TSM - Lansarea Gemini Foundry

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine

Startup-urile încep să fie un subiect la modă în 2013. Apar din ce în ce mai multe organizații ce doresc să sprijine aceste eforturi, iar recent chiar am publicat, în numărul 12, un articol despre Gemini Foundry. Revenim cu acest subiect deoarece diferite startup-uri au fost interesate de această inițiativă și există nevoia unei clarificări. Șerban Țîr, directorul tehnic al grupului de firme Gemini Solutions împreună cu Radu Popovici ne-au răspuns la câteva întrebări.

Ce înseamnă startup-urile pentru Gemini Solutions din perspectiva colaborării cu acestea?

Gemini Solutions are o lungă istorie lucrând cu startup-uri până acum din Silicon Valley. Din acest punct de vedere noi credem că înțelegem foarte bine cultura de startup. Chiar dacă startup-urile din România sunt un pic diferite de cele din US, în esență cultura și modul lor de lucru și de a pune problema este același.

Din acest punct de vedere Gemini Solutions pune mare preț pe oamenii cu inițiativă, antreprenorii, pe cultura de startup, simțindu-se întotdeauna atras de astfel de inițiative și dorește să încheie parteneriate, de diverse feluri cu ele.

Cum vedeți evoluția corectă a unui startup pentru a deveni un succes?

Nu credem că are cineva o rețetă general valabilă pentru succesul unui startup. Sunt mulți factori care pot contribui la succes: evident contează și ideea - dar nu atât de mult pe cât înclinăm la prima vedere să credem, contează fine tunning-ul idei - un proces complex care trebuie să considere mulți factori precum publicul target, modalitățile de promovare, viralitate, evaluarea corectă a nișei de piață adresate.

Evident nu în ultimul rând contează realizarea în sine a produsului, înțelegerea feedback-ului de la utilizatori și înglobarea lui în produs, precum și direcțiile viitoare de dezvoltare spre care se merge.

Este important să înțelegem că o dată un produs "out in the wild" înțelegerea feedback-ului de la utilizatori și acționarea în consecință sunt un factor cheie în menținerea produsului în vederea publicului țintă.

Un alt factor care de obicei tinde să fie elaborat mai puțin decât este cazul este evaluarea corectă a potențialelor metode de monetizare. La ora actuală metodele "clasice" de monetizare (vânzarea aplicației contra cost, revenue din adds, etc.) tind să nu mai fie de actualitate ca sursă principală de revenue ci mai degrabă ca surse suplimentare de venit.

Ce părere aveți despre piața de startup-uri din România până acum și dacă puteți să ne oferiți o previziune pentru următorii doi ani?

Credem și sperăm că piața de startup-uri din România va crește considerabil în următorii ani. Economic vorbind, România nu va mai putea mult timp să se vândă ca o țară cu forța de muncă ieftină - fie ea și în cazul sectoarelor unde este necesară înaltă calificare.

În aceste condiții următorul pas logic este să apară activități economice cu valoare adăugată mai mare. Aceasta evident se poate doar prin inovare, iar startup-urile sunt esența inovării.

Legat de piața actuală a startup-urilor din România, evident suntem la început, asta însemnând că plaja, modalitatea de abordare a inițiativei de către antreprenorii locali este destul de eterogenă, neexistând o cultură și o tradiție locală în această direcție. Asta înseamnă că am întâlnit startup-uri care pun problema foarte corect, și au o linie clară de dezvoltare - cu nimic mai prejos decât cele de peste ocean, dar și startup-uri cu o abordare destul de empirică ba chiar naivă. Evident legat de numărul startup-urilor, sperăm ca acestea să crească în viitor.

Ce înseamnă Gemini Foundry pentru startup-urile românești ?

Gemini Foundry se vrea o cale pe care startup-urile românești o pot lua în cazul în care ținta acestora este piața americană. Noi credem că după aprope paisprezece ani de lucru cu companii din Silicon Valley - multe dintre ele startup-uri - avem o înțelegere a ecosistemului și mecanismelor de acolo - și putem ajuta startup-urile românești să ajungă pe acea piață și să fie de succes acolo.

Am înțeles că se va organiza o lansare oficială Gemini Foundry în 24 Septembrie în Bucuresti. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cine vor fi invitați la acest eveniment ?

Pe data de 24 septembrie la ora 17:00 va avea loc la Hotel Marshall Garden lansarea oficială a Gemini Foundry, eveniment organizat împreună cu Secția Comercială a Ambasadei Statelor Unite la București. Printre alții la acest eveniment vor participa domnul Theo Nissim - CEO al grupului de firme Gemini Solutions, Jim Cunningham - Regional Senior Commercial Officer, Europa de Sud-Est precum și Nicolas El Baze - General Partner, Partech International.

De asemenea, ne vom bucura de prezența doamnei Adina Magda Florea decanul Facultății de Automatică și Calculatoare al Politehnicii din București.Evident vă invităm și pe voi toți tinerii antreprenori din domeniul IT, cu idei și inițiative să participați.

Pentru cititorii TSM ce doresc să participe la lansarea Gemini Foundry, care este modalitatea de înregistrare?

Participarea la eveniment se va face pe baza formularului de înregistrare de pe site-ul nostru www.gemsfoundry.com și confirmare ulterioară.

Care este diferența dintre un Incubator și un Foundry ?

În timp ce un incubator este o inițiativă care ajută startup-urile cu o listă predefinită și clară de servicii și facilități, Foundry-ul este o inițiativă caracterizată de flexibilitate, care își construiește oferta pe care o are către fiecare startup în parte în funcție de necesitățile și specificul acestuia.

Care este specificul Gemini Foundry în comparație cu alte inițiative similare ?

Specificul Gemini Foundry este că își propune să "crească" startup-uri care au ca țintă finală piața din Statele Unite și oferă conexiuni directe și concrete către instituțiile, entitățile și mediul de afaceri de acolo, astfel se maximizează șansele startup-urilor de a primi investiții și de a avea success real pe piața de acolo.

Ce oferă și ce primește Gemini Foundry de la un start-up partener ?

Aș încerca să grupez ceea ce oferă Gemini Foundry în mai multe categorii de servicii. Între aceste categorii cred că se disting: servicii menite să ușureze viața antreprenorilor în sensul că îi degrevează de sarcinile de rutină dar importante de zi cu zi, și îi lasă să se concentreze pe ideea lor de business (servicii de legal, servicii contabile, birou); servicii menite să ducă la dezvoltarea sănătoasă și rapidă a business-ul precum mentorat și suport tehnic, îndrumare calificată legată de dezvoltarea businessului, dar poate cel mai important, oferă conexiuni directe și concrete către investitorii și environment-ul din Silicon Valley.

Ce primim în schimb ? Aici este simplu, primim un procent din compania incubată, care oricum va rămâne minoritar. Evident că acest procent diferă în funcție de serviciile oferite.