TSM - Android Automotive OS - un risc sau o șansă pentru mașini, motociclete sau camioane?

Marius Mailat - CTO @ P3 Group

Când Android a fost lansat în 2008, am simțit entuziasm, aceeași senzație pe care am avut-o când am început să folosesc vechiul meu calculator Felix HC85. După ce am dezvoltat timp de opt ani în Java backend pentru rezervări turistice, ceva mi-a captat atenția. Îmi amintesc încă senzația incredibilă de a naviga prin codul sursă al Android Open-Source Project (AOSP) și de a fi uimit de modul în care Google îmi permitea să modific toate părțile platformei. Ce pariu a fost în acel moment să-mi părăsesc compania anterioară și să-mi încep călătoria cu Android!

Șaptesprezece ani mai târziu, Android a trecut de la telefoane la tablete, ceasuri, televizoare, aviație, dispozitive hardware personalizate și vehicule: mașini, camioane, vehicule comerciale și agricole, motociclete și vehicule de agrement.

În 2016, am avut un moment "aha" exact când am văzut mașina Maserati portocalie rulând o versiune inițială a Android Automotive la Google I/O din Mountain View. Același pariu, aceeași senzație că acest sistem poate înlocui interfețele HMI învechite din vehiculele noastre.

Android Automotive OS (AAOS) transcende simpla funcționalitate de infotainment, poziționându-se ca un sistem de operare nativ, full-stack pentru vehicule, integrat direct în unitatea de control electronic (ECU) a vehiculului sau în unitatea centrală (head unit). Spre deosebire de soluțiile de phone mirorring a telefonului (precum Android Auto și Apple CarPlay), AAOS rulează independent, oferind un nivel de control și personalizare a sistemului fără precedent, cu componente ready-to-use încă de la instalare.

Pentru inginerii și producătorii auto (OEM), arhitectura AAOS oferă avantaje semnificative în dezvoltarea vehiculelor definite prin software (SDV) datorită arhitecturii deschise și a personalizării la nivel de sistem. Exprimarea pe care o folosesc când mi se adresează o întrebare despre AAOS este că toate Change Request-urile sunt posibile, deoarece codul sursă de bază este deschis și disponibil pentru modificările lor.

Ca automotive developer putem modifica întregul stack AAOS:

Dacă OEM-ul alege să încorporeze și versiunile plătite ale Serviciilor de Aplicații Google (GAS), vehiculul va obține "superputeri" accesând servicii Google esențiale, cum ar fi Google Maps, Google Voice Assistant, Google Play Store, Google Automotive Keyboard etc., optimizate pentru utilizarea în vehicul.

Am ajuns, după multe iterații ale AAOS, la o etapă în care ecosistemul Google este adoptat în toate vehiculele de pe piață:

În acest caz, care este riscul integrării AAOS într-un vehicul OEM?

Integrarea unui sistem de operare de uz general într-un mediu mission-critical  prezintă provocări serioase de inginerie și securitate.

Optimizarea Resurselor. Android este un sistem de operare intensiv în resurse. Asigurarea unei experiențe utilizator fluide (fără lag) necesită hardware (SoC, RAM) de înaltă performanță. Performanța și stabilitatea sistemului de infotainment pot avea un impact direct asupra percepției de calitate a întregului vehicul.

Dependența de Google. Utilizarea GAS creează o dependență tehnologică de Google pentru funcționalități esențiale (navigație, voce), un risc strategic pe termen lung pentru controlul proprietății intelectuale a OEM-urilor. Producătorii care optează pentru o implementare AOSP pură (fără GAS) își asumă costul dezvoltării și întreținerii propriilor servicii de bază.

Conformitatea Normativă: Deși AAOS este destinat infotainmentului (non- esențial/critic), interfața sa cu sistemele vehiculului necesită o verificare riguroasă a conformității cu standarde precum ISO 26262 pentru a se asigura că un defect în AAOS nu poate compromite siguranța vehiculului.

Android Automotive OS (AAOS) este un catalizator al inovației digitale în cabina vehiculului, oferind un cadru tehnic robust și flexibil pentru dezvoltarea rapidă de noi funcționalități și servicii. Reprezintă o oportunitate strategică de a accelera ciclul de inovare al software-ului auto. Noul AAOS SDV lansat va stimula ecosistemul, alimentând și alte domenii neatinse anterior de Google: Instrument Cluster, Telemetry, Perception etc.