul prezentărilor făcute. De"! Nu suntem în America şi evenimentul va fi "mişto", numai că va fi şi românesc în acelaşi timp. I-am crezut... până la proba contrarie.

Am avut norocul să fiu implicată în echipa de organizare a Startup Weekend Montreal. Deşi "norocul" meu nu a fost deloc noroc, a fost în primul rând dovada conceptului de "comunitate" pe care susţinătorii Startup Weekend îl plasează în topul valorilor promovate.

Ajunsă acolo am avut şi eu anumite aşteptări de la colegii mei şcoliţi în stil american şi cu abordare occidentală. Aşteptările mele s-au spulberat rapid însă, când pe parcursul întâlnirilor organizatorice şi a evenimentului în sine dădeam exemple de ce făcusem noi la Cluj şi feţele lor se întorceau uimite spre mine "Serios? Ce tare!". Aşa mi-am dat eu seama despre faptul că naţionalitatea noastră, amplasarea geografică, perioada comunistă şi multe alte motive care sunt "de vină" nu sunt decât scuze. Spiritul creativ, ingeniozitatea, inteligenţa şi motivarea noastră sunt de multe ori net superioare calităţilor americanilor atât de mult lăudaţi. Probabil, diferenţa este lenea sau timiditatea.

Desigur evenimentul organizat sub franciză respecta valorile care l-au impus în lumea antreprenorilor de peste totEducaţia şi posibilitatea de a valida ideea, ajutorul primit de la oameni cu experienţă şi energia care aproape explodează la fiecare eveniment sunt la fel, indiferent de poziţia de pe hartă.

Energia şi atmosfera evenimentelor cred că merită un loc aparte. Pornind de la prejudecăţile anterior menţionate, aveam aşteptări şi aici. Spre surprinderea mea, când la întrebarea unui voluntar dacă există diferenţe între evenimentele la care am participat, răspunsul meu a fost negativ - oamenii pasionaţi sunt peste tot la fel, plini de viaţă, cu idei trăznite, cu poftă de lucru şi dornici de a schimba status quo-ul în care se află.

Datorită evenimentului am avut ocazia să vorbesc şi cu oameni implicaţi pe partea de finanţare de startup-uri. Tinerii antreprenori au fost la fel de reticenţi ca şi cei de aici - e greu să obţii investiţii şi suport pentru proiectul şi ideea ta. Investitorii au fost şi ei sceptici - calculele făcute înainte de a face următorii paşi într-o companie sunt multe şi amănunţite.

Cred că am ajuns şi la diferenţe…

Unul dintre aspectele pe care le-am menţionat imediat în timpul discuţiilor cu antreprenorii de acolo a fost nivelul de cunoaştere a conceptelor implicate. Hustler, hacker, customer validation, business plan: sunt lucruri despre care ei par să fie mai documentaţi.

Partea legală prosperă în America. Dacă în Cluj paşii urmăriţi în momentul în care zici că faci un startup sunt în primul rând materializarea ideii iar apoi planul de monetizare, în Montreal al doilea pas este vizita la avocat. Nimic şi niciodată nu se face fără un consult legal, iar avocaţii sunt şi ei interesaţi să susţină activ dezvoltarea mediului antreprenorial - ei chiar cred în conceptul de win-win situation.

Desigur că mulţi vor spune că diferența este legată de continuitatea proiectelor după eveniment. Dacă vorbim din punct de vedere statistic, Montreal o duce mai rău. Acolo doar două echipe (Crowdmedia, Dashboard) din cele participante au reuşit să ajungă în incubatoare şi să continue proiectele. În Cluj sunt 3 după doar 2 ediţii (Usetogether, Doitfor, Omnipaste) şi recent am aflat că după doi ani unul dintre proiectele din prima ediţie urmează să fie lansat (Evolso).

În momentul de faţă, când pregătirilepentru următorea ediţie Startup Weekend Cluj au început, sunt mai optimistă ca altadată. Pe lângă notorietatea şi succesul recunoscut ale evenimentului pe plan local, m-am convins din propria experienţă că putem şi noi să fim cool şi să venim cu mind-blowing ideas la care americanii nici măcar nu visează.